فرصت ها و تهدید های فضای مجازی در ایام انتخابات

با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، جلسه ستاد فضای مجازی استان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید جواد حسینی در این جلسه گفت: فعالان فضای مجازی  باید سه کارکرد شامل کارکردهای قبل از انتخابات برای افزایش مشارکت، زمان انتخابات برای نشان دادن نماد باشکوهی از مردم سالاری دینی و بعد از انتخابات برای نهادینه کردن فرهنگ رفاقت به جای رقابت را دنبال کنند.
وی اظهار کرد: در خراسان حداقل 53 حزب رسمی پروانه دار داریم که بهار فعالیت آنها در فصل انتخابات است به این دلیل که یکی از ویژگی های این حوزه ایجاد نشاط سیاسی و افزایش همگرایی اجتماعی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه فعالیت تشکیلاتی سیاسی، نشاط سیاسی ایجاد می کند و هم گرایی اجتماعی را افزایش می دهد خاطر نشان کرد:فعالیت تشکیلاتی در این قالب، سرمایه اجتماعی را رشد می دهد.
حسینی گفت: هر اقدامی که به افزایش آگاهی و هوشیاری مردم کمک کند، می تواند در جامعه مدنی مثبت باشد اما در مقابل هر حرکتی که مردم را در فضایی از اطلاعات سردرگم کند و امکان جداسازی اطلاعات درست و نادرست را به فرد ندهد، تهدید کننده و خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی برای مشارکت سیاسی و انتخابات هم می تواند مثبت و هم تهدید باشد، افزود: ساز و کارهایی که تهدید را کم رنگ و فرصت را تقویت می کند باید کنترل شوند تا ضمن افزایش آگاهی، رسانه ها در خدمت یک انتخاب بهتر باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بحث سواد رسانه ای قدرت تجزیه و تحلیل فرد را بالا می برد و اگر فرد سمت و سوی رسانه ها را بشناسد و محتوا و ساختار آنها را درست تحلیل کند، می تواند درستی و نادرستی اخبار را تشخیص دهد.
حسینی با تاکید بر اینکه اگر فضای مجازی به خوبی مدیریت نشوند نتیجه معکوس خواهد گذاشت، گفت:  از مزایای  فضای مجازی در ایام انتخابات،  تبلیغات ارزان  و جلوگیری از  آلودگی های تبلیغات سنتی  در فضای شهری  است.
وی تصریح کرد :شبکه های اجتماعی در جهت پرداختن به موضوع های گوناگون سیاسی و اجتماعی بسیار فعال هستند و اعضا جامعه به عنوان یکی از راه های اساسی دسترسی به اطلاعات و اخبار و نیز شبکه سازی برای کنش های اجتماعی از آنها استفاده می کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید فضای مجازی با همین فرصت ها دیده شود تا بتواند نتایج بهتری داشته باشد، اظهار کرد:  دستگاه های مسئول در زمینه فضای مجازی در  این ایام  و با رصد فضای مجازی  از بروز شایعه و  تخریب  در این فضا جلوگیری نمایند.
حسینی با اشاره به اینکه باید با تشویش اذهان عمومی به صورت گسترده برخورد کرد، خاطر نشان کرد: تولید محتوا علیه نظام، سیاه نمایی و انتشار نظرسنجی های جهت دار از جمله موضوعاتی است که باید به صورت گسترده به آن دقت کرد.

 

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *