تمهیدات سازمان فردوس‌های مشهد برای ایام چراغ‌برات/ طبقه اول قبرهای 2 طبقه رایگان است

با توجه به پیش رو بودن ایام چراغ‌برات سازمان‌ فردوس‌های شهرداری مشهد برای این ایام تمهیدات خاصی را در نظر گرفته است که ساماندهی ترافیک داخلی در بهشت رضا(ع) و اختصاص پنج پایانه برای حرکت مردم به سمت بهشت رضا(ع) از جمله آن‌هاست.
حسن کریمدادی امروز 18 اردیبهشت ماه در نشست خبری که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به ایام چراغ‌برات، اظهار کرد: در سال جاری بیشترین سرمایه‌گذاری را برای این موضوع انجام داده‌ایم که آرامش نسبی در ورودی ها و خروجی‌های آرامستان‌ها وجود داشته باشد، برای این موضوع ترافیک داخلی را ساماندهی کرده‌ایم هیچ پایانه‌ای در داخل بهشت‌رضا(ع) نخواهیم داشت و اتوبوس‌ها وارد سایت بهشت رضا(ع) نخواهند شد، البته خروجی از داخل است؛ جابجایی مردم در داخل بهشت رضا(ع) هم به وسیله ماشین‌های کوچک‌تر انجام می‌شود. ون‌ها و ماشین‌های برقی رایگان است.
وی گفت: پنج پایانه در آزادی، فردوسی، مفتح، مصلی و 15 خرداد برای حرکت مردم به بهشت رضا(ع) در نظر گرفته شده است علاوه بر آن تعدادی اتوبوس هم برای سفر از آرامستان‌های خواجه‌ربیع به بهشت رضا(ع) و  بالعکس در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در نظر گرفته شده است همچنین هماهنگی‌ با سازمان های مختلف همچون آتش‌نشانی، اورژانس و … انجام داده‌ایم.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد افزود: مردم سفرهای خود را صبح اول وقت انجام دهند و تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
کریمدادی با بیان اینکه راه‌های خروجی زیادی را از داخل بهشت‌رضا(ع) به بیرون باز کرده‌ایم تا مشکلی پیش نیاید، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و 300 تا 600 هزار نفر در ایام چراغ برات به آرامستان های شهرداری مشهد مراجعه کنند.
کریمدادی با اشاره به تداخل ایام چراغ‌برات با نیمه شعبان، تصریح کرد: با توجه به این موضوع نباید حواسمان از ولادت امام زمان (عج) پرت شود و باید به این موضوع هم توجه ویژه داشته باشیم.
افزایش حقوق غسال‌ها و کارکنان آرامستان‌ها
وی با اشاره به افزایش حقوق غسال‌ها و کارکنان آرامستان‌ها، خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای شهر در سال جاری حقوق غسال‌ها 30 درصد و کارکنان آرامستان ها 20 درصد افزایش داشته است، البته هنوز جا برای افزایش حقوق وجود دارد میزان افزایش حقوق برای غسال‌ها در سال جاری 282 هزار تومان و برای کارکنان آرامستان‌ها 182 هزرا تومان بوده است.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد ادامه داد: در خردادماه سال 93 حقوق غسال‌ها 600 هزار تومان بوده است و برای افرادی که دو فرزند داشته‌اند به 700 هزار تومان می‌رسیده، اما در حال حاضر حقوق آن‌ها دو میلیون و 200 هزار تومان است.
وی با اشاره به افزایش کارانه و اضافه کار کارکنان آرامستان‌ها، عنوان کرد: در حال حاضر ما در رده سوم و چهارم سازمان‌ها هستیم و از رتبه هفدهم به این جایگاه رسیده‌ایم، معتقد هستیم باید رتبه اول را داشته باشیم البته اولویت آتش‌نشان‌ها بیشتر از ماست.
خدمات کفن و دفن نسبت سال گذشته افزایش قیمت نداشته است 
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه در سال 96 هیچ‌گونه افزایش قیمتی بر این انجام خدمات نداشته‌ایم، اظهار کرد: این موضوع مصوبه شورای شهر است و برای خدماتی از جمله تغسیل، تدفین، ‌آمبولانس و … افزایش قیمت نداریم و با تعرفه سال گذشته یعنی 808 هزار تومان خدمت‌رسانی انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بهشت رضا(ع) مجتمع‌سازی می‌کنیم، گفت: به طور مثال مجتمع فرهنگی، رفاهی و تفریحی شامل پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارک کودک و … ساخته می‌شود در مجتمع‌هایی که شرایط خوبی داشته باشند بخش تجاری هم در نظر می‌گیریم مجتمع‌سازی به این دلیل است که مردم خدمات را به صورت متمرکز دریافت کنند تاکنون در بلوک‌های 65 و 25 مجتمع‌سازی انجام داده‌ایم.
هزینه تدفین در بهشت رضوان 40 درصد نسبت به بهشت رضا(ع) پایین‌تر است
وی با بیان اینکه بهشت رضوان را برای کاهش بار ترافیکی احداث کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تاکنون 50 نفر در این آرامستان دفن شده استقبال مردم خوب است، اما جا دارد افزایش پیدا کند مخصوصا افرادی که در مناطق توس، عبادی، گاز و … زندگی می‌کنند باید از بهشت رضوان استفاده کنند این ‌آرامستان نسبت به بهشت رضا(ع) امکانات به روزتری دارد. با توجه به مصوبه شورای شهر هزینه‌های آن هم 40 درصد نسبت به بهشت‌رضا (ع) پایین‌تر است.
وی در خصوص بهشت جواد الائمه(ع)، یادآور شد: از سال گذشته به بازسازی فضای سبز، ایجاد نمازخانه، نصب آب‌نما و … اقدام کرده‌ایم، مقبره خانوادگی هم در سال ساخت است تحولات جدی در این مکان انجام خواهد شد.
کریمدادی با اشاره به اینکه روزانه 33 قبر برای مردم به طور رایگان تقدیم می‌کنیم، یادآور شد: هر قبر حدود 650 تومان هزینه برای ما دارد، براساس قانون می‌توانیم یک‌سری درآمدهایی از فروش مقابر داشته باشیم، مقابر در قانون تعریف شده است، قبرهای مقبره‌ای شامل 12 قبر است و 12 قبر هم در رواق آن‌ها قرار دارد. قیمت قبرهای یک مقبره حدود 180 میلیون تومان است، قبرهای رواق‌ها هم 150 الی 160 میلیون تومان است.
وی گفت: تا قبل از سال 95، 108 غرفه خانوادگی در بهشت رضا احداث شده بود در سال جاری نیز 72 غرفه به بهره‌برداری می‌رسد.
طبقه اول قبرهای دو طبقه رایگان است
کریمدادی با اشاره به بهره‌برداری از قبرهای دو طبقه در اردیبهشت ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این قبور دفن انجام می شود طبقه اول قبرهای دو طبقه به صورت رایگان است، طبقه دوم را برای صاحب متوفی، با قیمت مناسب، مهلت پرداخت چند ماهه و بدون کارمزد چند روزی نگهداری می‌کنیم، اما اگر نخواستند دفن در طبقه دوم انجام خواهیم داد.
وی افزود: در حال حاضر 27 هزار قبر آماده در بهشت رضا(ع) و بهشت رضوان وجود دارد که تا انتهای سال  به 40 هزار قبر خواهد رسید.
کریمدادی با اشاره به ایجاد مجتمع کارگاهی و نمایشگاهی سنگ‌تراشان، تصریح کرد: این مجتمع با هدف ساماندهی سنگ‌تراشان در حاشیه جاده بهشت رضا احداث شده است در حال حاضر اغلب سنگ‌تراشان در این محل استقرار یافتند، اما افتتاح رسمی مجتمع در خرداد ماه انجام می‌شود، این مجتمع 2000 متر زیربنا و 5000 متر محوطه‌سازی دارد و شامل سه غرفه نمایشگاهی و 12 کارگاه است و اعتباری حدود 5 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.
وی در خصوص توسعه بهشت‌رضا(ع)، عنوان کرد: موافقت‌های کلی در این زمینه انجام شده است و در حال پیگیری این موضوع هستیم.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: متاسفانه ارزش افزوده برای خدمات دفن و نه فروش قبرها دریافت می‌شود ما موافق این موضوع نیستیم، اما پیگیری‌هایمان تاکنون نتیجه‌ای نداشته است، 9 درصد از 800 هزار تومان خدمات تدفین به عنوان مالیات دریافت می‌شود.
کریمدادی با اشاره به سامانه رضوان، گفت: این سامانه سامانه بسیار خوبی است دوران آزمایشی آن به اتمام رسیده و در حال اجراست این سامانه قابلیت کشوری شدن را دارد .
وی با اشاره به طرح طاهرین، گفت: این طرح برای مواقع بحران و با استفاده از ظرفیت مردمی برگزار می‌شود در این طرح داوطلبین از حوزه علمیه، دانشگاه، حرم رضوی، کارکنان شهرداری و… شرکت می‌کنند و دوره آموزشی برای آن‌ها برگزار می‌شود. امیدوار هستیم بتوانیم حدود 4000 نفر را در این طرح آموزش دهیم.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد افزود: طرح سهام آخرت برای افرادی که توان مالی ندارند و تحت پوشش سازمان‌های همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و … نیستند برگزار می‌شود .
وی تصریح کرد: برای اولین بار در بهشت رضا(ع) روزانه چهار نماز جماعت برگزار می‌شود در گذشته تنها یک نماز جماعت در هر روز برگزار می‌شد.
وی در خصوص پارک موضوعی قرآن، عنوان کرد: این پارک در سال گذشته 50 درصد پیشرفت عملیاتی داشته است تا انتهای شهریور ماه جاری عملیات اجرایی 50 درصد دیگر را آغاز می‌کنیم.
وی گفت: در ایام عید نوروز و میلاد حضرت علی(ع) به ترتیب 146 هزار و 36 هزار دستگاه خودرو وارد بهشت رضا شده‌اند.
بیشترین آمار متوفیان مشهد مربوط به منطقه چهار است
وی  با بیان اینکه تعداد متوفیان شهر مشهد در سال گذشته  19 هزار و 790 نفر  بوده است، عنوان کرد: از این تعداد 40 درصد را زنان و 60 درصد را مردان تشکیل می دهند میانگین سن زنان و مردان هم به ترتیب که 61 و 57 سال است. میانگین سنی متوفیان شهر مشهد در سال 94 برای زنان 60 سال و برای مردان 54 سال بوده است.
کریمدادی ادامه داد: بیشترین ترافیک سنی متوفیان سال گذشته در شهر مشهد 80 تا 84 سال به بالا و کمترین ترافیک سنی 10 تا 14 سال بوده است.
وی با بیان اینکه بیشترین علت فوت را هم بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: بیشترین علت فوت در افراد زیر پنج سال ناهنجاری مادرزادی و برای افراد پنج تا 34 سال تصادفات است، اغلب افراد 35 سال به بالا هم بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی فوت کرده‌اند.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: بیشترین آمار متوفیان مشهد در سال گذشته به ترتیب در مناطق چهار، دو و سه بوده است این آمار در سال 94 مربوط به مناطق چهار، هشت و یک است.
کریمدادی افزود: تعداد متوفیان بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش  نداشته، اما تعداد مرگ و میر بر اثر بیماری‌های تنفسی در سال گذشته نسبت به سال 94 کاهش یافته است، به طور میانگین روزانه 52 نفر در شهر مشهد فوت می‌کنند تعداد متوفیان سال گذشته نسبت به سال 94، 100 نفر افزایش داشته است.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *