افراد پس از فارغ‌التحصیلی به جای کارشناس باید کارآموز شوند

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: محتوای دروس آموزشی در دوران مدرسه و دانشگاه کاربردی نیست و افراد پس از فارغ التحصیلی بجای کارشناسی باید کارآموز شوند و از صفر آغاز کنند.
جلیلی رحیمی جهان آبادی در مراسم گرامیداشت روز معلم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌جام برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: هزینه هنگفتی در کشور صرف دانشگاه‌‍‌ها می‌شود و دانشجویان بهترین دوران عمر خود را در دانشگاه سپری می‌کنند، اما سیستم کشورمان بازدهی کافی را ندارد.
وی با بیان اینکه آموزش در کشور ما دچار آسیب‌های جدی است، عنوان کرد: در قسمت پایه قبل از دیپلم و پس از آن در دانشگاه، در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری دچار مشکل هستیم.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این حوزه انتخابیه حدود 180 مدرسه غیرقابل استفاده‌اند، اما بازهم دانش آموزان در آن در حال تصیل هستند که جای
 تاسف دارد.
رحیمی جهان آبادی گفت: همچنین فرهنگیان کشورمان در مقاطعی در پرداخت حق و حقوقشان مشکلاتی ایجاد شده بود که در مجلس دهم اعتبارات زیادی برای پرداخت مطالبات معوقه فرهنگیان در نظر گرفته و مشکلات برطرف شد.
وی عنوان کرد: امروز در آموزش پرورش و دانشگاه اجازه تفکر، فهم و درک را از دانش آموزان و دانشجویان گرفته‌ایم و نتوانسته‌ایم فضایی ایجاد کنیم که تفکر نهادینه شود.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی تولید فکر و میانه‌روی را دو ویژگی بارز شهید مطهری برشمرد و اظهار کرد: دانشگاه باید به اتاق فکر اجرایی کشور تبدیل شود و جلسات متعدد هم اندیشی در دانشگاه‌ها برگزار شود.
رحیمی جهان آبادی افزود: امروزه با گسترش متنوع دانشگاه‌ها در کشور مواجه هستیم که در برنامه ششم توسعه بخش مهمی برای ساماندهی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده و نباید اینطور باشد که مدرک یک دانشگاه معتبر با مدرک دانشگاهی سطح پایین برابر باشد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه که محل تجمع افراد تحصیل کرده است، نباید برای تامین مخارج خود دستش جلوی وزارت علوم یا دانشجویان دراز باشد و در هیچ کشوری اینطور نیست.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترکیه نفت، گاز و… ندارد اما با برندسازی در حوزه پوشاک توانسته بازار اروپا را در اختیار بگیرد، افزود: ما که کشوری مملو از مهندسین علوم پایه، پیراپزشکی و… هستیم نتوانسته‌ایم هیچگونه درآمدزایی انجام دهیم.
همچنین در این جلسه علی رستمی، فرماندار تربت جام بیان کرد: آموزش عالی در شهرستان تربت جام وضعیت خوبی ندارد.
وی افزود: متاسفانه دانشگاه‌های ما در زمانی تاسیس می شوند یا ارتقا می یابند که رشته های پرطرفدار را شهرستان های سطح پایین تر جذب کرده اند و مجوزی به دانشگاه های ما داده نمی شود.
رستمی ادامه داد: همچنین مرکز نشینان در ارتباط با اعطای رشته های خوب به شهرستان ها خسیس شده اند و هم اکنون دانشگاه ما با 45عضو هیات علمی تنها سه رشته دکتری دارد درحالیکه دانشگاه هایی در تراز پایین تر هفت یا هشت رشته دکتری دارند.
وی عنوان کرد: چنانچه خواهان توسعه شهرستان هستیم می بایست مراکز آموزش عالی ما توسعه یابند و اگر به فکر جبران گذشته به ارث مانده مان نباشیم و هر یک قدم را 10قدم برنداریم، وضعیتمان در 10سال آینده هم همین خواهد بود.
رستمی خاطرنشان کرد: هیات علمی و بدنه علمی شهرستان تراز مناسبی دارد اما در عدد دانشجویان و رشته ها در مقاطع تحصیلی مختلف با معضل جدی مواجه هستیم.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *