رفتن کپرها و ماندن کانکسها
تلاش برای جمعآوری مدارس کپری، خشتی و گلی تا پایان امسال
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: با تحویل ۷۰۰۰ کلاس درس به آموزش و پرورش، حدود یک میلیون متر مربع به فضای آموزشی مدارس کشور افزوده خواهد شد.
داریوش ورناصری افزود: از سیاستهای اصلی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تحویل حداکثری کلاسها و مدارس به منظور بهرهبرداری دانشآموزان، به خصوص استانهایی است که از سرانه فضای آموزشی کمتری برخوردار هستند.
وی بیان کرد: یک هزار و ۶۰۰ پروژه در قالب هفت هزار کلاس درس در حال آماده شدن و تجهیز هستند که امید است تا آغاز سال تحصیلی جدید، به آموزش و پرورش مناطق مختلف کشور تحویل داده شوند. با تحویل این پروژهها، حدود یک میلیون متر مربع به فضای آموزشی مدارس کشور افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه استانداردسازی سیستم گرمایشی از موضوعات اساسی است و در دستور کار این سازمان قرار دارد، تصریح کرد: نوسازی و ایمنسازی مدارس استانهایی که سامانه گرمایشی یا سرمایشی آنها از استاندارد خاصی برخوردار نیست، در حال فعالیت هستند تا آن مدارس از لحاظ سیستم گرمایشی استاندارد شوند، قطعا با استانداردسازی، آن مدارس نیز آماده بهرهبرداری خواهند شد.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: یکی از موضوعات اساسی که به جد توسط سازمان پیگیری میشود، مدرسه سبز است که تمامی ادارات کل سراسر کشور به این موضوع اهتمام دارند و در حال تلاش هستند تا مدارسی که تحویل داده میشوند بر اساس شاخصهای مدرسه سبز از جمله بهینهسازی مصرف انرژی و صرفهجویی در این زمینه طراحیها صورت گیرد.
وی ادامه داد: امید است در سالهای آینده تمام مدارس کشور به مدرسه سبز تبدیل شوند و دانشآموزان بتوانند از فضاهای آموزشی شاداب، ایمن و مناسب استفاده کنند.
ورناصری در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از استانها مدارس کپری، خشتی، گلی و کانکسی وجود دارد، بیان کرد: یکی از برنامههای اصلی سازمان جمعآوری آن مدارس در سال جاری است که در این زمینه برای جمعآوری آنها اعتبار لازم به استانها ابلاغ شده است و تاکنون اقداماتی صورت گرفته که امید است بتوان تا پایان سال جاری این مدارس را جمعآوری کرد.
وی با بیان اینکه از برنامههای اصلی سازمان تا پایان برنامه ششم توسعه، رساندن سرانه فضای آموزشی برخی استانها به سطح میانگین کشور است، گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانشآموز ۵.۱۸ سانتیمتر مربع است که تلاش میشود استانهایی که از لحاظ سرانه در رده پایینتری قرار دارند به حداقل میانگین کشوری برسند و استانهایی که بالاتر هستند روند افزایش آنها ادامه یابد.
وی خاطرنشان کرد: به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی موجود در کشور توسط خیرین احداث، تکمیل و یا خیرین در ساخت آنها مشارکت دارند که امید است امسال این عدد به ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.
از کلاسهای کپری و خشتی در کشور که بگذریم به کانکسهای کلاس درس خراسانرضوی میرسیم. این کلانشهر بزرگ با وجود نوسازی و فعالیت خیرین، در برخی نواحی کلاسهای درس همچنان در کانکس برگزار میشود.
برگزاری ۷۰ کلاس کانکسی در خراسان رضوی
۷۰كلاس كانكسى در استان وجود دارد كه از اين تعداد ۲۴ تا ۳۰ كلاس مربوط به منطقه تبادكان است.
ابری، معاون توسعه و پشتيبانى آموزش و پرورش خراسان رضوى، گفت: ۷۰كلاس كانكسى در استان وجود دارد كه از اين تعداد ۲۴ تا ۳۰ كلاس مربوط به منطقه تبادكان است.
وی تصریح کرد:منطقه تبادكان با حدود ۱۲۵ هزار دانش آموز و بيش از ۷۵۰ كد آموزشى، بزرگ ترين منطقه آموزش و پرورش كشور است و دليل فعاليت مدارس كانكسى در استان، نداشتن زمين براى توسعه برخى مدارس يا استقامت نداشتن بنا براى افزودن طبقات جديد است.
ابری افزود: طبق آمار اداره نوسازى، حدود ۴۰ درصد مدارس استان فرسوده هستند. منطقه هايى مانند بولوار توس، گلشهر و اطراف آرامگاه خواجه ربيع، مشكل خير و اعتبار دولتى ندارد، اما زمين براى ساخت و ساز نيست و انتظار داريم نهادهايى مانند آستان قدس رضوى، شهردارى و اداره كل اوقاف، زمين هايى با كاربرى آموزشى را در اختيار آموزش وپرورش قرار دهند تا بتوانيم ظرف يك سال، مشكلات كمبود فضاى آموزشى را در مناطق فوق برطرف كنيم.
انتهای خبر/
ランジェリー ショップBotswana to Lusaka,Zambia.