اسکان بیش از7.4 میلیون نفرشب اقامت در خراسان رضوی

رئیس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر و سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی از اسکان بیش از 7.4 میلیون نفرشب اقامت در استان خبر داد.

به گزارشروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یوسف بیدخوری با اعلام این خبر افزود: بر اساس گزارش آماری ستاد خدمات سفر از 25 اسفند تا 15 فروردین 98، تعداد 7 میلیون و439 هزار و295 نفر شب اقامت در خراسان رضوی ثبت شده‌اند. 

وی ادامه داد: 7 میلیون و 78 هزار و 31 نفر شب اقامت در مشهد و 361 هزار و 264 نفر در شهرستان‌های خراسان رضوی اقامت داشته‌اند.

رئیس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر و سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد 7 هزار و 684  بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری استان انجام شده است.

وی ادامه داد: مانگین نرخ اشغال اقامت استان طی این مدت 61 درصد و نرخ اشغال اقامت مشهد 72درصد است.

ثبت ۷۱ میلیون اقامت شبانه طی ایام نوروز در کشور

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۷۱ میلیون اقامت شبانه در ایام نوروز تا 14 فروردین به ثبت رسیده است.

ولی تیموری در خصوص مشترک سازی مراسم نوروز گفت: نوروز به عنوان یک فرهنگ مشترک در سازمان یونسکو ثبت شده است و کشور‌هایی که عضو پرونده نوروز هستند با هدف رساندن نوروز به نسل‌های آینده و تبادلات فرهنگی در این مسیر قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: این برنامه‌های مشترک سازی فرهنگی با کشور‌های ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و آذربایجان به شکل‌های مشترک بین چند کشور و یا دوجانبه اجرا شده‌اند. هدف از انجام این برنامه‌ها نشان دادن و حفظ ارتباط ودیرینگی ارتباط بین ملت‌ها است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مطرح کرد: پرداختن به گردشگری در میان این برنامه‌ها مقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ چرا که نتیجه مطرح کردن پرونده ای و بررسی آن از لحاظ تاریخی، شروع کننده رفت‌و‌آمد‌ها و تبادلات خواهد بود.

تیموری افزود: بنابراین با برگزاری برنامه‌هایی چون نوروزگاه‌های مشترک ما به دنبال بیشتر کردن رفت‌و‌آمد، تعامل و تبادل بین ملت‌هایی که در پرونده نوروز وجه‌های مشترکی دارند بیش از پیش گسترش یابد و روابط بین کشور‌ها را مطلوب سازد.

وی خاطر نشان کرد: با بیشتر کردن روابط در حوزه‌های فرهنگی و… باعث رونق بخشیدن به روابط بین کشور‌ها در دیگر حوزه‌ها نیز خواهد شد؛ رونق حوزه‌های توریستی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز نتیجه همین تبادلات و تعاملات فرهنگی خواهد بود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: بنابراین تبادلات فرهنگی کمک بسیار خوبی به روابط سیاسی و خصوصا نقاطی که حساسیت بیشتری رو آن‌ها بوده است، خواهد کرد؛ این همان نقش دیپلماسی گردشگری بوده که همواره مورد تاکید ماست.

تیموری بیان کرد: امروزه که برخی کشور‌ها با تحریم‌هایی قصد منزوی کردن کشور را در جامعه بین المللی دارند، برنامه‌هایی از این دست می‌تواند تحریم‌ها و بایکوت‌ها را بشکند و محدودیت‌ها را از بین ببرد.بنابراین تبادلات فرهنگی به عنوان یک کاتالیزگر نقش بسیار مهمی در بهبود روابط بین المللی کشور‌ها خواهد داشت.

وی در خصوص تعداد گردشگران داخلی ادامه داد: با توجه به آماری که تا 14 فروردین به ثبت رسیده است، حدود ۷۱ میلیون اقامت شبانه در ایام نوروز در کشور داشته‌ایم؛ اقامت شبانه به معنای تعداد نفرات نیست. این تعداد با حدودا ۴/۰۷ درصد رشد گردشگری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح کرد: روز‌های اول تعطیلات نوروز شاهد رشد ۲۱ درصدی گردشگری بوده‌ایم که این نرخ رشد رفته رفته با نامساعد شدن هوا کاهش یافت. تعداد سفر‌های نوروزی نسبت به اوایل تعطیلات کاهش چشم‌گیری نداشت که اگر شرایط آب‌و‌هوایی مساعد می‌ماند، رشد گردشگری در کشور با نرخی حدودا ۲۵ درصد به ثبت می‌رسید.

تیموری اضافه کرد: علی‌رغم همه مشکلات آب‌و‌هوایی امسال ماندگاری اقامت‌ها در کشور با نرخی حدودا ۴ درصد افزایش داشت. بنابراین فشار‌های اقتصادی و دیگر مسائل باعث نشد که سفر به عنوان یک تفریح در زندگی خانواده‌ها کم‌رنگ تر شود.

وی یادآور شد: در ۶ روز اول تعطیلات شاهد افزایش ۳۱ درصدی گردشگری خارجی در کشور بوده ایم که این نرخ حدودا برابر با حضور بیش از ۱۲۰۰ گردشگر خارجی بوده است. این آمار نشان‌دهنده آن است که مردم به دور از فشار‌های سیاسی و… به دنبال ایجاد تبادل، تعامل و شناخت هستند.

163 میلیون ریال به مسافران خراسان رضوی پس داده شد

هم چنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پس از رسیدگی به شکایت مسافران در این استان از طریق شماره تلفن 09629 سامانه نظارت بر خدمات مسافرتی 163 میلیون ریال به مسافران شاکی پس داده شد.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: از 25 اسفند سال 97 تا 15 فروردین ماه کنونی 61 فقره شکایت از طریق سامانه یاد شده دریافت و در این راستا اقداماتی همچون مذاکره تلفنی با شاکی، اعزام بازرس به محل، برخورد با واحد متخلف، اخذ رضایت شاکی و ثبت در سامانه ملی 09629 انجام شد.
وی ادامه داد: در این ارتباط حدود 163 میلیون ریال بابت اضافه دریافتی از شاکیان به آنان برگشت داده شد و با واحدهای متخلف نیز برخورد نظارتی و قانونی لازم صورت گرفت.
سامانه نظارت بر خدمات سفر با شماره تلفن 09629 مشکلات و شکایات مرتبط با نحوه عرضه خدمات به گردشگران در زمینه های مختلف سفر را به صورت شبانه روزی بررسی می کند.

جابجایی 427 هزار و 604 مسافر نوروزی از طریق فرودگاه مشهد

مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی گفت: 427 هزار و 604 مسافر از 27 اسفند 97 تا 15 فروردین ماه کنونی از طریق فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد جا به جا شدند.

محمد باقر قاسم زاده روز گذشته با اعلام این خبر افزود: جا به جایی این تعداد مسافر توسط دو هزار و 936 پرواز انجام شد.
وی ادامه داد:از این تعداد مسافر، 357 هزار و 425 نفر در داخل کشور جا به جا شدند و بقیه، مسافران ورودی و خروجی پروازهای خارجی بودند.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی گفت: در مجموع طی تعطیلات نوروزی امسال هم تعداد پروازها و هم تعداد مسافران این فرودگاه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20 درصد کاهش داشته است.
قاسم زاده افزود: طی مدت یاد شده اقدامات استقبال از بهار در این فرودگاه منجر به نشاط و شادابی مسافران شده بود و رضایت عمومی را به همراه داشت.

از 25 اسفند ماه سال 97 تا پانزدهم فروردین ماه کنونی بیش از 14 میلیون و300 هزار زائر و مسافر به استان خراسان رضوی سفر کرده اند و سالانه بیش از 10 میلیون مسافر، زائر و گردشگر داخلی و خارجی در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد پذیرش می شوند و این فرودگاه سالیانه محل نشست و برخاست بیش از 75 هزار پرواز است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *