سِلفی با انتخابات!

سلفی، خویش انداز، خودگرفت، خودعکس، عکس از خود و بسیاری دیگر از اسامی، تنها عنوانی برای تصاویری است که فرد در شرایط مختلف می‌گیرد تا حضور خود را در صحنه ای که به نظرش جذابیت دارد، به نمایش گذارد؛ این جذابیت‌ها به قدری در بین اقشار مختلف مردم گسترش پیدا کرده است که این روزها دیگر مختص سن و جنس و حتی موقعیتی خاص نیست؛ شرکت‌های بزرگ تولید گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، در ایجاد امکانات بهتر برای گرفتن این گونه تصاویر، رقابتی سخت دارند و تعداد قابل توجهی نیز در اثر گرفتن سلفی در صحنه‌ها و موقعیت‌های خطرناک و خاص جان خود را از دست داده‌اند؛ اما آیا می‌توان با انتخابات هم سلفی گرفت؟!

انتخابات، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری از جذابیت‌های بالایی برخوردار است که اقشار مختلف را درگیر خود می‌کند و این جذابیت‌ها تنها به حوزه سیاسی برنمی گردد و هیجان بالای آن حوزه‌های مختلفی را در برمی گیرد و این باعث شده است حتی افرادی که علاقه ای به سیاست ندارند هم به این جریان جذب شوند و اتفاقیه تلاش کرده است تا در گفتگو با تعدادی از شهروندان، میزان امکان، علاقه و نقش سلفی گرفتن در عرصه انتخابات را بررسی کند.

هر چند در این گفتگوها عده ای سلفی گرفتن در انتخابات را رفتاری غیر معمول و غیرمنطقی می‌دانستند و با تعجب از رفتاری سخن می‌گفتند که گویی به تازگی رواج پیدا کرده است، اما عده ای هم بر تلفیق جذابیت‌های هیجان انگیز سلفی و انتخابات برای ابراز عقاید خود، تأکید داشتند.

سعید، 18 ساله از علاقه بالای خود برای گرفتن عکس سلفی در حالت‌های مختلف و انتشار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی سخن گفت و با نشان دادن تصویری که در اجتماع حامیان یکی از نامزدهای انتخاباتی گرفته بود، تأکید کرد: سلفی گرفتن خودش هیجان خاصی را دارد، این که در موقعیت‌های خاص از خودت عکس می‌گیری و حضورت را در آن موقعیت به بقیه نشان می‌دهی، احساس خوبی را به آدم می‌دهد که نوعی رقابت هم در بین فعالیت شبکه‌های اجتماعی در این خصوص ایجاد شده است و خاص بودن مکان و زمان جذاب است. در این بین انتخابات و رقابت‌های بین نامزدها هم خودش جذابیت خاصی دارد و این باعث می‌شود که فرد به گرفتن سلفی در موقعیت‌های مربوط به انتخابات ترغیب شود.

سهیلا، 25 ساله که در ستاد تبلیغاتی یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی فعال است، در خصوص نقش سلفی در این عرصه، گفت: این روزها با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، نحوه تبلیغات برای عرصه انتخابات با گذشته تفاوت‌های قابل توجهی داشته اشت و سلفی به خاطر جذابیت‌های بالایی که در سراسر جهان داراست، می‌تواند ابزاری برای ابراز عقیده و نظرات فرد باشد؛ وقتی فرد در کنار پوستر تبلیغاتی یکی از نامزدهای انتخاباتی سلفی می‌گیرد یا در فضایی انتخاباتی اقدام به گرفتن سلفی می‌کند، به نوعی از جذابیت‌های نامزد مورد نظرش برای مخاطبینی می‌گوید که آن تصویر را می‌بینند.

میلاد، 27 ساله یکی دیگر از شهروندان است که در این باره ضمن بیان این که با افتخار در انتخابات شرکت می‌کند، اذذعان داشت: سلفی گرفتن یکی از تفریحات امروز ایرانی‌ها و حتی مردم بقیه کشورهاست، و حتی می‌شود به عنوان یکی از ابزارهای انتخاباتی مهم از آن استفاده کرد. بیان سلیقه شخصی و حمایت از کاندیدا توسط مردم باید در همه رسانه‌ها انجام شود و سانسور کردن آن به نظر من نقض آزادی رسانه‌هاست. سلفی یکی از ابزارهای مهم در هر حیطه ای است و در مورد انتخابات هم می‌تواند خیلی مؤثر باشدکه هر فرد با نامزد موردنظر خودش یا عکس و شعار او سلفی بگیرد و با انتشارش روی پروفایل شبکه‌های اجتماعی یا در فضای مجازی باعث تبلیغات پرشور شود.

در این بین سارا، 23 ساله، معتقد است که انتخابات جذابیتی برای این که موضوع سلفی باشد ندارد و این گونه تصاویر هم نمی‌تواند چندان اثری داشته باشد و فقط گویای علاقه شخصی یک فرد به یکی از نامزدهای انتخاباتی است.

مریم، 19 ساله با تأکید بر تفاوت علاقه و سلیقه قشر جوان و نوجوان با نسل‌های قبل، سلفی را یکی از علایق این روزهای نسل جدید دانست و توضیح داد: من به عنوان یک جوان به رفتارهای خاص و جدید علاقه دارد و رفتارهای تکراری چندان جذابیتی برایم ندارد و می دانیم که یکی از اعضای جامعه ما جوانان هستند. عرصه انتخاب یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اجتماعی هر کشوری است و برای دخالت دادن جوانان در این حوزه مهم باید به روش‌هایی دست زد که جذابیت داشته و علاقه این قشر را هم با خود به همراه داشته باشد و سلفی گرفتن یکی از این موارد است.

محسن، 45 ساله به شکلی دیگر همین موضوع را مطرح کرد و گفت: گرفتن سلفی شاید برای هم سن و سال‌های من چندان جذابیتی نداشته باشد و به نظر شخص من شاید این گونه تصاویر که در صحنه‌ها و موضوعات مختلف گرفته و منتشر می‌شود، فقط یک عقده گشایی، تخلیه انرژی و هیجان، بی اهمیت و حتی لوس باشد اما واقعیت این است که باید بپذیریم، جوانان به این گونه رفتارهای هیجان انگیز علاقه مند هستند و نه تنها در انتخابات بلکه در هر حوزه ای می‌توان برای افزایش مشاکت جوان‌ها از این گونه رفتارهایی که به سلیقه و علاقه آن‌ها نزدیک است، استفاده کرد.

 

گزارشی از مصطفی قویدل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *