نقش مهم صنعت و معدن در ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد بخش صنعت و معدن در اقتصاد استان و کشور نقش مهمی را در ایجاد ارزش‌ افزوده و اشتغال‌زایی ایفا می‌کند.

حسن حسینی اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به اهمیت بخش صنعت و معدن در تولید و اشتغال و همچنین جایگاه صنایع در افزایش توان مقاومت اقتصاد ملی، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به گسترش و توسعه این بخش راهبردی و زیربخش‌های آن تاکید فراوان شده است.

وی ادامه داد: به هر ترتیب بسياري از صاحب نظران، توسعه صنعتي را لازمه توسعه و رشد اقتصادي پايدار می‌دانند؛ از این رو به دلیل آثار چشمگير بخش صنعت بر متغيرهاي كلان اقتصادي از جمله توليد، مصرف، سرمايه‌گذاري، اشتغال، صادرات و به ‌طور كلی نقش كليدي صنعت در فرآيند توسعه ملي، ضروری است حمايت موثر و مناسبي برای افزايش قدرت رقابتي و ارتقاي بهره‌وري اين بخش و دستيابي به اهداف رشد اقتصادي به عمل آید.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اهداف بلندمدت تعيين شده در سند چشم‌انداز 20 ‌ساله كشور، یعنی افق 1404 و همچنین نياز به طی مسير توسعه صنعتي، اتخاذ سياست‌هايي برای پيشبرد اهداف صنعتي در بلندمدت ضروري است.

رییس خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی افزود: ضعف ساز وكارهاي بازار مالي در تامین مالي فعاليت‌هاي تولیدی، عدم اعمال سياست‌هاي پولي و مالي مناسب و کارا برای توسعه بخش خصوصي و تشويق كارآفرينان، خلاهاي قانوني موجود در فرآيند سرمايه‌گذاري و مواردي از اين دست بر عملكرد بخش صنعت تاثیر نامطلوبي داشته است كه اهمیت شناسايي، رفع مشکلات و چالش‌های پيش روي توسعه صنعتي استان و بازنگري نيازهاي حمايتي اين بخش را برای ارتقای تولید ملی بیش از پیش مهم کرده است.

حسینی با بیان اینکه از این رو با توجه به جمیع شرایط، دولت تدبیر و امید می‌کوشد برای دستیابی به اهداف تعریف شده در اقتصاد مقاومتی، موتور محرکه اقتصاد ایران را با اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی بر روی ریل توسعه و پیشرفت قرار دهد، گفت: در این راستا با وجود ظرفیت‌های گسترده صنعت و معدن در خراسان رضوی، این بخش اصلی‌ترین حوزه اقتصاد برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و استفاده مناسب از ظرفیت‌های علمی و فنی موجود در استان است.

وی با یادآوری نکته‌ای در رابطه با حرکت کشورهای جهان به خصوص اقتصادهای نوظهور به سمت صنعتی شدن با استفاده از فناوری‌های جدید، گفت: بخش صنعت می‌تواند با استفاده از دانش فنی و پیاده‌‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در استان شرایط دستیابی به این هدف را فراهم سازد. به ‌علاوه بخش صنعت با توجه به ظرفیت‌های قابل توجهی که در زمینه استفاده از دانش فنی موجود و افزایش تولید دارد.

رییس خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی ادامه داد: نه ‌تنها می‌تواند بهره‌وری این بخش را در کوتاه‌مدت افزایش دهد بلکه با فراهم‌سازی رونق در اقتصاد می‌تواند حرکت چرخ‌های تولیدی بخش‌های دیگر را بیش از پیش سرعت بخشد و بهره‌وری در آن بخش‌ها را نیز افزایش دهد لذا رشد و توسعه بخش صنعت با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان و منابع داخلی بهترین راهکاری است که می‌تواند اقتصاد کشور و استان را از وضعیت تک‌محصولی و آسیب‌پذیری در برابر تهدیدهای خارجی رها سازد.

حسینی رسیدن به اتحاد، اتفاق نظر و اتخاذ شیوه‌های هماهنگ برای توسعه صنعتی اولین و مهم‌ترین گام همكاری دو بخش دولتی و غیر دولتی دانست و تصریح کرد: این رویکرد مثبت و كارساز بر پایه همكاری و وحدت رویه ملی، می‌تواند جهش كمی و كیفی فعالیت‌های تولیدی صنعتی استان را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: لذا برای توسعه تولید و صادرات غیرنفتی بایستی بسیاری ازمقررات مزاحم از میان برداشته شود كه طلیعه نتایج مثبت آن حركت به سوی جهش صادراتی، توسعه اشتغال پایدار و رونق تولید خواهد بود. در این راستا حذف بروکراسی، مقررات زاید و موانع تولید، کوچک‌سازی دولت و به ویژه برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی از جمله راهبردهای است که می‌تواند کمک موثری به این موضوع نماید.

رییس خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی گفت: امروز سازمان‌ها دريافته‌اند که حضور در بازارهاي جهاني نيازمند کسب و حفظ استراتژي شايستگي‌هاي اصلي (مهارت و دانش تخصصي که موجب ايجاد مزاياي رقابتي براي سازمان مي‌شود) است. در اين راستا برون‌سپاري به عنوان يک تصميم راهبردي و حساس، با توسعه سازمان و ارتقای بهره‌وري در قالب کوچک سازي، موجب گسترش توانايي سازمان‌ها و دستيابي به راهبرد شايستگي‌هاي اصلي در محيط کسب و کار جهاني شده است که از این نسخه می‌توان برای افزایش بهره‌وری در کشورمان کمک گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌هاي امروزي به سوي «شبکه محور شدن» يا به بياني رفتار در قالب «هسته کوچک-شبکه بزرگ» حرکت مي‌کنند. به اين ترتيب سازمان‌ها با تمرکز بر قابليت‌هاي هسته‌اي و کوچک سازي، فعاليت‌هاي محدودي را براي انجام کار خود بر مي‌گزينند و مابقي فعاليت‌هاي خود را به تامين کنندگان خارج از سازمان واگذار مي‌کنند.

حسینی با تاکید بر برون‌سپاري مفهوم جديدي در دنياي صنعت و كسب و كار محسوب مي‌شود و مزايا و اهميت روزافزون آن بحثي است كه به تازگي در محيط‌هاي كسب و كار به آن توجه زيادي شده است، اظهار کرد: آنچه مسلم است و طی سالیان گذشته در کشور ما تجربه شده و تجربیات دیگر کشورها را هم می‌توان به آن منضم نمود آن است که اصولا بخش دولتی از کارایی بالا در تولید محصول و ارائه خدمات برخوردار نیست. حجم بزرگ دولت منجر به افزایش اینرسی و لَختی آن شده و با انضمام بوروکراسی دولتی به آن شاهد کندی فعالیت‌ها در ساختار دولتی خواهیم بود.

رییس خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی ادامه داد: این امر بازدهی سیستم دولتی را کاهش داده منجر به نارضایتی ملی خواهد شد. این درحالی است که واگذاری بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها به مردم و بخش خصوصی اثر خوبی در افزایش کارایی و بازدهی فعالیت‌ها خواهد داشت. گرچه باید توجه کرد که هم در اصل موضوع واگذاری‌ها و هم در انجام فعالیت‌های محول شده به بخش خصوصی، سیاست گذاری و نظارت حکومت یک اصل اساسی است که بدون آن، انواع مفاسد، سوءمدیریت‌ها، سوءاستنادها و حق کشی‌ها امکان وقوع دارد که می تواند منجر به اتلاف ثروت کشور و تضعیف اقتصاد ملی شود.

وی گفت: با این حال به نظر می‌رسد با عنایت بلوغ تشکل‌های مردم نهاد وقت ان رسیده است که امور مردم را به خود مردم واگذار کنیم. در این راه مطمئنا تشکل‌های اقتصادی می‌توانند پرچمدار میدان بوده و عملا ضمن کمک به کوچک و چابک سازی دولت، فرایندهای موجود را اصلاح و تسهیل نمایند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *