بازهم استخر

ظاهرا قبح شعار “استخر فرح” ریخته شده و تکرار آن از سوی تندرو‌ها واکنش‌های کمتری به دنبال دارد. در حدود سه ماه اخیر برای سومین بار حسن روحانی، رئیس جمهور از سوی طیفی از فعالان سیاسی تندرو اصولگرا به صورت تلویحی تهدید شده است. این تهدید‌ها با وجود بازتاب گسترده رسانه‌ای و خبری حالا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

«شما باید جواب‌گو باشید سر وقتش. جهانگیری گفت: منشی بدون اذن ایشان نمی‌توانم بردارم. مردک تو که نمی‌توانی غلط کردی رفتی آنجا. باید جواب خدا را بدهید سر فرصت محاکمه‌تان می‌کنیم. دستمان هم نرسد «ان ربک لب الاستخر» آیه جدیدی داریم. کنار استخر کوشک، خدای ما همان خدایی است که لب استخر خفت‌گیری می‌کند. از لب مرز تا خود اینجا همه دعاگویت هستند این دعا‌هایی که کردند من بعید می‌دانم مولا مولایی باشد که تا عید دوام بیاوری. این دعا‌هایی که مردم کردند کارت با کرام‌الکاتبین است چی بشود تا عید دوام بیاوری….» این سخنان از سوی سعید قاسمی از چهره‌های تندرو و جنجالی منتقد دولت مطرح شده است. او این سخنان را در کربلا گفته و مدعی کم کاری و کارشکنی دولت در خدمت به مردم شده است. قاسمی گفت که “خدای ما همان خداییست که لب استخر خفتگیری میکنه! ” سعید قاسمی یکی از چهره‌های تندرو اصولگرایان است که مانند افرادی همچون حسن عباسی در نشست‌ها و محافل نزدیک به جبهه پایداری با سخنرانی‌های پر شور و اظهارات بحث برانگیز جنجال‌های فراوانی به پا می‌کند. قاسمی فعال فرهنگی سیاسی ایرانی و از فرماندهان دفاع مقدس است. او بازنشسته سپاه پاسدارن و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت است. قاسمی در دانشگاه شهید رجایی معماری تدریس می‌کند. استفاده از ادبیات کوچه بازاری، و دمیدن شور در مخاطبان با از کوره دررفتن، عصبانی شدن، و کوبیدن روی میز از جمله ویژگی‌های سخنرانی‌های قاسمی است. سعید قاسمی از منتقدان سر سخت آیت الله هاشمی رفسنجانی و خانواده او در سال‌های اخیر بوده است. پس از محکومیت فائزه هاشمی به زندان، قاسمی گفت: به نظر او فائزه هاشمی به زندان نخواهد رفت و اگر هم رفت ریشش را می‌تراشد که البته فائزه هاشمی به زندان رفت و قاسمی ریشش را نتراشید. قاسمی همچنین در پی مرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی، سخنان مجادله برانگیزی در مورد او، دلایل مرگ و نحوه تشییع از جمله عدم انتشار تصویر جنازه او بیان کرد که این سخنان با انتقاد وکیل خانواده هاشمی و سیاسیون اصولگرا و اصلاح طلب مواجه شد و مشاور هاشمی نیز تصویر جنازه را منتشر کرد. اشاره اخیر سعید قاسمی به مرگ آیت الله هاشمی در “استخر” و تهدید تلویحی حسن روحانی با این اشاره، اولین بار نیست که در ماه‌های اخیر رخ می‌دهد. پیشتر در 25 مرداد ماه، در مدرسه فیضیه قم تجمعی برای اعتراض به وضعیت اقتصادی برگزار شد که انتقادات مطرح شده از سوی سخنران اصلی مراسم، حسن رحیم پور ازغدی، و برخی از پلاکارد‌های موجود در مراسم، به‌شدت خبرساز شد.

در آن مراسم تصاویر پلاکاردی که که روی آن نوشته شده بود “ای آنکه مذاکره شعارت – استخر فرح در انتظارت” مورد توجه گسترده رسانه‌ها قرار گرفت. این شعار، به تهدید رئیس جمهور به مرگ تعبیر شد و بار دیگر سوالاتی را درباره مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح کرد که دو سال پیش در هنگام شنا در یک استخر درگذشت و از آن زمان، اعضای خانواده اش چندین بار مرگ او را مشکوک خواندند. واکنش‌ها به تجمع فیضیه آنقدر بود که برخی مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله نوری همدانی به مطالب مطرح شده از سوی رحیم پور ازغدی در نقد روحانیت و همچنین پلاکارد‌های آن به تندی اعتراض کردند.   رحیم پور ازغدی در سخنرانی خود گفته بود “ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه است”. او همچنین حوزه را به مسائل روز کشور بی‌توجه دانست، از بی‌سوادی حوزه در موضوعات اقتصادی  انتقاد کرد. آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به تجمع  فیضیه از انجام “بدترین اهانت‌ها به حوزه علمیه و مراجع شیعه” در این مراسم انتقاد کرد و از مسئولان سپاه پاسداران خواست توضیح بدهند که “آیا با اجازه آن‌ها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند”. او همچنین، از تهدید به مرگ رئیس جمهور در تجمع انتقاد کرد.

پس از آن سپاه پاسداران اعلام کرد که در برگزاری آن تجمع نقشی نداشته است. با این حال ظاهرا پس لرزه‌های آن گریبان این نهاد نظامی را گرفت و در مهر ماه حسین طیبی‌فر فرمانده تیپ امام صادق قم تغییر کرد و به جای او، عزت‌الله معتمد به فرماندهی این تیپ منصوب شد. طیبی فر از سخنرانان مراسم فیضیه بود گفته می‌شود از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در قم است. از طرف دیگر 22 مهر ماه نیز فرمانده سپاه قم تغییر کرد و سرتیپ شاهچراغی جانشین سرتیپ غلامرضا احمدی شد. این در حالی است که شاهچراغی به تازگی به عنوان فرمانده سپاه سیدالشهداء استان تهران منصوب شده بود. جدای از این موارد در رابطه با تجمع فیضیه 5 طلبه نیز بازداشت شدند. گفته می‌شد که این افراد با شکایت دولت بازداشت شده اند، اما لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در این باره توضیح داد: «جرم مشهود و آن هم تهدید به قتل است که جنبه عمومی دارد. دستگاه قضایی تکلیف دارد رسیدگی کند که البته مقامات قضایی نیز مشهود بودن جرم را تایید و اعلام کردند ورود می‌کنند.» البته رسانه‌های اصولگرا منتقد برداشت تهدیدآمیز از پلاکارد فیضیه هستند.

با وجود اینکه ماجرای فیضیه بازتاب گسترده‌ای در افکارعمومی و تبعات سنگینی هم برای سازمان دهندگان تجمع به دنبال داشت، اما باعث نشد که اینگونه اظهار نظر‌ها و تهدید‌ها متوقف شود. یک هفته پس از تجمع فیضیه حاج منصور ارضی از مداحان مشهور و منتقدان جدی دولت و آیت الله هاشمی رفسنجانی باز هم شعار جنجالی فیضیه را یادآوری کرد. بر اساس فیلمی که از سخنرانی حاج منصور ارضی در روز عرفه منتشر شد، این مداح با اشاره به اقدامات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و برنامه‌های دولت حسن روحانی می‌گوید: «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.» او افزود: «این‌هایی که خیانت می‌کنند، جوری می‌میرند که دوست و دشمن، کافر و مومن حیران می‌شوند.»

به نظر می‌رسد با سخنان تازه سعید قاسمی این طیف از مخالفان تندرو حسن روحانی نه تنها با واکنش‌های صورت گرفته به تجمع فیضیه عقب نشینی نکرده اند بلکه ابایی ندارند که تاکید کنند منتظر “مرگ” حسن روحانی، رئیس جمهور به هر ترتیبی هستند. در همین راستا ویدئو عجیب دیگری هم منتشر شده که در آن یک روحانی در اتوبوس شهری مشهد مدعی شده است: «پنج روز است که آقای حسن روحانی رئیس‌جمهوری بر اثر سکته فوت کرده است. تنها کسی که سد راه زائران اربعین بود، یکی متوکل عباسی و دوم حسن روحانی، همه مردم شاهدند که برای زائران، ایشان کارشکنی کردند. همه گله و شکایت دارند. چرا خبر به این مهمی یعنی مرگ آقای روحانی را از مردم مخفی کرده اند…»

حسن روحانی در هفته‌های اخیر از سوی برخی از سیاستمداران تندرو که در مجلس حضور دارند متهم به خیانت شده است. به تازگی فیلی از محمد جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد منتشر شده که در آن با استناد به این سخنان رهبر معظم انقلاب”اگر کسی اعلام کند که نه‌خیر، نمی‌شود دیگر کاری کرد و دیگر کار از کار گذشته – [یعنی]اعلام بن‌بست- اگر کسی چنین کاری را بکند، یا جاهل است یا حالا عرض کردم من نمی‌خواهم نسبت خیانت به کسی بدهم، اما حرف، خائنانه است؛ اگر ناشی از جهالت نباشد. “، علی لاریجانی و حسن روحانی را خائن خطاب می‌کند. تصاویر نشان می‌دهد دو نماینده دیگر جبهه پایداری، مجتبی ذوالنوری نماینده قم و حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر نیز در این مراسم کنار او نشسته‌اند و با لبخند، کریمی قدوسی را در خائن خواندن روسای دو قوه همراهی می‌کنند.

علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *