بیکاری، فقر و فساد

در بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی پیرجماران، به همت «جبهه مردمی مشهد برای همه» باحضوراکبرترکان، مشاور محترم رئیس جمهور منتخبین شورای شهر پنجم مشهد، فعالین سیاسی از گرایش‌های مختلف در هتل همای مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دبیر «جبهه مردمی مشهد برای همه» گفت: انتخابات تمام شد. امروز باید «سایه سیاسی» را کم‌رنگ و به سمت اقتصاد حرکت کنیم. تا سه مشکل اساسی کشور؛ بیکاری، فساد و فقر ریشه کن شود.

محمد حسین روشنک در این مراسم افزود: متاسفانه روز گذشته یک کارآفرین بزرگ را خراسان از دست دادیم. مهندس هاشمیان، بزرگ کارآفرینی بود که تا مدت‌ها جای خالی او پر نخواهد شد و کسی مانند او نخواهد آمد.

کارآفرینان را نترسانیم

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: ما برای اشتغالزایی به «هاشمیان‌ها» نیاز داریم. اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم باید به کارآفرینان احترام بگذاریم و آن‌ها را نرنجانیم. چه در مناظرات انتخاباتی و چه ایام دیگر؛ آن‌ها را یاری کنیم. نباید کارآفرینان را بترسانیم اگر این اتفاق بیفتد اقتصاد سروسامان نخواهد گرفت.

دبیر جبهه مردمی مشهد برای همه، با اشاره به این که در سالگرد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی باید یاد بزرگان و یاران انقلاب را زنده کرد تصریح کرد: امروز یاد سردار سازندگی و معمار اعتدال مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که همواره یار کارآفرینان بود، را ارج می‌نهیم. اگر امروز مردم راه‌شان را در اعتدال و تعامل با دنیا پیدا کرده‌اند، حاصل تلاش مظلومانه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.

این فعالی اصولگرا تاکید کرد: دیدیم که چه ظلمی بر هاشمی رفسنجانی گذشت ولی صبر کرد. از همان کسانی حرف ناروا شنید، که من شاهدم روزی برای دست بوسی از هاشمی رفسنجانی اجازه می‌خواستند اما آن مرحوم اجازه نمی‌داد. از کسانی تهمت و ناروا شنید که فرماندهی‌شان  را از هاشمی گرفتند. کسانی که هاشمی آن‌ها را بزرگ کرده بود، در مقابلش ایستادند ولی او صبر کرد.

روشنک تاکید کرد: ما باید قدر او را بدانیم تا روزی که زنده هستیم. نسل ما باید به جوانان بگوید که چرا هاشمی، هاشمی بود؟ و چگونه خداوند آن صبر را به هاشمی داد؟

جمهوریت و اسلامیت ارکان نظام است

در ادامه این مراسم مشاور عالی رییس جمهور گفت: آنچه که امام می‌گفت این بود که هم جمهوریت باشد و هم اسلامیت، این معماری قانون اساسی ما است که در عین اینکه همه چیز باید مطابق شرع باشد اما رای مردم اصل است، ولایت یک حکم اصلی اداره کشور است اما اگر ولایت با بیعت جمع شود حکومت تشکیل می‌شود و آن چیزی که امروز برخی جریان‌های کج در تلاش آن هستند این است که جمهوریت را کم‌رنگ کنند که اگر این اتفاق بیفتد دیگر آن چیزی که امام گفته‌اند نیست.

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در زمان ائمه(ع) نیز چنین قانونی حاکم بوده است، تشریح کرد: زمان اکثر ائمه(ع) ولایت امام بر مردم بوده اما چون مردم بیعت نکردند برای اقامه حکومت قیام نکردند. وقتی مردم در خانه امیرالمومنین(ع) جمع شدند و درخواست حکومت کردند ایشان فرمودند اگر خواست مردم نبود این افسار خلافت را به گردنش رها می‌کردم. بنابراین جمهوریت و اسلامیت باید باهم باشد و آن‌ها که فکر می‌کنند رای مردم یک زینت است دچار انحرافی بزرگ هستند.

84تا92؛ هشت سال بدون اشتغالزایی

مشاور رئیس‌جمهور ضمن تبریک به مردم برای حضور گسترده در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه، به مناظرات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: تمام کاندیداها روی سه بحث اصلی بیکاری، فساد و فقر مباحثه می‌کردند، سال 1384 در ابتدای دولت نهم تعداد شاغلین کشور طبق گزارش مرکز آمار ایران، 20میلیون و 600هزار نفر و در پایان دوره 8ساله  احمدی‌نژاد نیز این رقم ثابت بوده است؛ یعنی به تعداد بیکاران اضافه شده اما در دوره 8 ساله که درآمدهای افسانه‌ای نفتی را داشتیم خالص اشتغال صفر بوده است. در پایان سال 95 شاغلین کشور به 23 میلیون نفر رسیده است یعنی 2میلیون و 400هزار نفر به شاغلین کشور اضافه شد اما همزمان به بیکاران هم اضافه شده است.

وی افزود: برنامه دولت دوازدهم این است که سالانه 950 هزار شغل ایجاد کند یعنی تا پایان سال 1400 باید شاغلین ما به 27 میلیون نفر برسد و وقتی این اتفاق می‌افتد که سرمایه‌ها شکل بگیرد.

چرا بانکداری به «ربا» رسید؟

ترکان ضمن تاکید به اهمیت سرمایه‌گذاری و با بیان اینکه برخی چیزها سرمایه‌گذاری را از توجیه می‌اندازد، گفت: وقتی می‌شود پول را در بانک گذاشت و بدون مالیات 28% سود گرفت آیا کسی می‌آید به خودش زحمت بدهد و سرمایه‌گذاری کند؟ چرا بانکداری از مسئولیت‌های اولیه خودش خارج شده است؟ در قانون بانکداری بدون ربا هیچ جایی قرار نبوده سود علی‌الحساب به کسی بدهیم، این پایه کج از یک جایی گذاشته شده و به ربا تبدیل گشته است. سود علی‌الحساب ضد بانکداری بدون ربا و یکی از موارد ضد تولید است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: مشکل دوم سود روزشمار است که جایی در الگوی اسلامی ما ندارد؛ سود روزشمار از کجا آمده؟ سودشماری خوب است اما روزشماری رباست. نمی‌توانیم از کنار حرف برخی علما که این سیستم را ربوی می‌دانند گذشت. مشکل سوم این است که بانک‌ها برای حساب جاری یک حساب پس‌انداز پشتیبان در نظر گرفته‌اند، غلط است زیرا به حساب‌های جاری که نباید سود تعلق بگیرد. این‌ها مشکلات و موانع تولید است و می‌دانیم ریشه‌کن کردن این مسائل سخت است اما باید این سه موضوع را از بین برد.

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *