شخصیت‌های اساطیری شاهنامه زنده می‌شوند

مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی 25 اردیبهشت ماه امسال با حضور جمعی از دانشمندان و فرهیختگان زبان فارسی برگزار می‌شود.

سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در رابطه با ویژگی‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی بیان کرد: برای نخستین بار روز 25 اردیبهشت ماه در تقویم رسمی به عنوان روز پاسداشت زبان فردوسی و بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی ثبت و ضبط شد که در واقع یک آرزو از ناحیه  اهالی فرهنگ و هنر و علم و ادب اندیشه در سطح کشور دستی بر آتش داشتند محقق شد.

وی افزود: این روز امسال در سال 2017 و مشهد پایتخت فرهنگی اسلام همزمان شده است و از خیلی پیش‌تر این موضوع رو شده بود که بزرگداشت فردوسی در سالی که مشهد پایتخت فرهنگی است می‌تواند به صورت ویژه در جریان امور فرهنگی تاثیر گذار باشد.

سرابی تصریح کرد: برگزاری مراسم اهدای نشان فردوسی است که به عنوان چهارمین گام برگزار می‌شود. طرح موضوع برگزاری فردوسی در شورای فرهنگی استان مطرح شد و تایید و تاکید اعضای شورای فرهنگی عمومی و ریاست محترم شورای فرهنگ عمومی هم بود که مصوباتی داشتیم و جلسات متعدد که برگزار شد با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط با برگزاری و بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی است.

وی ادامه داد: مشخصا چند دستگاه اصلی که هر دو محور روز بزرگداشت فردوسی هستند به طور خاص سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن استان به محوریت برگزاری روز ملی فردوسی را امسال بر عهده دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جریان فرهنگی هنری امسال با این رخداد گره خورده است. کنگره توس و نیشابور را به روال سال‌های گذشته خواهیم داشت. افتتاحیه کنگره در روز ملی فردوسی شاد با شکوه بیشتر و کامل‌تری نسبت به گذشته در بخش توس برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌های هنری متعدد در پی خواهد داشت.

در ادامه این نشست دکتر محمدجعفر یاحقی فردوسی‌شناس و استاد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: همزمانی بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی فالی نیک است. زبان فارسی پرچم هویت ملی است از آن جهت که زبان شاهنامه زبان فارسی است که این شاخصه فرهنگ است.

وی اظهار داشت: در این روز از فرهنگ نگاران تجلیل خواهیم کرد با حضور مولف کتاب «فرهنگ و سخن» علی اشرف صادقی و حسن عنبری عضو پیوسته زبان فارسی و کارشناسان و فرهنگ نگاران خارجی از قلمرو زبان فارسی که شامل کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و آسیای مرکزی هستند، برگزار می‌شود. عبدالغفور آرزو دانشمند فرهیخته افغانستانی که به تحکیم زبان فارسی و بخش‌های مختلف علاقه پیدا کرده است، نیز در این مراسم حضور دارد.

یا حقی در ادامه گفت: دوشنبه 25 اردیبهشت ماه از 3 کتاب رونمایی می‌شود: اولین رونمایی از جلد دوم کتاب «فرهنگ جامع زبان فارسی» است. دومین کتاب «شاهنامه نگاری گذر از متن به تصویر» با حضور فاطمه ماه وان مولف این کتاب رونمایی می‌شود و سومین رو نمایی از کتاب ترجمه ایتالیایی شاهنامه با نام  «ایتالو پیتزی» رونمایی می‌شود که دانشمند فعلی ایتالیایی کریستو فر. تی باز آفرینی و جلد اول آن به چاپ رسیده است.

در ادامه این نشست افشین تحفه گر معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در سلسله برنامه‌هایی که در بخش هنر تدارک دیده شده می‌توان به برگزاری نمایشگاه آثار هنرمند برجسته هنرهای تجسمی حجت شکیبا که در ابعاد یک و نیم در یک و نیم متر با حضور اساتید شاهنامه در نگارخانه پایتخت فرهنگی در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) برگزار می‌شود اشاره کرد.

وی بیان کرد: همزمان با روز بزرگداشت فردوسی توسی برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. ابتدا شاهنامه‌خوانی استاد محمد یگانه را در شب گذشته داشتیم که با استقبال خوبی روبرو شد و اتفاق افتاد. بحث نقالی و پرده‌خوانی و شاهنامه خوانی را در سطح شهر خواهیم داشت و نمایشگاه دیگری که نمایشگاه عکس است  در سالن دانشگاه فردوسی برپا می‌شود.

تحفه‌گر ادامه داد: روستای پاژ زادگاه فردوسی است و در روز بزرگداشت کاروانی که به عنوان کاروان پاژ معرفی شده در آنجا مراسمی خواهند داشت و با موسیقی و سخنان کوتاه پژوهشی در بحث شاهنامه خوانی و ولادت فردوسی و همچنین خیر مقدمی توسط مدیران  آغاز خواهد شد و کاروان با هفت شخصیت اساطیری شاهنامه که ازشخصیت هایی همچون ابوالقاسم فردوسی، رستم، سهراب، سیاوش، کاوه و یکی دو نفر دیگر با گریم و لباس خاص خود از آن قلعه خارج می‌شوند و از آنجا به اتفاق مردم به آرامگاه فردوسی خواهند آمد و مراسم گلریزان خواهند داشت که امیدواریم مورد توجه و استقبال قرار گیرد.

 

گزارشی از الناز پورعباس

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *