استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار استان

با حضور استاندار خراسان رضوی، نخستین جلسه ی شورای کشاورزی استان در سال جاری، برگزار شد.
علی رضا رشیدیان در این جلسه با بیان این که تمام جلسات و برنامه ها باید به سمت تحقق شعار سال برود؛  اظهار کرد: رونق  چرخه ی تولید و اشتغال از مهمترین اولویت های امسال است.
وی افزود: از جمله بخش های مهمی که باید در این حوزه ایفای نقش کنند؛ کشاورزی، دامداری و باغداری است که نقش دستگاه های دولتی به عنوان تسهیل کننده قابل توجه می باشد ولی مسئولیت اصلی با بخش خصوصی است.
استاندار خراسان رضوی از جمله ظرفیت های استان در حوزه ی اشتغال را دامداری سبک با اصلاح نژادهای دامی، روش های داشتی، کشت گلخانه ای و… عنوان کرد.
رشیدیان ادامه داد: دامداری علمی، اصلاح نژادها و افزایش تولید از جمله مواردی است که به توسعه ی اشتغال کمک شایان توجهی می کند و باید دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در این مسیر مساعدت کنند.
وی خواستار تدوین برنامه ای مدون و عملیاتی در استان برای گسترش کشت گلخانه ای، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و مکانیزه کردن بخش کشاورزی به منظور بهره وری بخش کشاورزی شد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به هدف گذاری و مصوبه شورای کشاورزی استان مبنی بر کاهش مصرف سالانه  700 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی، تاکید کرد: باید در دو سال آینده دو هزار کیلومتر به شبکه ی آبیاری تحت فشار و لوله کشی کشاورزی افزوده شود.
رشیدیان، نصب کنتورهای هوشمند و جلوگیری از فعالیت چاه های غیر مجاز را اقدام بسیار بزرگی در راستای صیانت از منابع آب استان برشمرد و تصریح کرد: باید تمام دستگاه های اجرایی مرتبط کمک کنند تا میزان بهره وری آب در استان افزایش یابد.
وی با اشاره به محدودیت منابع آب کشور و استان، خاطرنشان کرد: باید به سمت کشت فراسرزمینی، کشت محصولات ارزان تر، تولید گیاهان دارویی و … حرکت کنیم.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: زنجیره های تولید و استفاده از صنایع تبدیلی نیز باید با جدیت دنبال شود تا با توجه به شرایط و نیاز بازار ظرفیت های تولید در روستاها شکل گیرد.
رشیدیان ادامه داد: به همین منظور تسهیلاتی از سوی دولت برای اجرای طرح های اقتصادی در  روستاها با کارمزد پنج درصد، اختصاص یافته که باید از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم.
وی به موضوع ورود گوشت قرمز به استان به منظور ساماندهی و کنترل قیمت در بازار اشاره و خاطر نشان کرد: باید برنامه ها به گونه ای باشد که سریع تر از گوشت داخلی استفاده کرد؛ چرا که این امر در بلند مدت به  نفع تولیدکنندگان خواهد بود.
استاندار خراسان رضوی از صاحبان دام سبک نیز خواست تا هرچه سریع تر برای عرضه دام خود به کشتارگاه ها اقدام کنند چرا که در غیر این صورت دولت مجبور می شود براساس نیاز بازار اقدام به واردات گوشت کند و این امر موجب متضرر شدن دامداران خواهد شد.
رشیدیان با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار استان، اظهار امیدواری کرد: در سال جاری به ایجاد 150 هزار فرصت شغلی جدید دست یابیم.
رئیس شورای کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته نیز اگر سرمای پاییز صورت نمی گرفت، 155 هزار فرصت شغلی در استان محقق می شد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهتمام مسئولان استان مبنی بر ایجاد پنجره واحد روستایی؛ گفت: در حال حاضر زیرساخت های IT و ICT در روستاها فراهم است و باید موضوعات مرتبط با روستاها و عشایر در قالب این پنجره واحد خدمات دولتی پیگیری شود.

 

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *