«بارثاوا»، فصلی نو در هنر و ادبیات

شب گذشته در محفلی دوستانه و فرهنگی عده‌ای از هنرمندان و فعالان فرهنگی و مسئولین این حوزه به دعوت ماهنامه تخصصی تئاتر و سینما و ادبیات، «بارثاوا» در هتل آبان مشهد دور هم جمع شدند و در ضیافتی معنوی شرکت داشتند. در این میهمانی که با حضور چهره‌هایی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دانشگاه آزاد و جمعی از هنرمندان مشهدی از رشته‌های تئاتر، سینما، موسیقی، ادبیات و هنرهای تجسمی همراه بود، تعدادی از منتخبان شورای پنجم شهر مشهد نیز حضور داشتند و ضمن دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به گفت‌وگویی صمیمانه با آنها پرداختند.

 

چهره‌های فرهنگی کنار هم

این برنامه فرهنگی که به پیشنهاد و مدیریت علی رزاقی بهار، مدیرمسئول ماهنامه «بارثاوا» تدارک دیده شده بود، با ضیافت افطاری و چند سخنرانی از چهره‌های فرهنگی مشهد همراه شد. در این گردهمایی ابتدا امیر راعی فرد، دبیر تحریریه نشریه «بارثاوا» ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان این محفل فرهنگی از دشواری‌های آغاز به کار در انتشار نخستین شماره از ماهنامه «بارثاوا» سخن گفت و افزود: بی‌شک بارثاوا موفق نمی‌بود اگر همراهی‌ها و پشتیبانی‌های مدیرمسئول و کسانی که در این مسیر ما را یاری کردند، وجود نداشت. اول باید از علی رزاقی بهار سپاسگزار بود که این حرکت جدی فرهنگی را رقم زد و سپس شخصیت ارزشمندی چون حمید کیانیان که همیشه متواضع و صبور در میدان کار فرهنگی حضور دارد. البته چهره‌های زیادی در این مسیر همراه بودند که نام بردن از آنها سخت است، از سروش مظفر مقدم که سردبیری این نشریه را قبول کرد تا بسیاری دیگر که نقش‌آفرینی کردند و حضورشان دلگرم کننده بوده است.

 

تولید محتوای فرهنگی و هنری

راعی فرد با اشاره به حضور چهره‌های تاثیرگذار ادبی و فرهنگی در تحریریه «بارثاوا»، ضمن نام بردن از هادی تقی‌زاده به عنوان جانشین مدیرمسوول، تأکید کرد: حضور در کنار تقی‌زاده به عنوان یکی از بزرگان عرصه ادبیات و داستان‌نویسی در کشور که صاحب عناوین رسمی ب‌شماری است،  افتخار بنده و تمامی اعضای تحریریه ماهنامه «بارثاوا» است.

راعی فرد با اشاره به اینکه در ماهنامه بارثاوا کلیه مطالب، تولیدی است و از هرگونه نقل مطلب با مرجع دیگر خودداری می‌شودگفت: مشهد به یک نشریه تخصصی فرهنگی بسیار نیاز داشت و «بارثاوا» تلاش کرده است تا با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی خوب مشهد که حتی از این شهر فراتر می‌رود استفاده کند تا خلاءهای موجود در این حوزه برطرف شود. خوشبختانه پس از چند ماه فعالیت و انتشار و توزیع سه شماره از این نشریه با بازخوردهای خوبی مواجه بودیم که نشان می‌دهد این نیاز به نشریه‌ای فرهنگی در مشهد بسیار زیاد بوده است و البته این را هم باید افزود که ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مشهد به عنوان عامل محتوابخش به این نشریه نیز اساس کار به شمار می‌رود.

وی در پایان با اشاره به مشکلات فراوان پیش روی از مخاطبان درخواست کرد که با حمایت‌های معنوی و تهیه کردن ماهنامه از مراکز اعلام شده فروش در ادامه راه، در کنار دست اندرکاران نشریه باقی بمانند.

 

دشواریهای راه!

در ادامه این برنامه محمدباقر کلاهی‌اهری شاعر نام‌آشنای مشهدی به درخواست دبیرتحریریه ماهنامه بارثاوا به پشت تریبون آمد تا دقیقه‌ای در جمع حضار سخنرانی کند. او که خیلی عادت به سخنرانی‌های رسمی و طولانی ندارد، خیلی کوتاه، دوستانه و خودمانی خطاب به جمع هنرمندان گفت: به خاطر دارم که سال‌ها پیش وقتی که آقای قاسمی در مشهد کتابفروشی داشت، خیلی از کتاب‌ها گیر نمی‌آمد اما از کتابفروشی او به راحتی می‌شد به کتاب مورد علاقه‌ات برسی و از بین کتاب‌ها آنچه دوست داری را انتخاب کنی. البته همان موقع هم این کار و فراهم کردن کتاب‌ها دشواریهایی داشت که نشان می‌دهد کار فرهنگی همیشه سخت بوده است. حتی به خاطر دارم وقتی آقای قاسمی مجبور شد کتاب‌فروشی‌اش را جمع کند، دو نفر از راه رسیدند و کتابهایی که چندی قبل به سختی تهیه کرده بودند بین کتاب‌های آقای قاسمی پیدا کردند و گفتند این کتاب‌ها را به سختی پیدا کرده بودیم. آقای قاسمی در جواب آنها گفت: اگر سراغ من آمده بودید و این کتاب‌ها را از من گرفته بودید حالا مجبورم به جمع کردن کتابفروشی‌ام نبودم.

کلاهی‌اهری ادامه داد: امروز هم کار فرهنگی با همین دشوارها روبروست و هر کس که می‌خواهد در این میدان وارد شود باید بداند سختی‌های بسیاری در کمینش نهفته است. مهم است تا در راهی که قدم گذاشته‌ایم ثابت قدم باشیم و ادامه دهیم چون کار فرهنگی زمانی به نتیجه می‌رسد که استمرار داشته باشد. با توجه به شناختی که از توان و استعداد بچه‌های نشریه بارثاوا دارم خیلی امیدوارم که این حرکت ادامه یابد و مانند خیلی از فعالیت‌های فرهنگی قبلی به تعلیق و رخوت و روزمرگی دچار نشود. معتقدم باید دست تک تک این دوستان را صمیمانه بگیریم و در کنارشان باشیم.

 

آینده‌ای روشن

در ادامه ابراهیم زره‌ساز معاون حوزه هنری خراسان در جمع حضار سخنرانی کرد. او گفت: همه می‌دانیم که حرکت فرهنگی بدون حمایت‌های دولتی و در واقع نوعی روی پای خود ایستادن در فضای کار فرهنگی تا چه اندازه دشوار است، و دقیقا به همین دلیل است که اراده برای انجام کار فرهنگی در مشهد توسط دست‌اندرکاران نشریه بارثاوا ستودنی و ارزشمند است. اینکه عده‌ای بخواهند بی‌هیچ حمایتی برای ارتقا فرهنگ و تداوم جریان هنری در مشهد کاری انجام دهند، شایان احترام است و جا دارد همین جا صمیمانه از تمام این بچه‌ها تشکر کنم. اتفاقا سال‌ها پیش موسسه‌ای فرهنگی با همین عنوان در مشهد تشکیل دادیم و به درستی می‌توانم احساس کنم که ادامه دادن این حرکت تا چه اندازه دشوار است. اما از صمیم قلب برای بارثاوا امید روزهای خوب را دارم.

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *