بستنی فروشی‌های غیرمجاز پلمپ می‌شوند

مسئول اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، بستنی‌سازان و کافه‌قنادی‌های مشهد از اجرای طرح تشدید برخورد با واحدهای تولید و توزیع بستنی غیرمجاز خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد فرزانی افزود:کارگروهی متشکل از سازمان بازرسی، غذا و دارو، بهداشت محیط، اماکن و…  برای تشدید برخورد با واحدهای فروش بستنی غیرمجاز و کارگاه‌های زیرزمینی که بستنی تولید و سیب سلامت را بر روی بسته‌بندی‌ها جعل می‌کنند، تشکیل می‌شود و در چند روز آینده، برخورد با این واحدها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته هم این طرح را برگزار کرده‌ایم  و واحدهای غیرمجاز زیادی پلمب شدند. درخصوص شیرینی و بستنی غیرمجاز حدود 50 واحد پلمب شده داشتیم که تشکیل پرونده دادند. بسیاری از این واحدها در حال به روز کردن و برطرف کردن نقص های خود هستند.  امسال می‌خواهیم با واحدهای تولید و توزیع بستنی غیرمجاز قوی تر از سال گذشته برخورد کنیم.

مسئول اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، بستنی‌سازان و کافه‌قنادی‌های مشهد در خصوص اینکه «آیا مردم می‌توانند بستنی‌های مجاز را از غیرمجاز شناسایی کنند»، گفت: این موضوع کاری سخت و تخصصی است اما بهترین کار این است که مردم از مراکزی خرید کنند که مورد وثوق و اعتماد آن‌هاست. البته رنگ زردی که پررنگ است و طعم زعفران ندارد، رنگ کاکائویی که تیره و خاص است  و وقتی در فریزر قرار می‌گیرد، رنگ آن برمی‌گردد، نشان می‌دهد که زعفران و کاکائو واقعی نیستند و رنگ هستند که در بستنی‌های غیرمجاز و ارزان به‌کار می‌روند.

فرزانی با اشاره به اینکه «800 قنادی در سطح شهر داریم که 50 درصد آن‌ها بستنی توزیع می‌کنند»، گفت: این قنادی‌ها موظف هستند بستنی مجاز توزیع کنند، زیرا یک‌سره رصد می‌شوند، اما کنترل سوپرمارکت‌ها، هایپرمارکت‌ها، بقالی‌ها و عطاری‌ها که 15 هزار واحد هستند و برخی از آن‌ها توزیع بستنی انجام می‌دهند، سخت‌تر است اما تعداد قنادی‌ها کمتر و کنترل آن‌ها هم راحت‌تر است. واحدهای قنادی خوداظهاری دارند، اغلب آن‌ها کارشناس بهداشت استخدام کرده‌اند، اما واحدهای سوپرمارکت‌ها ممکن است از بسیاری موارد اطلاع نداشته باشند و به استناد لوگویی که روی بسته‌های بستنی زده شده است، اقدام به فروش آن‌ها می‌کنند در حالی که ممکن است این لوگوها تقلبی باشند.

فرزانی تصریح کرد: مردم محصولات خود را در حوزه شیرینی و بستنی از واحدهایی بخرند که مورد تایید واحدهای نظارتی هستند. همچنین افرادی که مراسم‌های خود را در باغ‌تالارها برگزار می‌کنند، نسبت به این موضوع که شیرینی و بستنی مراسم از کجا تهیه می‌شود، حساسیت داشته باشند همان‌طور که فیلم‌بردار، غذا و… را رصد می‌کنند. در این رابطه سال گذشته مسمومیت‌هایی در حوزه بستنی و شیرینی داشته‌ایم.

وی یادآور شد: چند روز گذشته توسط آقای بخشی محبی، معاون دادستان مشهد درخصوص واحدهای تولید و توزیع بستنی غیرمجاز احضار شده بودم و قرار شد با تشکیل کارگروهی طرح تشدید برخورد با واحدهای تولید و توزیع بستنی غیرمجاز اجرا شود.
انتهای خبر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *