زنان، فراموش شدگان پس از انتخابات

زنان به عنوان نیمی از جامعه می‌توانند نیم و حتی بیشتر از نیم سبد رأی کاندیداها را در هر انتخاباتی به خود اختصاص دهند و در جامعه نقش‌آفرینی داشته باشند. کاندیداها همین موضوع را در انتخابات در نظر گرفته و در شعارها، برنامه‌ها و تبلیغات خود از وجود چنین قشری استفاده می‌کنند. هرچند ممکن است فاصله معناداری میان این شعارها و برنامه‌ها با آن‌چه که در عمل با آن مواجهیم و یا حتی امکان تحقق شرعی و قانونی آن، وجود داشته باشد. با این وجود، نه مردم به عنوان انتخاب‌کنندگان و نه کاندیداها به عنوان انتخاب‌شوندگان، از کنار این فرصت برای شناسایی و شناخت نمی‌گذرند. هرچند هر دو طرف به خوبی می‌دانند که بسیاری از این شعارها و برنامه‌ها، تنها در مرحله حرف است اما همین شعارها می‌تواند عاملی باشد برای آشنایی بیشتر با افکار و اندیشه‌های فرد موردنظر.

به هرحال زنان به عنوان قشر مهمی و تاثیرگذاری در انتخابات حضور داشته و حتی با پیش‌روی در شغل‌های مدیریتی و شهری عرصه را برای فعالیت خود در جامعه مهیا کرده‌اند. زنان صرف نظر از موقعیت شغلی و تحصیلی خواستار حضور و بروز در جامعه مدنی است. هرساله شاهد حضور زنان و دختران زیادی پای صندوق‌های رای هستیم. زنانی که مصررانه با مطالباتی در راستای بهبود شرایط شغلی، تحصیلی و اجتماعی و… پای صندوق‌های رای حاضر شده و برای تغییر وضعیت خود و سایر زنان رای می‌دهند.

بانوان نیمی از جمعیت  جامعه را تشکیل می‌دهند، زنانی که نقش مهم و تاثیرگزاری در هدایت وسامان‌دهی خانواده و جامعه دارند.

معصومه عابدی، کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی درباره اهمیت زنان در انتخابات پیش‌رو گفت: این فضا بهترین فرصت برای زنان است تا بتوانند با انتخاب آگاهانه و تشخیص ملزومات و نیازهای‌شان در راستای تغییر و‌ضعیت و بهبود شرایط زنان کمک کنند. نقش مهم آنها را نباید نادیده گرفت. اما جای تاسف است که فعالیت و توجه به زنان و امور آنها در جامعه فقط زمانی پررنگ می شود که بنا به صلاحدید برخی افراد است.

جالب است که زنان در انتخابات ریاست جمهوری ابزار محبوبیت و رای می شوند و شروع صحبت در حوزه زنان از ابتدای تبلیغات است و پایان آن انتهای تبلیغات!

سمیرا میرقاسمی، کارشناس علوم سیاسی با اشاره به مشارکت زنان در انتخابات گفت: وقتی نرخ مشارکت سیاسی زنان ایران را در مجلس با میانگین دنیا مقایسه می‌کنیم، متوجه فاصله معنی‌داری می‌شویم. سال‌هاست که میانگین حضور زنان در مجالس دنیا از 25 درصد بالاتر رفته است. همه جوامع با این چالش روبرو بوده‌اند و سعی کردند آن را برطرف کنند، اما حداکثر حضور زنان در مجلس ایران چیزی حدود 13 یا 14 نفر بوده است. یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت شاهد 4.5 درصد از جمعیت زنان در مجلس هستیم؛ بنابراین قدم اول این است که در کشور احساس نیاز به مشارکت زنان ایجاد شود.

فرشته سلجوقی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی در این رابطه گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت در جامعه مشارکت تمام افراد جامعه اعم از مرد و زن در بخش های مختلف در جامعه است یکی از این بخش های مهم برنامه‌ریزی و مدیریت شهری است که جایگاه و نقش مهمی رو در تصمیم گیری های کلان در جامعه دارد.

از آنجا که زنان نقش مهمی را در تقویت بنیان خانواده و خانواده نیز به تبع نقش اساسی را در قوام یک جامعه ایفا می‌کند بنابراین نمی‌توان از تاثیرگذاری و مدیریت زنان در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری غفلت کرد حتی ادیان الهی که برای هدایت بشر در برهه‌های از زمان ظهور پیدا کردند بر نقش زنان در صحنه خانواده و اجتماع تاکید داشتند و زنان را مکمل مردان در نقش آفرینی جهت پیشرفت تمدن بشری می‌شناسند.

مکتب اسلام به استناد قرآن کریم یکی از ویژگی های زنان را توانمندی در اداره سیاسی جوامع بزرگ و کشورداری برشمرده آنجا که قرآن کریم بلقیس ملکه سبا را بعنوان نمونه در این ویژگی نام می‌برد که با ایمان خود نمونه مدیریت سیاسی گشت از آنجا که زنان عموما زمان بیشتری را نسبت به مردان به کار در داخل و اطراف منزل اختصاص می‌دهند؛ بنابراین به دلیل تجارب روزانه شان به دانش و بینش عمیق تری از آنچه برای ساخت محیط از قبیل طراحی فضای عمومی و زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز همه افراد در جامعه مورد نیاز است دست پیدا می‌کنند، به منظور پویایی و تاثیرگذاری باید از نقش زنان در جامعه بهره جست.

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *