پرداخت پاداش فرهنگیان تا آخر شهریور

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پاداش بازنشستگی فرهنگیان در سال جاری تا انتهای شهریور ماه پرداخت می‌شود، گفت: منابع ارزی کشور از مصارف بیشتر است.

محمدباقر نوبخت در خصوص وضعیت پرداخت معوقات و پاداش بازنشستگان، گفت: در دی ماه سال 1395تمام پاداش بازنشستگی فرهنگیان پرداخت شد در سال 1396 در هفته معلم این کار صورت گرفت و مقرر شد برای سال جاری نیز پیش از نیمه اول سال یعنی تا انتهای شهریور ماه پاداش این عزیزان پرداخت شود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه این معوقات چه قدر است، اظهار کرد: حدود 3 هزار 400 میلیارد تومان است.

وی در خصوص تدابیر دولت برای ساماندهی وضعیت ارز و گرانی‌های کشور، افزود: با توجه به اینکه کشور از نظر تراز منابع و مصارف مشکلی نداریم منابع ما از طریق فروش نفت حدود 52 میلیارد دلار است همچنین حدود 45 میلیارد دلار از صدرات غیرنفتی حاصل می‌شود؛ صادرات غیر نفتی که بخش عمده آن از پتروشیمی و فولاد و بخش دیگری از خرده صادرات به دست می‌آید به 80 درصد و 20 درصد تقسیم می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: مجموع 45 میلیارد حاصل از صادرات غیرنفتی با 50 میلیارد حاصل از فروش نفت رقمی بالغ بر 94 میلیارد دلار می‌شود که درآمدها و دریافت‌های ارزی کشور است در حالی که مصارف کشور که بخش عمده آن واردات است از 48 میلیارد دلار تا 50 میلیارد دلار فراتر نرفته است.

نوبخت با بیان اینکه در صورتی که 20 میلیارد دلار واردات خدمات به مصارف کشور اضافه شود حداکثر مصرف کشور از 75 میلیارد دلار بیشتر نمی شود، خاطرنشان کرد: منابع ارزی کشور از مصارف بیشتر است اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد و در چند ماه گذشته شدت گرفته است اشتیاق و گرایش برای تبدیل موجودی ریال به ارز است.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم به کالاها و خدمات ارز دهیم اما نمی توانیم ویلا، خانه و سرمایه خارج کشور را تامین کنیم به هر دلیلی مانند وجود نقدینگی، بسیاری تلاش می‌کنند ریال را به دلار تبدیل کنند برای این تعداد درخواست، دلار نداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال جاری بیش از 7 میلیون سکه فروخته شده است، ادامه داد: کشور تا حدی می‌تواند سکه تامین می‌کند و اگر قرار باشد ریال به سکه تبدیل شود امکان پذیر نیست.

سخنگوی دولت بیان کرد: تا به امروز منابع کشور برای تامین نیازهای اساسی و ضروری پاسخگو بوده است، اما اگر همه به دنبال خرید سکه، طلا و … باشند و فشار زیادی بر این حوزه تحمیل کنند نه ما بلکه هیچ کشوری قادر به تأمین این مقدار سکه، طلا و … نخواهد بود؛ انتظار می‌رود با توجه به اینکه ارزش ارز روز به روز بی‌جهت افزایش می‌یابد و پول ملی کشور تضعیف می‌شود اگر شخصی ارزی دارد هر چند مختصر آن را نیز عرضه کند.
انتهای خبر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *