نخستین نماینده ایران در سازمان جهانی گمرک منصوب شد

مدیرکل سابق گمرک مشهد طی مراسمی به عنوان نخستین نماینده ایران در سازمان جهانی گمرک منصوب شد.
مسعود عاطفی امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرکل گمرک خراسان رضوی در اتاق بازرگانی استان اظهار کرد: ما 4 اداره کل داریم که تمام رویه های گمرکی در استان ما به جز ملوانی را دارد. 27 درصد از بودجه گمرک کل کشور به استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: امروز جانمایی ایکس ری استان در دوغارون صورت گرفت که سریع ترین ایکس ری کانتینری کشور است. ما سعی کرده ایم مزاحمتی برای تجارت در استان نداشته و به صورت مکانیزه کنترل ها را صورت دهیم. همدلی و همراهی اصلی ترین دلیل موفقیت های ما بوده است.
مدیرکل سابق گمرک مشهد اضافه کرد: در 18 اردیبهشت 96 در عرض یک سال 3500 کانتینر و 13 واگن در گمرک نیشابور ترخیص شد. ما زمان ترخیص گمرکی را در ایران در خراسان رضوی به 6 ثانیه رسانده ایم و رکورد دنیا را شکسته ایم. در فاز بعدی تشریفات گمرکی فولاد را نیز در خود مجموعه های فولادی انجام خواهیم داد.
عاطفی اظهار کرد: سال 82 برای نخستین مرتبه مساله نماینده ایران در این سازمان را مطرح کرد. این فرایند 2.5 سال طول کشید صورت گرفت. نهایتا رئیس سازمان جهانی گمرک سال آخر خود را طی می کرد و اجباری بود که سریعا این مساله صورت گیرد و ایران در این سازمان بتواند مستقر شود.
وی ادامه داد: مهم ترین مساله اقدامات ناتمام ماست. مهم ترین مساله انتقال گمرک مشهد بوده و تمام توافقات آن طی شده و قول ما به شرکت های حمل و نقل بین المللی برای ایجاد بسته حمایتی ترانزیت را داشته ایم. تشریفات گمرکی ترانزیت در حال خروج از گمرک بوده و زیر نظر کارگزاران گمرکی خواهد رفت و ما فقط نظارت داریم.
نماینده ایران در سازمان جهانی گمرک با بیان اینکه بحث دیگر نیابت های پستی است که در شهرهای بزرگ راه اندازی شد، تصریح کرد: امیدواریم تا سال 96 در 4 شهرستان دیگر نیز این امر راه اندازی شود. فعالیت ریلی گمرک خیام به نیشابور بسیار مهم است و ظرفیت زیادی دارد. با ساماندهی این امر صادرات ما رونق بیشتری خواهد گرفت.
وی عنوان کرد: ما به خاطر چند شرکت در نیشابور فعالیت خود را در این شهر آغاز کردیم. این نیازمند زیاد شدن سرویس های ارزیابی صادرات است. درخواست ما اصلاح ساختار گمرکی برای تسریع سرعت صادرات است. سال گذشته فقط 20 هزار تن انگور بردسکن داشتیم که نتوانستیم ارزیابی آن را در خود محل انجام دهیم که طرحی در این خصوص داده شد که ارزیابی ها در محل صورت گیرد که باید این امر انجام شود.
محمدمهدی مروج الشریعه، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان رضوی، با بیان اینکه مدیر گمرک مشهد کادرسازی خوبی در نیروها کرده است، گفت: بخش های علنی گمرک تنها اقدامات این مجموعه نیست و گره گشایی هایی نیز در مسایل دیگر دارد. اینکه یک مدیر از استان این کرسی را در سازمان جهانی گمرک در اختیار می گیرد، امر ارزشمندی است.
وی بیان کرد: یکی از ویژگی های شخصیتی وی مدیرپروری وی بوده است. این امر در تعدادی از دستگاه های استان کمتر دیده می شود.
پس از وی محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی از خدمات مدیریت دولتی خوب تقدیر می کند. دلسوزی برای حوزه صادرات را دیده ایم. فعالان اقتصادی هزاران شغل ایجاد کرده اند و باعث شده اند چرخ اقتصاد بسیاری از خانواده ها بچرخد.
پس از وی زمانیان، رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل های بین المللی استان گفت: بیشترین ارتباطات با گمرک مربوط به بخش حمل و نقل است. علی رغم اینکه فشار زیادی روی گمرکات استان بود، مسایل ما به خوبی حل شد.
قندچی، دبیر کاگزاران گمرکی استان، با بیان اینکه گمرک خانه ها محل اصلی کارگزاران گمرکی است، عنوان کرد: اجرای سیستم نوین گمرکی باعث شد بسیاری از مسایل حل شود. بسیار خرسند هستیم که امروز به همت دولت تدبیر و امید این کرسی جهانی کسب شده است.
در ادامه ارباب خالص، رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق کشور، اظهار کرد: این نخستین جایگاه پس از انقلاب اسلامی است و پیش از این، این کرسی در سازمان جهانی گمرک بدون تصدی بود و امروز این به نمایندگی از کشور در اختیار ما قرار گرفت. امیدواریم این بتواند منشا تحولاتی در حوزه گمرک کشور باشد.
در ادامه این مراسم آیین تودیع و معارفه مسعود عاطفی، ناظر سابق گمرکات استان برگزار شد. وی به عنوان نخستین نماینده جمهوری اسلامی در سازمان جهانی گمرک منصوب شد.
امید جهانخواه نیز به عنوان ناظر گمرکات استان منصوب شد. وی پیش از این مدیرکل گمرک دوغارون بوده است.
منبع: ایسنا

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *