نظارت، اطلاع‌رسانی و هم‌افزایی محورهای ستاد خدمات سفر

روزهای پایانی سال فرا رسیده و شهر مشهد طبق روال هرساله آماده پذیرایی از میلیون‌ها مسافر از سرتاسر کشور می‌شود. در همین راستا با دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان مشهد به گفت‌وگو نشستیم تا از سطح  آمادگی شهر مشهد برای استقبال از زائرین آگاه شویم.

 

آغاز جلسات  برنامه ریزی ستاد خدمات سفر مشهد

دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان مشهد  گفت: طبق روال هر سال قبل فرا رسیدن تعطیلات نوروزی ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد فعال می‌شود. البته این ستاد در طول سال نیز فعالیت دارد اما در ایام پیک سال فعال‌تر می‌شود و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات ایام شلوغ شهر بیشتر می‌شود، به همین دلیل در نوروز بیشتر دیده می‌شود.

احمد دیناری در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» افزود: ریاست و دبیرخانه ستاد مرکزی خدمات سفر کشور در تهران با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. در استان‌ها نیز ریاست این ستاد با استاندار و دبیری آن با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است و در شهرستان‌ها مثل مشهد ریاست با معاون استاندار و فرماندار و دبیری آن با رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان است.

 

نظارت، اطلاع‌رسانی و هم‌افزایی محورهای ستاد خدمات سفر

وی ابراز کرد: این ستاد سه محور اصلی که از سال 92 در هیئت وزیران آیین‌نامه آن مصوب شد را دنبال می‌کند. اول نظارت بر نحوه اداره خدمات و عملکرد صنوفی که به گردشگران شهر مقصد خدمات می‌دهند. بخشی از این نظارت‌ها بر عهده کمیته نظارت بر تنظیم بازار انجام می‌شود و بخشی نیز توسط اداراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود که نظارت بر عملکرد تاسیسات گردشگری است.

دیناری تصریح کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر مشهد یازده کمیته دارد که مسئولیت هر کمیته را یک دستگاه اجرایی خاص برعهده دارد که این دستگاه با دستگاه‌های اجرایی مرتبط که عضو این کمیته هستند تشکیل جلسه می‌دهد. به عنوان مثال رئیس کمیته اسکان و رفاه، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و اعضای آن، آموزش و پرورش، اوقاف، اتحادیه هتلدران و هتل آپارتمان داران ، شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط هستند. تا کنون در مشهد دو جلسه بین کمیته‌ها برگزار شده است و خود کمیته‌ها نیز حداقل یک جلسه داخلی برگزار کرده‌اند و امیدواریم در ایام نوروز خدمات خوبی ارائه شود.

وی افزود: محور دوم بحث اطلاع‌رسانی و راهنمایی به زائرین مخصوصا با تکیه بر ابزار الکترونیکی است. محور سوم نیز بحث هم‌افزایی و مشارکت دستگاه‌ها است، یعنی در این ایام دستگاه‌ها بیشتر به هم نزدیک شوند و از خدمات یکدیگر استفاده کنند تا بتوانند خدمات ارزنده‌ای به زائرین ارائه کنند.

 

26 اسفند مانور خدمت در خراسان رضوی برگزار می‌شود

دیناری گفت: امسال به رسم هر سال  26 اسفندماه مانور خدمت ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد در بوستان زائرپذیر غدیر اجرا می‌شود. در این رزمایش تمام دستگاه‌هایی که عضو این ستاد هستند با تمام امکانات خود حضور پیدا می‌کنند و آمادگی خود را به نمایش می‌گذارند.

دیناری در خصوص آمادگی‌های استان برای استقبال از مسافرین نوروزی گفت: امسال شهر مشهد حدود صد و 14 هزار تخت رسمی  و 120 هزار تخت غیر رسمی برای اقامت مسافران دارد که از 120 هزار تخت غیر رسمی 51 هزار و 600 تخت ظرفیت مدارس است. البته ملاک ما تخت‌های رسمی است ولی به هرحال اقامتگاه‌های غیر رسمی و موقت نیز در حال فعالیت هستند. همچنین خواهشی که ما از مسئولین اسکان زائرین فرهنگی داریم این است که از پذیرش مسافرین آزاد خودداری کنند و آن‌ها را به واحدهای اقامتی رسمی راهنمایی کنند

 

مراکز رسمی اولویت اسکان مسافران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد اظهار کرد: علاوه بر این‌ها چهار مرکز اسکان موقت، یک مرکز اضطراری و کمپ غدیر نیز آماده خدمت‌رسانی هستند. البته اولویت ما مراکز رسمی است و کمپ‌های موقت و اضطراری باید در صورت صلاحدید ستاد فعالیت کنند اما متاسفانه هرسال می‌بینیم که بنرهایی در سطح شهر نصب می‌شود و مسافران را به سمت این مراکز موقت راهنمایی می‌کنند در حالی که مراکز رسمی ما هنوز خالی هستند.

وی افزود: در همین راستا مقرر شد شهرداری مشهد قبل از نوروز ۹۷ از نصب بنرهای اطلاع رسانی در بلوارهای ورودی مشهد تحت عنوان  مرکز اسکان زائر خودداری و به جای آن در جهت حمایت از واحدهای اقامتی رسمی، اطلاعات کلی این واحدها و یا توصیه‌های مهم و ضروری مورد نیاز زائرین در مدت اقامت در مشهد را درج و نصب نماید. در این ارتباط مقرر گردید اتحادیه های هتل داران و هتل آپارتمانداران و مهمانپذیران مشهد فهرست واحدهای اقامتی تحت پوشش خود را به این مراکز ارسال نمایند.

دیناری ادامه داد: شهرداری اخیرا اقدامات خوبی در جهت فرهنگ‌سازی انجام داده و انشالله در نوروز ۹۷ چنانچه برخی از بیلبوردها و فضاهای تبلیعاتی شهر را که در مسیر تردد گردشگران است به این امر اختصاص دهد، شاهد نوآوری و تحول چشم گیری در فعالیت های ستاد خدمات سفر مشهد خواهیم بود.

وی در خصوص مشکل زوارکش‌ها در مشهد تصریح کرد: زوارکش‌ها مشکل امروز و دیروز نیست و سال‌ها است که شهرهای مسافری کشور با این مشکل مواجه هستند. در واقع نمی‌توان از فعالیت این افراد جلوگیری کرد چرا که سال‌ها است به این حرفه‌ مشغولند و این دقیقا مشکلی است که با منازل مسکونی که مسافران را اسکان می‌دهند داریم. تنها راه حل این مشکل ساماندهی این افراد است که فردی با تاسیس یک شرکت خصوصی در سال 90 این کار را تا حدی انجام داده، حدود 300 نفر را تحت پوشش قرار داده و توسط این شرکت کنترل می‌شوند.

وی ادامه داد: با این که این شرکت اقدامات بسیار خوبی انجام داده اما هنوز هم مشکلات بسیاری وجود دارد و این شرکت به تنهایی نمی‌تواند این کار را ساماندهی کند. البته ما در این چند سال تاثیر مثبت این شرکت را دیده‌ایم و همواره سعی در کمک به آن را داشته‌ایم.

 

پیش‌بینی بالغ بر 20 هزار بازرسی بهداشتی از صنوف در ایام عید

دیناری با بیان این که امسال ما حدود نفر بازرس رسمی ما بر عملکرد  بالغ بر هزار و 800 تاسیسات گردشگری  در شهرستان مشهد نظارت می‌کنند، گفت: پیش‌بینی می‌شود در ایام تعطیل بالغ بر دو هزار و 500 نظارت از تاسیسات گردشگری و بالغ بر 20 هزار بازرسی نظارت بهداشتی از صنوف مختلف در شهرستان مشهد  داشته باشیم.

وی افزود: طبق برنامه‌ای کمیته نظارت بر تنظیم بازار داده این کمیته  بالغ بر 250 نفر بازرس رسمی و 200 ناظرر افتخاری و 15 پایگاه دارد که پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 25 هزار بازدید از صنوف مختلف در شهرستان مشهد داشته باشند. در حوزه کمیته نظارت بر تنظیم بازار قبل از سال نو دوهزار و 500 تن گوشت مرغ و 100 تن گوشت قرمز تداریک دیده شده تا  در قالب فروش بهاره ارائه شود.

دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان مشهد  اضافه کرد: همچنین چهار ایستگاه استقبال از زائرین را در پایانه مسافربری، راه‌آهن، ورودی مشهد از محور نیشابور و ورودی مشهد از محور چناران  داریم. همچنین شماره تلفن 137 به سه زبان راهنمایی زائرین را بر عهده خواهد داشت.

 

برگزاری صد نمایش خیابانی در مشهد

وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی که در ایام تعطیلی سال نو برگزار خواهد شد گفت: برنامه نوروزگاه امسال در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار خواهد شد، نمایشگاه صنابع‌دستی ایران از چهارم تا 11 فروردین  برگزار خواهد شد که اختتامیه این برنامه همزمان با اختتامیه نوروزگاه در نمایشگاه بین‌المللی خواهد بود. همچنین برپایی سفره‌های هفت‌سین در راه‌آهن، فرودگاه، پایانه مسافربری وسایر ادارت و البته مجموعه های تاریخی خواهیم داشت.

دیناری تصریح کرد: بالغ بر صد نمایش خیابانی در سطح  شهر مشهد برگزار خواهد شد، کمیته فرهنگی و اجتماعی  ستاد بسته‌های فرهنگی را آماده کرده تا در ایستگاه‌های استقبال در قالب یک پک به مسافرین ورودی ارائه دهد. همچنین اداره اوقاف نیز طرح آرامش بهاری را در بقاع متبرکه تحت پوشش خود اجرا خواهد کرد. و جشنواره اقوام ایرانی نیز در مجموعه پدیده شاندیز برگزار خواهد شد.

 

نظارت دقیق بر قیمت تورها و بلیط‌‌ ها در نوروز

وی در خصوص وظایف کمیته‌های مختلف در ستاد خدمات سفر مشهد گفت: نظارت بر نرخ تورها و بلیط‌ها بر عهده کمیته خدمات مسافرتی خواهد بود، کمیته حمل‌ونقل مدیریت ورود و خروج زائرین را بر عهده دارد، اما آمار این ورود و خروج‌ها را سخنگوی ستاد استان یا فرماندار شهرستان اعلام خواهند کرد.

دیناری تصریح کرد: کمیته امنیتی انتظامی نیز به بحث‌های ترافیکی و امنیتی می‌پردازند، کمیته امداد و نجات بحث امدادرسانی را نجام خواهد داد و کمیته دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها با مدیریت بخش‌داری‌ها، می‌توانند دهیاری‌های روستاهای در مسیر را فعال کنند تا بتوانند در این ایام محصولات خود را در این ایام به مسافرین ارائه کنند.

دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان مشهد  ادامه داد: کمیته‌ای به عنوان کمیته نظارت بر سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های بین راهی  نیز تشکیل شده که از هفته آینده راه‌اندازی می‌شود که مسئول آن اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و نمایندگان تمام ادارات ذی‌ربط  با هم به نظارت بر محورهای مختلف خواهند رفت تا مشکلات را در این خصوص بررسی و گزارش کنند تا قبل از نوروز این نواقص برطرف گردد.

 

ورود حدود 20هزار مسافر به مشهد با قطار

وی افزود: در حوزه راه‌آهن نیز روزانه 98 رام رفت‌وبرگشت قطار خواهیم داشت که حدود 40 هزار و 358 نفر را جابجا خواهد کرد که حدود 20 هزار نفر از این تعداد ورودی به مشهد است.

دیناری در پایان گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد نیز در خیابان طبرسی است که نمایندگان کمیته‌های یازده گانه خدمات سفر مشهد به صورت عملیاتی در آن‌جا مستقر خواهند شد و مسافرین می‌توانند از این طریق مشکلات خود را با آن‌ها مطرح کنند و بازدیدهایی به وسیله استاندار، روسای کمیته‌ها و دیگر مسئولین انجام می‌شود. بعد از پایان فعالیت‌های ستاد نیز این فعالیت‌ها در قالب گزارش به مسئولین بالادستی ارائه می‌شود تا آسیب‌ها و نقاط قوت شناسایی شوند.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *