زبان تلخ شهرداری برای دولت

حاشیه‌نشینی این روزها پررنگ‌ترین موضوع شهر است. حاشیه‌ای که بیش از 1میلیون‌و‌دویست هزار نفر در متن آن زندگی می‌کنند و به‌سختی نفس می‌کشند. این بخش از شهر مجموعه‌ای کامل از مشکلات و معضلات را در خود جای داده است و آنقدر وضعیت مبهم وپیچیده‌ای دارد که جناح‌های مختلف از آن برای تخریب رقیب مقابل و تمجید از خود استفاده می‌کنند و عملکردها را به چالش می‌کشند.

از طرفی دولت در عین صرف بودجه‌ای کلان برای حاشیه شهر مشهد، بازهم متهم به کم‌کاری می‌شود و از طرف دیگر شهرداری و برخی ارگان‌های دیگر تمام دستاوردها را به نام خود مصادره می‌کنند. برخی از اعضای شورای شهر کنونی نیز معتقدند شورای پیشین هیچ کاری برای حاشیه شهر انجام نداده است و در این زمینه کم‌کاری کرده است.

قسمتی از حاشیه شهر مشهد در حوزه شهرداری منطقه 2 قرار دارد که اطراف میدان امام حسین(ع)، میدان شهید فهمیده، بزرگراه امام علی(ع) و بلوار توس را  شامل می‌شود.

به‌سراغ رضا ظفرجعفرزاده، شهردار سابق منطقه 2 رفتیم تا حرف‌های او را بشنویم.

وی درباره این مناطق گفت: ساخت‌و‌ساز مناطق حاشیه‌ای منطقه 2 زمانی شکل گرفته است که در محدوده شهری نبود. به‌همین خاطر هیچکدام از اصول شهرسازی و ساختمان‌سازی در آن رعایت نشده است. در مقطعی که بنده مسئولیت داشتم این مناطق بشکل عجولانه‌ای به شهر الحاق شد و شهرداری مجبور شد به آن‌ها خدمات ارائه کند.

ظفر جعفرزاده افزود: یکی از مشکلاتی که وجود داشت تیپ و کیفیت ساخت‌و‌ساز بود که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده می‌شد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا پروژه‌ای ساختمانی بعنوان الگوی ساخت‌وساز و برای انتقال قسمتی از جمعیت حاشیه‌نشین که در خانه‌های ناایمن سکونت داشتند، ساخته شود. در حاشیه بلوار توس زمینی قرار داشت که مساحت مناسبی داشت و تصمیم بر آن شد که پروژه‌ای با 1100 واحد مسکونی ساخته شود و فضای خدمات شهری مناسب از جمله فضای سبز، کاربری ورزشی، تفریحی و حتی مهدکودک برای آن درنظر گرفته شد.

وی ادامه داد: این پروژه در زمان مدیریت من تا حد اسکلت و فونداسیون پیش رفت. قرار بر این بود که 300 واحد از این پروژه که سهم شهرداری بود به حاشیه‌نشینان تعلق پیدا کند و تسهیلات ویژه‌ای نیز برای آن‌ها درنظر گرفته شد که متاسفانه در زمان افتتاح آن ما حضور نداشتیم.

شهردار سابق منطقه2 با اشاره به اقدامات دیگری که برای حاشیه‌نشینان انجام شده است بیان کرد: مسئله دیگر سنددار کردن اراضی قولنامه‌ای بود که تا حدود زیادی حل شد. برای این کار پیمانکاری تعیین شد تا این کار را انجام دهد و امتیازاتی هم برای شهروندان درنظر گرفته شد از جمله اعطای وام و معافیت از پرداخت برخی عوارض تا تشویق شوند و برای سنددار کردن املاک خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد:  در زمان مسئولیت خود در  شهرداری منطقه2، هر زمینی که رها شده بود را خریداری کرده و تبدیل به فضای سبز کردیم با اینکه اوایل، مردم قسمتی از گل‌ها را به خانه می‌بردند اما با فرهنگ‌سازی این مشکل نیز برطرف شد.

ظفرجعفرزاده اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ما آسفالت کردن کوچه‌ها و معابر بود که به‌خوبی انجام گرفت و حس خوبی به مردم حاشیه شهر منتقل شد.

وی درباره کمک دولت در حاشیه شهر نیز گفت: وقتی قسمت جدیدی به شهر الحاق می‌شود تا زمانی که آن ناحیه به تراز صفر برسد دولت باید هزینه‌های آن را بپردازد و باید از نظر سرانه فضای سبز، آموزشی، بهداشتی و غیره مساحت موردنیاز محاسبه شود و بطور دقیق به دولت اعلام شود تا بودجه آن توسط دولت به شهرداری پرداخت شود اما متاسفانه در مدیریت شهری کنونی، درک درست از وضعیت موجود، ادبیات و زبان گفت‌و‌گو و تعامل با دولت وجود ندارد و همین مسئله به حاشیه شهر آسیب زده است.

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *