پرونده شهادت جانباز مشهدی در افغانستان درحال پیگیری است

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: پرونده شهادت جانباز مشهدی در افغانستان درحال پیگیری است و این اتفاق مربوط به سال گذشته است.

حجت‌الاسلام حسین معصومی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: بنظر می رسد پشت پرده رسانه ای شدن این موضوع قصد و غرض های خاصی وجود دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران خراسان رضوی گفت: رزمندگان ایرانی در دوران اسارات با منش و رفتار اخلاقی خود عراقی ها را اسیر خود کردند.

وی ادامه داد: صدام تلاش می کرد ایران را فتح کند اما جانفشانی ها و ایثارگری های ایثارگران این اجازه را به مستکبران جهانی نداد و رزمندگان با برخورد خوب و اخلاقی که داشتند عراقی ها را اسیر منش اخلاقی خود کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران خراسان رضوی بیان کرد: تعدادی از عراقی ها که در مقابله با داعش شهید می شوند نتیجه استقامت آزادگان ایران اسلامی است که درس مقاومت را به عراقی ها دادند .

وی ضمن قدردانی از موسسه پیام آزادگان گفت: مسابقه رالی خانوادگی و همایش دوروزه ویژه بانوان ایثارگر( همسران و فرزندان دختر آزادگان متوفی) در مشهد برگزار شد، همچنین همایش کوهپیمایی یادبود 44شهید غریب استان، جمعه 26مرداد در بوستان خورشید مشهد و مراسم عطر افشانی و گلباران مزار شهدای غریب راس ساعت 17 فردا پنج شنبه 25مرداد در بهشت رضا مشهد مقدس برگزار می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران بیان کرد: دیدار با آزادگان، یادواره شهدای غریب، جشن سالروز آزادگان، مسابقات فرهنگی و ورزشی، دیدار  امامان جمعه و فرمانداران با آزادگان، تجلیل از آزادگان شاغل در دستگاه ها ی اجرایی و اعزام سفیران ایثار به مساجد و مراکز آموزشی و تبلیغات محیطی از دیگر برنامه های این روز در شهرستان های خراسان رضوی است.

حجت الاسلام معصومی در خصوص گلزار شهدا افزود: در استان خراسان رضوی589 گلزار وجود دارد که  48 درصد گلزار ها ساماندهی شده  است و با توجه به تاکید استاندار و کارگروه گلزار ها مزار شهدای تک مزاری تا پایان سال اتمام برسد.

وی همچنین از زحمات خبرنگاران قدردانی کرد و گفت:  اگر مردم با ایثار و فداکاری ایثارگران آشنا شدند به پاس زخمات خبرنگار بوده است.

شادترین روز برای مردم ایران 26مرداد ماه 1369 بود

مدیر موسسه فرهنگی و هنری پیام آزادگان گفت: 26مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی به عنوان شادترین روز برای مردم ایران بود.

علی رضا عرفانی ضمن گرامیداشت یاد 44شهید قریب استان گفت: دوران اسارت اتفاقات بسیاری برای رزمندگان ایرانی افتاده که بیشتر موارد هنوز گفته نشده است و خبرنگاران نیاز است در خصوص ایثار و مقاومت آزادگان بیشتر  تحقیق کنند.

وی ادامه داد: در دوران اسارت آزادگان اخبار را روی کاغذ و یا آلومینیم با سوزن می نوشتند و داخل کپسول می گذاشتند و سایرآزادگان از این طریق با آخرین اخبار آگاه می شدند.

مدیر موسسه پیام آزادگان خاطر نشان ساخت: 26مرداد سالروز بازگشت آزادگان شاید تنها روزی بود که تمام مردم ایران شاد شدند و به استقبال آزادگان در خیابان ها آمدند.

وی با اشاره به اینکه بعثی ها همان داعش امروزی است، اضافه کرد: رفتارهای وحشیانه ای که بعثی ها انجام می دادند امروز در گروهک های داعشی دیده می شود و داعشی ها فرزندان نسل جدید بعثی ها هستند.

وی به دوران اسارت اشاره کرد و افزود: بیش از 43هزار اسیر ایرانی در 20اردوگاه عراق اسیر بودند که تعدادی از اسرا توسط نیروهای صلیب سرخ شناسایی اما تعدادی از اسرا مفقود بودند که بخشی از شهدای قریب از همین تعداد است.

عرفانی ادامه داد: اسارت قوانین جهانی دارد اما هیچ کدام از قوانین در دوران اسارت رزمندگان ایرانی اجرا نشد و حتی خود صلیب سرخ در خصوص اسرای ایرانی نقص حقوق بشر انجام می داد.

وی در خصوص نوع اسارت رزمندگان  که از چند ماه تا 18 سال طول کشیده بود، گفت: رزمندگان اسلام و یا حتی  مردم عادی توسط منافقین،کومله و یا توسط عراقی ها در جنگ تن به تن دستگیر می شدند.

وی در همین راستا گفت: شهید سرلشکر خلبان حسین لشکری 18سال اسیر بوده یعنی هیچ اطلاعاتی از این اسیر به ایرانیان نداده بودند این شهید بزرگوار سه ماه اول دوران اسارت در سلول انفرادی بود و پس از آن در مدت هشت سال با حدود 60 نفر دیگر از همرزمان در یک سالن عمومی و دور از چشم صلیب سرخ جهانی نگهداری شد،امیر سرتیپ خلبان حسین لشکری پس از 16 سال اسارت به نیروهای صلیب سرخ معرفی شد و دو سال بعد در روز هفدهم فروردین سال 1377 به ایران بازگشت.

عرفانی در خصوص شکنجه های این شهید گفت: این شهید را انواع شکنجه کردند تا فقط در یک مصاحبه اعلام کند که ایران آغاز کننده جنگ بوده که با مقاومت این شهید سرافراز این آرزو برای بعثی ها برآوردن نشد.

وی خطاب به خبرنگاران ادامه داد: شهدای غریبی که تیرباران، اعدام و زنده به گور شدند مانند شهدای غواص باید ایثار و فداکاری این شهدا  توسط خبرنگاران به نسل های جدید منتقل شود تا بدانند برای عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چه ایثارگری های اتفاق افتاده است.

انتهای خبر /حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *