«بازار ثانویه» نجات‌بخش می‌شود؟

روز چهارشنبه با اطلاعیه سازمان توسعه تجارت امکان خرید و فروش نرخ توافقی ارز از طریق صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی و در سامانه جامع تجارت آغاز شد.

در اطلاعیه سازمان توسعه تجارت خطاب به تمامی واردکنندگان کالاهای اولویت سوم آمده است: از روز چهارشنبه، مورخ ۲۰ تیرماه ۹۷ امکان خرید ارز به نرخ توافقی از صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی در سامانه جامع تجارت مهیا شده است.

برای بهره‌مندی از این امکان، واردکنندگان لازم است این مراحل را طی کنند:

۱-ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت با ویژگی‌های زیر:

-نوع عملیات ارزی بانکی؛

-محل تأمین ارز: از محل صادرات؛

-انتخاب کالاهای گروه ۳.

۲-مراجعه به بانک عامل و ثبت درخواست گواهی ثبت آماری از نوع «ارز اشخاص از محل صادرات» در پرتال ارزی توسط بانک عامل.

۳- ارائه وثایق و تعهد لازم به بانک عامل پس از تأیید گواهی ثبت آماری در بانک مرکزی و تأیید دریافت تعهد توسط بانک عامل در پرتال ارزی.

۴- مراجعه به سامانه جامع تجارت، بخش خرید ارز و طی کردن فرایند خرید ارز از صرافی.

مسیر دسترسی به بخش خرید ارز: عملیات ارزی > مدیریت عملیات ارزی بانکی > خرید ارز

در این اطلاعیه آمده است؛ که فرایند خرید ارز در سامانه جامع تجارت همچون گذشته است؛ درخواست واردکنندگان از طریق سامانه نیما برای صرافی‌های مجاز ارسال می‌شود و آنها می‌توانند پیشنهادهای خود را روی درخواست ثبت کنند، سپس واردکننده با انتخاب یکی از پیشنهادها فرایند خرید ارز را طی می‌کند. تنها تفاوت در توافقی بودن نرخ ارز است.

با توجه به روال جدیدی که آغاز شده است نطقه نظرات درباره بازار ثانویه ارز در تضاد کامل قرار دارند عده‌ای آن را اشتباهی مهلک برای اقتصاد می‌دانند و عده‌ای دیگر راهکاری برای برگشتن ثبات و شفافیت به بازار ارز.

رئیس اسبق کانون صرافان:

اینجا «بازار»نیست

رییس اسبق کانون صرافان یکی از کسانی است که معتقد است نام «بازار» را نباید به این سیستم گذاشت و دادن نقشی به صرافان در بازار ثانویه جبران محدودیت‌هایی که برای آن‌ها ایجاد شده است، محسوب نمی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اصغر سمیعی با اشاره به ایجاد محدودیت برای این بازار آن را با مشکل ایجاد می‌کند، افزود: هر بازاری که با محدودیت قیمت و سقف مواجه شود و افراد نتوانند در آن آزادانه خرید و فروش کند، بازار واقعی نیست.

وی اضافه کرد: روز سه شنبه هم در در برخی از صرافی‌ها تحت عنوان بازار ثانویه معاملاتی صورت گرفته است. بر اساس آن چه که از طرف این صرافی‌ها اعلام شده، نرخ دلار برای انجام معاملات در بازار ثانویه حدود 7500 تومان بوده است.

این فعال بازار ارز تصریح کرد: از نظر من سازوکار این بازار به جهت این که همه مردم نمی‌توانند آزادانه در آن نیاز خود را تامین کنند مثبت نیست.

سمیعی با تاکید بر این که بازار یک معنی بیشتر ندارد و آن جایی است که در آن خرید و فروش کاملا آزادانه انجام شود، بیان کرد: هر بازاری که به نحوی محدود شود بازار واقعی نیست کما این که هرگونه محدودیت بر بازار، آن را از کارایی واقعی محروم می‌کند و دیگر نمی شود نام بازار را بر آن گذاشت از جمله بازاری که تحت عنوان ثانویه نام گذاری شده است.

وی افزود: نوسانات بازار‌های جهانی معمولا تاثیر چندانی بر بازار ایران ندارد زیرا شاخص پول ایران و درامد‌های نفتی، دلار است.

مشکلات صرافان همچنان پابرجاست

این فعال بازار ارز در پایان با طرح سوالاتی تحت عنوان گله از سیاست‌های جدید دولت و مشکلاتی که اخیرا برای صرافان ایجاد شده است، عنوان کرد: چرا صرافان ایرانی حق خرید و فروش معمول را مانند همه صرافان در دنیا نداشته باشند؟ آیا گناهی از آنها سرزده؟ اگر این حق از آنها سلب شود چگونه هزینه‌های خود و صرافی‌شان را تأمین کنند؟ آیا اصولا صرافان فایده‌ای برای نظام اقتصادی کشور داشته اند؟

آیا اگر مسافری برای بار دوم و سوم بخواهد به خارج برود ارز مورد نیاز خود را از کجا تأمین کند؟ وقتی مسافر از سفر بازگردد ارز اضافی خود را کجا تبدیل به ریال کند که احساس فریب خوردن نکند؟ توریست‌های خارجی که به کشور ما می‌آیند پول خود را کجا به ریال تبدیل کنند که سرشان کلاه نرود و به نفعشان باشد؟ اگر پدر و مادری یا فرزندی یا دوستی بخواهد برای فرزند، والدین یا دوست خود که در خارج از کشور هستند، پولی ارسال کند به کجا مراجعه کند؟

محروم شدن مردم از خدمات

وی تاکید کرد: برعکس اگر کسی در یک کشور خارجی دارای درآمد باشد و بخواهد به دوست، والدین یا بستگانش در ایران کمک مالی کند چگونه این کار را در شرایطی که بانک‌های ما تحت تحریم‌های ظالمانه هستند انجام دهد؟ اگر کسی بدهی ارزی داشته باشد با رسیدن موعد پرداخت آن، از کجا ارز تهیه کند بدهی خود را بپردازد؟ اگر کسی بدهی ریالی داشته باشد و خودش در خارج باشد با رسیدن موعد بدهی، چگونه می‌تواند وجه ریال را از خارج حواله کند؟ چرا باید مردم از خدمات آن‌ها محروم و آن‌ها از پیدا کردن رزق حلال منع شوند؟

کار غیرقانونی تنها گزینه است

سمیعی تصریح کرد: آیا همه خدمات فوق را صرافان نمی‌توانستند انجام دهند؟ و اگر می‌توانستند و می‌توانند چرا دست و پای آن‌ها را بسته‌اید؟ شاید بگویند: “آن‌ها که در هر حال کار خود را می‌کنند” من هم منکر نیستم شاید بسیاری اجبارا و با ترس و لرز این خدمات را به آشنایان خود ارائه دهند ولی اولا چون این کار برای آنها خالی از ریسک نیست خدمات خودرا بسیار گران‌تر ارائه می‌دهند و این به ضرر مردم است و ثانیا شاید کسانی باشند که حاضر نباشند کار غیر قانونی کنند و دلشان می‌خواهد طبق قانون عمل کنند.

کاهش قیمت ارز سیگنال مثبت بازار بود

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران از زاویه‌ای متفاوت به موضوع نگاه می‌کند.

سید حسین سلیمی با بیان اینکه طی دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت ارز در بازار آزاد هستیم، گفت: این روند کاهش به دلیل سیگنال مثبتی است که بازار ثانویه ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: ایجاد بازار ثانویه راهکاری است برای افرادی که ارز حاصل از صادرات خود را بر اساس نرخ عرضه و تقاضا به فروش برسانند.

نفس راحت صادرکنندگان

به گزارش میزان، وی افزود: این راهکار خوبی است البته باید منتظر عملکرد بازار ثانویه ماند تا متوجه میزان بازدهی آن شویم.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره تاثیر بازار ثانویه گفت: در حال حاضر صادرکنندگان ارز در اختیار دارند که برای فروش با قیمت ۴۲۰۰ عرضه نمی‌کردند، اما با سازوکار جدید ارز‌های خود را عرضه می‌کنند بنابراین بر روی بازار آزاد تاثیر خواهد گذاشت.

سلیمی در پاسخ به این سئوال که آیا اثر گذاری این بازار دائمی خواهد بود یا خیر خاطرنشان کرد: این موضوع بستگی به روند رشد صادراتی غیرنفتی کشور دارد و اگر روند صادراتی به همین روند باشد اثرگذاری ادامه دار خواهد بود.

کاهش قیمت ارز

وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت ارز در بازار آزاد هستیم، گفت: این روند کاهشی به دلیل سیگنال مثبتی است که بازار ثانویه ایجاد کرده و اگر بخش خصوصی ارز در این بازار عرضه کند، شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: روز سه شنبه نخستین معامله با رقم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان صورت گرفت، البته روز‌های اول را نمی‌توان مبنا قرار داد.

گفتنی است بر اساس تصمیم دولت، با ایجاد بازار ثانویه ارز، واردکنندگان می‌توانند با مراجعه به سامانه نیما ارز موردنظر خود را از طریق ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی تهیه کنند.

بنا به اعلام بانک مرکزی، با انجام معاملات مربوط به ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی و اختصاص ارز آن به واردات کالا‌های مصرفی، در سامانه نیما به طور خودکار اطلاعات مربوط به نرخ توافق‌شده مبادله ارز در سامانه اطلاعات بانک مرکزی موسوم به سنا قابل دسترس خواهد بود؛ ضمن اینکه بر اساس سیاست اعلامی، دو طرف می‌توانند از سامانه‌تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت هم استفاده کنند که در این صورت ارز و ریال و امتیاز واردات صادرکننده مورد مبادله قرار می‌گیرد.

روش دوم آن است که این امکان در سامانه نیما وجود دارد که این بخش از صادرکنندگان بتوانند ارز خود را در سامانه مذکور، به نرخ رقابتی که به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، بفروشند، البته در این میان دولت نقشی را هم برای خالی نبودن عریضه، برای صرافی‌ها در نظر گرفته است؛ به این معنا که صرافی‌ها نیز به عنوان واسطه بین واردکننده و صادرکننده عمل کنند.

انتهای خبر/

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *