روز ن گفتن

نمایندگان نه از پاسخ رئیس جمهور قانع شدند، نه با رای گیری علنی موافقت کردند

روزگذشته نمایندگان، بررسی طرح سوال از رئیس جمهور را در دستور کار قرار داده و از پاسخ های رئیس جمهور به ۴ سوال از مجموع ۵ سوال قانع نشدند.

نمایندگان در جلسه علنی (سه‌شنبه 6 شهریور) بررسی طرح سوال از رئیس جمهور را که در 5 محور تنظیم شده است را در دستور کار قرار دادند.

گفتنی است در دقایق آغازین جلسه علنی محمود علوی وزیر اطلاعات و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در صحن حضور یافتند.

رئیس جمهور بعد از اعلام دستور کار مجلس ، به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت وارد صحن مجلس و با استقبال مطهری روبرو شد.

سوال کنندگان

احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس بعد از تشریح روند رسیدگی به طرح سوال از رئیس جمهور، محمد دهقان نماینده چناران و طرقبه را به عنوان نخستین سوال کننده برای ایراد نطق دعوت کرد.

دهقان: اگر کسی رانتی نبرده و فسادی نبوده چرا لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر نکردید

فرهنگی: واقعیت‌های جامعه تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد را در سال جاری مطرح می‌کند

نقوی: اشتغال و بیکاری، ام‌الفساد همه مسائل کشور/ امروز روز ملت، دولت و مجلس است

کرم پور: آقای روحانی خطر قاچاق کالا جدی است/ باید با جدیت با آن مبارزه شود

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مجتبی ذوالنور برای بخش دوم صحبت های سوال کنندگان پشت تریبون قرار گرفت.

مخالفت با رای گیری علنی و با ورقه

بعد از پایان صحبت های رئیس جمهور، تعداد 22 نفر از نمایندگان درخواست رای گیری درباره پاسخ های رئیس جمهور به سوالات مطروحه به صورت علنی و با ورقه را مطرح کردند که با مخالفت نمایندگان روبرو شد. در نهایت رای گیری به صورت الکترونیک در دستور کار قرار گرفت.

مجلس تنها یکی از پاسخ های رئیس جمهور را از مجموع 5 سوال قانع کننده دانست

5 محور سوال از رئیس جمهور به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد که در نهایت نمایندگان تنها پاسخ رئیس جمهور به استمرار تحریم های بانکی را قانع کننده دانسته و پاسخ به سوالات درباره کنترل قاچاق کالا و ارز، کاهش ارزش پول ملی، کاهش نرخ بیکاری و وضعیت رکود اقتصادی را قانع کننده ندانستند.

بعد از اتمام روز دموکراسی در مجلس نوبت به فضای مجازی رسید، جلسه سوال مجلسیان از رییس جمهوری در فضای مجازی حاشیه های بسیاری داشت، برخی پاسخ ها و مواضع روحانی را شفاف و مسئولانه و شماری دیگر آرای اخیر نمایندگان در خصوص قانع نشدن امروز و اسیضاح های اخیر، بیداری مجلس تعبیر کردند.

ارزیابی پرسش ها از رییس جمهوری؛

رییس جمهور بازنده شد ولی مجلس نیز برنده نشد

امروز فقط مجلسیان در تکاپو نبودند که فضای مجازی نیز پر سر و صدا بود برخی چهره های سیاسی کشور در صفحات خود نفس سوال از رییس جمهور را زیر سوال بردند و درباره اینکه سوال و جواب های مجلس حرف دل مردم نبود، نوشتند. برخی از رودست خوردن رییس جمهوری در سیاست گفتند، شماری به اصل یک صد و دهم قانون اساسی اشاره کردند.

در همین زمینه آذر منصوری فعال سیای اصلاح طلب نوشت: «پایان شاهنامه ای که امروز نمایندگان بیت اول آن را برای رییس جمهور نوشتند، اجرای بند 10 اصل یکصدودهم قانون اساسی است.

حسام الدین آشنا نیز با اشاره به حضور رییس جمهوری در مجلس، نوشت: «روحانی یکبار دیگر هزینه آرامش و عدم ایجاد تنش در کشور را پرداخت. او می داند که باید سنگ زیرین آسیاب باشد. موفقیت دولت در گرو اصلاح مسیر و ارتقای تدبیر و تعامل با مجلس و مردم است. سرخم می سلامت شکند اگر سبویی».

محمد علی ابطحی فعال سیاسی نیز توئیت کرد: «آقای روحانی امروز بدجوری توی سیاست رو دست خورد. به جای هر توضیح جدی یک منبر – واقعا منبر- در فضیلت وحدت رفت. ناصح امین شده بود. ولی مخالفانش در عوض سکوت کردند و چراغ خاموش و بدون هزینه فقط رای ندادند. فاعتبروا یا اولی السیاسه».

معصومه ابتکار نیز در صفحه خود توئیت کرد: «رییس جمهور روحانی به 5 دی ماه 96 مجددا امروز اشاره و حملات ترامپ در خروج از برجام را هم مطرح کرد؛ ولی حاضر نشد به نفع خودش یا خوشنودی مجلس یا تفرقه داخلی بیشتر صحبت کند.»

علی شکوری راد فعال سیاسی اصلاح طلب نیز نوشت: اکثریت نمایندگان به پیشنهاد 22 نفر از نمایندگان طرفدار شفافیت که تقاضا کرده بودند رای گیری در مورد پاسخ های رییس جمهور به سوالات با ورقه علنی باشد، رای ندادند. معنایش این است که حاضر نیستند مسئولیت رای خود را بپذیرند رییس جمهور بازنده شد ولی مجلس نیز برنده نشد.

سعید شریعتی فعال سیاسی نیز توئیت کرد: «فرایت ان الصبر علی هاتا احجی صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجی..خار به چشمش می کنند و استخوان در گلویش می گذارند و به همین هم قانع نمی شوند روحانی مثل همه مقامات مسئول در اداره امور اشتباه داشته است اما با فاصله از همه مقامات در برابر امروز و فردای ایران مسئولانه تر عمل کرده است.»

نه سوال ها و نه پاسخ ها مردم را قانع نکرد

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و عضو هیات رییسه کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به حضور امروز رییس جمهوری در مجلس، نوشت: «ماه ها برای سوال از ریس جمهور فریاد زدند و امروز پرسشگر و پاسخگو همه از «مردم» سخن گفتند اما واکنش ها نشان می دهد که نه سوال ها و نه پاسخ ها مردم را قانع نکرد و شاید اصلا حرف دل مردم نبود. آیا این احساس که امروز مجلس و دولت صدای واقعی مردم نبود، نتیجه نظارت استصوابی نیست؟»

در این میان غیر از شخصیت ها و چهره های سیاسی، دیگر کاربران توئیتری به این جلسه امروز سوال از رییس جمهوری واکنش نشان دادند، برخی با اشاره به نتیجه رای گیری مجلس، شفافیت آرا نمایندگان را یادآور شدند و نوشتند «یادگاری از مجلسی که نمایندگانش به شفافیت نه گفتند»

برخی نیز در جملاتی کنایه آمیز، جلسه امروز را هزینه تراشی برای بیت المل دانسته و برخی نیز نوشتند«یک سوم نماینده ها با موبایل حرف می زنند، یک سوم با همدیگر حرف می زنند، عده ای در حال فکر کردن به منافع جناحی هستند و …چند نماینده نگران منافع ملی است؟ اصلا چند نماینده گوش می کنند به توضیحات رییس جمهور؟!»

مجلس از خواب زمستانی بیدار شده است

محمد علی وکیلی نیز نوشت: روحانی مدتهاست در تله بازی باخت -باخت گرفتار شده و در حقیقت به مشاورین خود باخت ‏اگر تجدید نظر نکند باخت‌های بزرگتری در انتظار است!

جواد کریمی قدوسی نیز در توئیتی، قانع نشدن نمایندگان از پاسخگویی رییس جمهوری را به بیداری مجلس تعبیر کرد و نوشت:«مجلس شورای اسلامی در حال بیدارشدن از خواب زمسستانی است. هویاری نمایندگان در رای به عدم قانع شدن از پاسخ های رییس جمهور و دو استیضاح گذشته و استیضاح وزیر صمت و راه و ترابری در روزهای آینده ملت را به توانایی مجلس امیدوار می کند.»

سید حسین نقوی حسینی نیز خطاب به رییس جمهوری نوشت: آقای رییس جمهور ما می توانیم تحریم های را دور بزنیم اینقدر مرعوب نباشید.»

حمید رسایی نماینده سابق مجلس نیز نوشت: امروز توی مجلس انقدر حسن روحانی خوب جواب داد که بعد از جلسه سوال قیمت دلار 700 تومان رفت بالا/ علتش اصلا سوال نمایندگان نیست والا بیست روز قبل که مطرح شد، میرفت بالا.

جلسه سوال از روحانی با تمام حاشیه‌ها و سر و صدایی که براه انداخته بود تمام شد رئیس جمهور به مجلس رفت و بدون هیچ حاشیه‌ای پاسخ گفت و نمایندگان مردم قانع نشدند. در روزی که همه چیز آرام پیش رفت یک نکته باقی ماند چرا نمایندگان رای گیری شفاف را نپذیرفتند. و در پایان باید دید این پرسش و پاسخ چه کمکی به بهبود شرایط موجود می‌کند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *