تب لاغری با دمنوش‌های داغ

تب لاغری و تناسب اندام موضوع جدیدی نیست اما دامنه وسیعی از مردان و زنان و حتی نوجوانان را درگیر خود کرده است. داروهای لاغری هم چیزی نیست که در دکان هیچ عطاری یافت نشود و فراوان‌ترین دوره خودش را می‌گذراند. از داروخانه‌ها گرفته تا سوپرمارکتی‌ها و عطاری‌ها گرفته تا دستفروشان. عده‌ای به دنبال تایید از سمت دوستان و اطرافیان و جمع‌های خانوادگی، تمامی راه‌های منتهی به کاهش وزن و لاغری را تا انتها رفته و برمی‌گردند و لاغری به شکل متفاوتی از ارزش کاذب در جامعه درآمده. مدتی زیادی نیست که تب تناسب اندام به استفاده از دمنوش‌ها و چای‌های لاغری ختم شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: تا کنون مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی این دانشگاه مجوزی مبنی بر دمنوش یا چای لاغری صادر نکرده و در عین حال نظارت کامل بر واحدهای تولیدی و وارداتی چای و دمنوش های گیاهی دارد. علاوه بر محبوبیت چای به عنوان یک نوشیدنی فرح بخش؛ امروزه چای توجهات مجامع علمی را نیز به خود جلب نموده است؛ زیرا چای شامل فلاوانول‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که بر اساس پژوهش‌ها می‌تواند بر سلامت انسان موثر باشد. از سالیان دور دمنوش های مختلف نیز در بین خانواده های ایرانی جای داشته و امروزه این دمنوش ها در انواع مختلف و در بسته های کیسه ای در بازار موجود و طرفداران بسیاری نیز دارد.

در این میان شرکت هایی با ادعای لاغری دمنوش ها تلاش در بازار گرمی این محصول داشته و بالاترین میزان فروش را به خود اختصاص داده اند و مدعی هستند با استفاده از این دمنوش ها می توان وزن خود را کاهش داد و لاغر شد.

 

چای سفید با کمترین فرآوری تولید می شود

دکتراسماعیل‌زاده گفت:چای فرآورده‌ای است از غنچه و برگ‌های لطیف گیاهی از جنس  CAMELLIA SINENSIS که پس از طی مراحل عملیاتی مختلف تهیه می‌شود.

چای سیاه با بهره‌گیری از شیوه‌های پذیرفته چای‌سازی؛که پایه‌های آن برانجام فرآیندپلاس، مالش، اکسیداسیون(تخمیر)  و خشک کردن است به دست می آید.

چای سفید با کمترین فرآوری تولید می شود به نحوی که تنها از غنچه و شاخسارهای لطیف، رقم هایی خاص از گیاه چای تهیه و طی یک مرحله پلاسیده، خشک و  گیاه چای فرآوری می گردد.

دکتر اسماعیل زاده تصریح کرد: تفاوت تولید چای سبز و سیاه در روش  فرآوری آن هاست. ترکیبات شیمیایی چای سبز شبیه شاخسارهای تازه چای است. چای سبز در دنیا در انواع مختلف و با نام‌های گوناگون بسته به نوع فرآوری تولید می شود؛ که هر نوع آن دارای ویژگی حسی و فیزیک و شیمیایی مخصوص است. با توجه به نوع فرآوری و سطح تخمیر، چای را می توان به سه نوع چای سفید و سبز تخمیر نشده، چای اولانگ تا حدی تخمیر شده و چای سیاه به طور کامل تخمیر شده تقسیم بندی کرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه در زمینه محصولاتی با عنوان چای‌های معطر، گفت: در چای‌های معطر انواعی ازمواد افزودنی جهت ایجاد تنوع و طعم در چای مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این چای ها با استفاده از میوه‌ها و شکوفه های خشک شده، ادویه و اسانس های طبیعی و برخی مواد خوراکی متفرقه طعم دار و معطر شده اند. طعم دهنده های مورد استفاده در واحدهای تولید چای معطر باید از درجه خوراکی برخوردار باشند.

دکتر اسماعیل زاده تاکید کرد: این گروه شامل چای‌های میوه ای، ادویه‌ای و چای با طعم خوراکی مواد متفرقه نظیر چای ارگری است؛ اما طعم دهنده‌های مورد استفاده در واحدهای تولید چای معطر باید از درجه خوراکی برخوردار باشند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در توضیح دمنوش های موجود در بازار با عناوین سلامتی، خاطر نشان کرد: اخیرا دم نوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته که از دلایل آن می توان به خواص آن‌ها و نیز تنوع بخشیدن به نوشیدنی‌های روزانه اشاره نمود. اما نکته اساسی این است؛ که دم نوش‌ها ترکیباتی غیر از چای هستند و نباید با فرآورده چای اشتباه گرفته شوند. دم نوش‌ها نوعی فرآورده‌های دم کردنی به دو صورت گیاهی و میوه ای هستند که از برگ گل، ساقه، ریشه، پوست میوه یا درخت و دانه‌های گیاهی تهیه می شوند.درج هرگونه ادعا مبنی بر پیشگیری، تسکین، معالجه و یا درمان بیماری دمنوش های گیاهی و میوه ای ممنوع است.

وی خاطر نشان کرد: دم نوش‌های گیاهی و میوه ای مانند سایر فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی مشمول اخذ مجوز های لازم از اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو است و درج هرگونه ادعا مبنی بر پیشگیری، تسکین، معالجه و یا درمان یک بیماری، اختلال و یا حالت فیزیولوژیکی برای این فرآورده ها ممنوع است.

مدیر نظارت برمواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دررابطه با تاثیر واقعی دمنوش‌های گیاهی بر لاغری، گفت: این روزها بسیاری از افراد با هدف لاغری اقدام به مصرف دمنوش‌های گیاهی می کنند که در بسیاری موارد در نتیجه مصرف این دارو و دم نوش های گیاهی موفق به کاهش وزن خود می شوند؛ اما این که تا چه اندازه ای این کاهش وزن به دلیل مصرف این دم نوش های گیاهی می باشد؟ برای بسیاری جای سئوال دارد.

دمنوش های گیاهی، مخلوط گیاهانی است که در طب سنتی موثر بر کاهش وزن ذکر گردیده و با کاهش ترشح آنزیم آمیلاز، بزاق و روده که وظیفه آن کمک به هضم و جذب مواد قندی در بدن است موجب کاهش وزن می شوند. اما جهت نتیجه گیری از این دمنوش های گیاهی لاغری باید مقادیر بسیار زیادی در طول روز از آن استفاده کرد که این برای عموم مردم امکان پذیر نیست.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: منطقی است اگر بگوییم که مدعیان کاهش وزن به وسیله دمنوش همزمان با مصرف این دمنوش‌های لاغری؛ کالری‌های دریافتی خود را نیز کم کرده و علاوه بر آن به ورزش و پیاده روی نیز پرداخته‌اند. ضمن این که شاید یکی دیگر از دلایل نتیجه گرفتن افراد از دمنوش های گیاهی لاغری، تاثیر دارونماها است که امروزه یکی از مباحث مهم پزشکی به شمار می رود.

 

مجوزی مبنی بر دمنوش یا چای لاغری صادر نشده است

وی تاکید کرد: تا کنون مجوزی مبنی بر دمنوش یا چای لاغری از مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صادر نگردیده است و در صورت دارا بودن دمنوش هابه خواص درمانی باید مجوز اداره کل داروهای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اخذ گردد. نظارت بر واحدهای تولیدی و وارداتی چای و دمنوش های گیاهی توسط کارشناسان این مدیریت و با حضور مسئولین فنی به طور مستمر صورت می پذیرد.

دکتر اسماعیل زاده افزود: در این راستا رعایت تمامی ضوابط  سازمان غذا و دارو از جمله ویژگی های محصول نهایی به ویژه از لحاظ فلزات سنگین، باقیمانده سموم و مایکوتوکسین ها الزامی می باشد تا محصولی سالم به دست مصرف کننده برسد.

 

چای و انواع دمنوش‌های به صورت کلی خریداری نشود

وی تاکید کرد: پیشنهاد می شود، مصرف کنندگان از مکان هایی که این محصولات را به صورت فله(کلی) و بدون بسته بندی عرضه می کنند خریداری نکرده و به همه موارد مندرج بر روی برچسب محصول از جمله لوگوی سازمان غذا و دارو، شماره پروانه ساخت محصولات داخلی یا کد رهگیری جهت محصولات وارداتی دقت نمایند. مردم می توانند آمار تعداد دمنوش های وارداتی و یا تولید داخل را که دارای مجوز سازمان غذا و دارو است را از سایت www.fdo.gov.ir دریافت و یا با مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت پیگیری اصالت کالا تماس حاصل نمایند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *