گفتگو با عوامل »عشق کوفی«؛ تخیل در نویسندگی و چالش در صدابرداری سریال
سید حبیب قاآنی
»عشــق کوفی« به اتمام رسید؛ سریالی که به گفته صدابردار آن به دلیل ژانر تاریخی، صدابــرداری اش با چالش مواجه بوده و البته به تاکید نویسندگانش زنان شخصیت هایی هستند که مبنای واقعی نداشته اند. به گزارش روزنامــه »صبح امروز« فائزه یارمحمدی و یــزدان محمدکاظمی – نویســندان سریال تاریخی عشق کوفی – درباره ســهم زنان که بخش مهمی از درام این سریال را تشکیل می دهند، موضوعاتی را مطرح کردند؛ در این سریال، به گفته این نویسندگان، زنان از اقتدار باالیی برخوردارند؛ سامیه با بازی لعیا زنگنه پرچم طرفداری از علویان را دست گرفته و یکی از چهره های اصلی دعوت از امام حسین )ع( به کوفه است. نائله )شبنم قربانی( دختری خودساخته اســت که مشــق رزم می کند و وقتی عاشق هال )سعید شــریف( می شود، راز دل پیش او می گشاید و ازدواج شکل می گیرد. همین عشــق باعث می شود نائله قدم در راه خانواده همسر که علوی هســتند بگذارد. زنان منفی سریال هم دارای اقتدار هستند و زیر بار حرف زور نمی روند. از آن سو دختر در عشق کوفی صاحب احترام است و مورد مهر والدین قرار می گیرد. شخصیت هایی که بر اساس تخیل نویسنده ساخته شده اند فائــزه یارمحمــدی دربــاره اینکه آیا شخصیت های زنان در سریال ما به ازای واقعی دارند، به ایسنا گفت: گفت: ابتدا این نکته را بگویم که به جز کاراکترهای نام آشنا مانند حبیب ابن مظاهر، میثم تمار، ام ســلمه و … که در تاریخ هستند باقی شخصیت هایی هستند که مبنای واقعی نداشتند و بر اساس تخیل نویسنده ساخته شده اند. زمانی که در حال نگارش قصه بودیم هیچ نگاه جنسیتی نداشتیم، چــون برای مــا مهم اســت کاراکترها فعال و جذاب باشــند؛ حاال می خواهد آن شــخصیت مرد باشــد یا زن، فرقی ندارد، چون شــخصیتی خوب است که تصمیم گیرنده باشــد، پای تصمیمش بایستد و منفعل نباشد. او با اشــاره به ســریال مســتوران که فیلمنامه اش را به همراه محمدکاظمی نوشــته است و ســال پیش روی آنتن شبکه یک رفت، ادامه داد: البته در سریال مستوران کمی ماجرا فرق می کرد، چون یکی از مســائلی که در قصه های کهن ایرانی وجود دارد این است که متاسفانه قصه هــای ضــدزن زیــاد دارد. یکی از ویژگی های قصه های کهن ایرانی است که زنــان در آن یا وجه منفی یا منفعل دارند، لذا ما در ســریال مستوران تاش کردیم شکل و شمایل دیگری از قصه های کهن را به نمایش درآوریم. میزان حضور زنان را زیاد کردیم به این امید که در حد توان مان ادای دینی باشــد به تمام زنان ایرانی که در آن ســال ها مورد بی لطفی قرار گرفته اند. یارمحمدی همچنین گفت: در سریال عشــق کوفی هم سعی شــده است تا نقش زنان بهتر نشــان داده شود. نگاه جنسیتی وجود نداشت و فقط به دنبال شــخصیت های زن و مرد پویا، فعال و متفاوت بودیم تا از کلیشه ها فاصله بگیریم و امیدوارم موفق بوده باشیم. وجود زنان مقتدر اتفاق چندان عجیبی نیست یزدان محمدکاظمی هــم درباره اینکه که وجــود زنان مقتدر در ســریال های مستوران و عشق کوفی به دلیل نگرش او بوده است، گفت: وجود زنان مقتدر برای خود ما اتفاق چندان عجیبی نیست. چون اقتدار کلمه جنسیتی نیست که بخواهیم از آن به عنوان زنان مقتدر یا مردان مقتدر استفاده کنیم. اساسا هر دو جنسیت این صفت را می توانند داشته باشند. باالخره وقتی تاریــخ را مطالعه کنیــد چه در گذشته و چه در زمان حال، زنان مقتدری را می بینید که جای پرسش نمی گذارد که چرا اینها وجود دارند. چالش های صدابرداری در کار های تاریخی از زبان صدابردار »عشق کوفی« همچنین محمد شیوندی، صدابردار با سابقه ســینما و تلویزیون، که همکاری با فیلم های شــیدا، آژانس شیشه ای و مومیایی سه را در کارنامه دارد، در گفتگو با باشــگاه خبرنگاران جوان در خصوص ســختی ها و چالش های صدابرداری به ویــژه در کار های تاریخــی توضیح داد: پس از چندین سال کار در این حرفه اگر بخواهیم از سختی های کار بگوییم شاید درست به نظر نرســد، چون االن دیگر ما سختی کار به لحاظ فنی و تکنیکی با کار های ً نداریم، اما سختی که معموال تاریخی این چنینی همراه هســتند و برای بیشــتر صدابــرداران ایجاد ً تقریبا می شود؛ آمبیانس های مزاحم یا همان صدا های محیطی اســت که مربوط به زمان اکنون می شود. مثل صدای ترافیک و صدای بوق اتومبیل ها، صدای کارخانه و صدای موبایل. چراکه ما در گذشــته نباید در ً این صدا ها را نداشــتیم و اصوال کار های تاریخی شنیده شود در نتیجه ما مجبوریــم در حین کار این صدا ها را حذف کنیم. همین امر باعث می شود در زمان صدابرداری سر صحنه اذیت شویم. معموال کار تاریخی باید کاما به دور از ً ً فضای شهری باشد، ولی متاسفانه اصوال شهرک سینمایی ما در وسط شهر ساخته شده و مناسب چنین کار هایی نیست به شــلوغ تر هم شــده ً خصوص که اخیرا اســت و آنقدر در آن شهرک فشردگی لوکیشن چند فیلم و سریال وجود دارد و لوکیشن ها به هم نزدیک هستند که ما خیلی وقت ها مزاحمت هایی از دیگر پروژه ها داریم. او ادامــه داد: به عنوان نمونه همزمان با ما عوامل سریال سلمان فارسی مشغول فیلمبرداری بودنــد و دو لودر در فاصله ۱۰۰ متری گودبرداری می کردند. آن ها نیز زمانشــان محدود بود و می بایست کارشان را به اتمام می رساندند؛ در مقابل ما هم نمی توانستیم ضبط کنیم. چنین در کار های تاریخی ً سختی هایی معموال وجود دارد که البته در فضا های داخلی این موارد کمتر اســت. ولی با توجه به اینکه بیشتر لوکیشن ها در سریال های تاریخی از جمله عشــق کوفی خارجی هستند، بیشتر شاهد مشکات ضبط در فضای بیرونی هستیم. به گزارش »صبح امروز« ســریال عشق کوفی به کارگردانی حســن آخوندپور، محصول ســازمان هنری رسانه ای اوج است که پنج شنبه ها و جمعه ها از شبکه سه پخش می شود و قسمت پایانی این ســریال امشــب روی آنتن می رود.این سریال روایتی است از اتفاقات کوفه سال ۶۱ هجری که منجر به قیام عاشورا شد. لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فاح، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، مهسا مهجور، محمد اشکان فر، مژگان اخاقی، جمال الدین بیات، معصومه زینتی صافی، احسان محسنی کیاسری، عمار تفتی، سیدجواد هاشمی و ثریا قاسمی بازیگران اصلی این سریال هستند.