درخواست مدیرکل سازمان انتقال خون استان از آستان قدس

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر کانکس نامطلوبی برای اهدای خون در مجاورت باب الجواد حرم رضوی داریم، گفت: با وجود اینکه قائم مقام تولیت آستان قدس دستور داده‌اند مکانی در اطراف حرم برای ما در نظر گرفته شود، اما زیر مجموعه آستان قدس همکاری لازم را ندارد.

حمیدرضا اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: با دستور قائم مقام تولیت آستان قدس در ابتدا مکانی برای ما در باب الجواد مشخص شد، اما پس از مدتی گفتند آن مکان مربوط به قطار شهری است سپس جایی را در خیابان طبرسی برای ما در نظر گرفتند، اما قسمت عمران و توسعه حرم مانع کار ما شدند، علی رغم اینکه هزینه ایجاد پایگاه را از منابع مختلف همچون دانشگاه علوم پزشکی، خیران و … تامین کرده‌ایم، اما تاکنون مکانی در اختیار ما قرار داده نشده است.

وی ادامه داد: تعلل فوق العاده شدید در زیر مجموعه آستان قدس وجود دارد، آیا هنگامی که قائم مقام تولیت دستوری کتبی می‌دهند نباید پس از هشت ماه اجرا شود؟ بسیاری از زوار نذز خون دارند اما در حال حاضر زائران مجبور هستند در گرما در صف حاضر شوند و در نوبت اهدای خون منتظر بمانند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان خاطر نشان کرد: برخلاف تمام استان‌ها که معمولا یک دانشگاه علوم پزشکی دارند، 6 دانشگاه علوم پزشکی در استان داریم و 58 بیمارستان و مرکز درمانی را پاسخگو هستیم که حجم بالایی است، اما با این وجود یکی از سه تولید کننده برتر کشور شناخته شده‌ایم.

اسلامی افزود: با توجه به حجم عمل‌های قلب، زنان و زایمان، عمومی و مواد موردنیاز برای تولید داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی باید تولید خود را در سطح بالایی نگه داریم.همچنین سعی می‌کنیم به سمت سیاست اصلی سازمان که اهداکنندگان مستمر است، حرکت کنیم، واحدهای خونی حداکثر تا 35 روز نگه داری می‌شوند به همین دلیل نیاز داریم که افراد مرتبا خون اهدا کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 330 هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی در استان تولید و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال داده شده است، عنوان کرد: همچنین 68 هزار کیسه پلاسما را برای تولید داروهای موردنیاز بیماران هموفیلی و تالاسمی به آلمان ارسال کرده‌ایم، نیمی از داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی از پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود، امیدوار هستیم این میزان به صد درصد برسد.

اسلامی با اشاره به وجود برخی باورهای اشتباه در جامعه، عنوان کرد: این موضوع که اگر خون دهیم بدن در جبران آن دچار مشکل می‌شود اشتباه است بدن با ماشین فرق دارد ماشین هرچه بیشتر استفاده شود دچار استهلاک می شود، اما بدن اینگونه نیست بدن به وسیله سلول‌های مادر خون ساز خون از دست رفته را جبران می‌کند.

باورهای اشتباه مانع اهدای خون زنان است

وی اظهار کرد: از مجموع افراد مراجعه کننده به پایگاه‌های انتقال خون استان 129 هزار و 821 نفر مرد و 8 هزار و 176 نفر زن بوده‌اند، 94 درصد مراجعه کنندگان مرد و 6 درصد زن بوده‌اند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان یادآور شد: تعداد کم مراجعه کنندگان خانم به دلیل این باور اشتباه است که چون خانم‌ها ماهی یکبار خون از دست می‌دهند نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند، در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا نسبت مراجعه کنندگان زن و مرد تقریبا برابر است و مشکلی هم برای زنان پیش نمی‌آید.

اسلامی یاداور شد: پایگاه‌های انتقال خون استان در ماه رمضان از ساعت 21:15 تا 1:15 بامداد و پایگاه‌های شهرستان ها از ساعت 21 تا 24 فعال هستند، بسیج و نیروی انتظامی جز سازمان‌هایی هستند که بیشترین اهدا خون را داشته اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *