به بهانه افتتاحیه اولین فرهنگستان بازیهای فکری و سرگرمیهای سالم کشور؛
زندگیتو فکرشده بازی کن!
مهناز اصغری | مدیر نخستین فرهنگستان بازیهای فکری و سرگرمیهای سالم کشور با اشاره به اهمیت ترویج بازی در راستای کاهش استفاده از محرکهای دیجیتال و شبکههای مجازی عنوان کرد: «ترند شدن بازی مافیا در میان جوانان تنها با پیوست فرهنگی اتفاق افتاد، اما بسیاری بر این باور بودند که غیرایرانی بودن بازی باعث استقبال از آن بوده است. در این بین مهران مدیری با ساخت مجموعه گل یا پوچ ثابت کرد که بومی و غیربومی بودن اهمیتی ندارد و ساده ترین بازیها میتواند با پیوست فرهنگی – رسانهای به چرخه بازیهای روز بازگردد.»
بازی اولین زبان هر انسانی است!
به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ در دنیای پرهیاهوی امروز که کودکان بیش از هر زمان دیگری در معرض محرکهای دیجیتالی قرار دارند، اهمیت بازیهای فکری و سرگرمیهای سالم بیش از پیش نمایان شده است. این بازیها نه تنها ابزاری برای تفریح و سرگرمی هستند، بلکه نقش مهمی در رشد همه جانبه کودکان ایفا میکنند و با ساختن دنیایی از تخیل و خلاقیت، به کودکان کمک میکنند تا مهارتهای شناختی، اجتماعی و عاطفی خود را تقویت کرده و برای آیندهای بهتر آماده شوند.
به گفته صاحبنظران نگاه کردن به یک پوستر 3 دقیقه، گوش کردن به موسیقی 15 دقیقه، تماشای فیلم سینمایی 90 دقیقه و حضور در شهربازی، تنها میتواند 180 دقیقه سرگرمی ایجاد کند. این در حالی است که بر اساس تجربه مستقیم هرکدام از ما، مدت زمان پرداختن به بازیهای انفرادی و گروهی فکری بسیار بیش از این است چراکه «بازی اولین زبان هر انسانی است!». در این میان اما این پرسش مطرح میشود که با وجود این آمار، چرا در کشور ما بازیها و سرگرمیها سهم کمی از تولید را به خود اختصاص داده اند؟
سرزمین هنر، اثر و سرگرمی
صبح روز گذشته، افتتاحیه اولین فرهنگستان بازیهای فکری و سرگرمیهای سالم کشور با نام «سرزمین هنر، اثر و سرگرمی» با حضور تنی چند از اعضای شورای شهر، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، اداره کل آموزش و پرورش و همچنین میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی و اهالی هنر و رسانه برگزار شد.
مدیر «سرزمین هنر، اثر و سرگرمی» با اشاره به اینکه «در این مجموعه تاکنون بیش از 150 بازی فکری تولید و بازتولید و بالغ بر 100 فرصت شغلی مستقیم نیز ایجاد شده است» گفت: این مجموعه شامل سه بخش یا سرزمین با نامهای هنر، اثر و سرگرمی است.
محمدعلی صباغی تصریح کرد: در بخش سرزمین «هنر» با خدماتی همچون استودیوهای صدا، تصویر، عکس، گریم، تدوین، در کنار حضور نویسندگان زبده و متخصصان تولید محتوا در اتاق فکر و واحد سوشال مدیا، پیوست فرهنگی مورد نیاز برای تولیدات فکری و سرگرمی تهیه میگردد. سرزمین «اثر» نیز یک نمایشگاه دائمی توام با فروشگاه مجازی برای استفاده تمام هنرمندان، علیالخصوص هنرمندان صنایع دستی است تا بتوانند با حضور و یا کسب مشاوره از تیم مجموعه، در حوزههای طراحی، بسته بندی و تولید محتوا در داخل و خارج از کشور به بازار عرضه و تقاضای خود دسترسی پیدا کنند. همچنین سرزمین «سرگرمی» نیز فضایی است که بازیها و سرگرمیهای تولید شده در اختیار کودکان و خانوادهها قرار میگیرد تا ضمن ایجاد لحظاتی شاد و مفرح، کارشناسان و روانشناسان مجموعه بتوانند مطالعات میدانی خود را در این حوزه تکمیل کنند.
بازیهای فکری مغفول مانده است
وی با اشاره به اینکه «حوزه بازیهای فکری بسیار کارآمد است اما به جد مغفول مانده است» بیان کرد: ما در حوزه بازی و سرگرمی باید اعتراف کنیم که کشور نوپایی هستیم و علاوه بر طراحی و ساخت بازیهای جدید که نیاز جامعه کودک و نوجوان است، بعضا مجبوریم سناریوهای تکرای را بازتولید کنیم. اما مسئله اصلی در حوزه تولیدات فرهنگی و البته سرگرمی کشور، پیوست فرهنگی مردم پسند است. به طور نمونه ترند شدن بازی مافیا در میان جوانان تنها با پیوست فرهنگی اتفاق افتاد، اما بسیاری بر این باور بودند که غیرایرانی بودن بازی باعث استقبال از آن بوده است. در این بین مهران مدیری با ساخت مجموعه گل یا پوچ ثابت کرد که بومی و غیربومی بودن اهمیتی ندارد و ساده ترین بازیها میتواند با پیوست فرهنگی – رسانهای به چرخه بازیهای روز بازگردد.
مدیر «سرزمین هنر، اثر و سرگرمی» با تاکید بر اینکه «بازیهای فکری صرفا یک سرگرمی نیستند، بلکه انتقال دهنده هویت فرهنگی و اثرگذار هستند» افزود: در حوزه تبلیغاتی، عمر نگهداری یک تراکت در کشور ما زیر یک دقیقه است. این درحالی است که حداقل عمر نگهداری یک بازی برای مخاطب 30 روز است و به طور میانگین با یک بازی، 28 نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر میشوند، زین جهت بازی حتی میتواند ابزاری برای تبلیغات ماندگار باشد.
صباغی در پایان بندی صحبتهای خود مطرح کرد: طبق مذاکره با شهرداری، آموزش و پرورش و همچنین میراث فرهنگی گردشگری مقرر شد در اولین گام پیش رو، تا نوروز 1404، حداقل 3بازی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد تولید گردد و به عنوان یک محصول فرهنگی و سوغاتی، در اختیار زائران و مجاوران قرار گیرد.
اشاعه فرهنگ بومی با بازیهای اصیل ایرانی
همچنین معاونت بخش سرگرمی مجموعه «سرزمین هنر، اثر و سرگرمی» عنوان کرد: ما در این مجموعه سعی میکنیم با کمک طراحی بازیهای جدید و بازتولید بازیهای معروف، فرهنگ بازی کردن را گسترش دهیم.
سینا حیدری با اشاره بر اینکه «بازیهای فکری، اخلاق اجتماعی را گسترش میدهند» تصریح کرد: انواع سرگرمیهای فکری، علاوه بر پرورش تخیل و خلاقیت، در مواردی همچون گسترش مهارتهای اجتماعی و حتی گفتاردرمانی نیز کمک کننده اند.
وی با تاکید بر جنبه آموزشی و اشاعه فرهنگ بومی به واسطه بازیها عنوان کرد: بازیها، علاوه بر جنبه سرگرمی، آموزش دهندهاند. مانند بازیهایی که برای یادگیری اعداد یا الفبا طراحی شده یا بازیهایی مانند «سیزده بدر» که حتی انتخاب نام آنها نیز هدفمند است و در جهت فرهنگسازی برای نزدیکی اعضای خانواده طراحی شده است.
حیدری با اشاره به بازتولید بازیهای اصیل و بومی ایرانی و طراحی و تولید بازیهای ایرانیزه مطرح کرد: به طور نمونه بازی «اسبین» برای آشنایی با اسبهای کاسپین به عنوان اصیل ترین نژاد اسب دنیا، بازی «قشم» برای آشنایی با روشهای تجارت و ماهیگیری و بازی «لشتان» به عنوان یک اثر باستانی تاریخی که قطب تجاری بوده است، از این دست تولیدات محسوب میگردد.
همچنین مدیر بخش صنایع دستی و محصولات فرهنگی این مجموعه نیز مطرح کرد: بخش «اثر» این مجموعه یک نمایشگاه دائمی توام با فروشگاه مجازی است که با هدف حمایت از هنرمندان حوزه صنایع دستی علی الخصوص بانوان آغاز به کار کرده است.
پروانه ناظران افزود: ما در بحث فروش به هنرمندانی که ویترین فروش مناسبی ندارند کمک میکنیم تا تولیدات آنها از درگاههای نمایشگاه حضوری یا مجازی به دست خریدار برسد.
شایان ذکر است در این مراسم از بازی فکری با نام «عملیات اصلی» که با همت فرهنگسرای شهید سلیمانی در کمتر از یک هفته طراحی و تولید شده است نیز رونمایی شد. در این بازی، مخاطبان با روایت حماسهای از دوران دفاع مقدس که بر گرفته از رشادتها و شخصیت شهید علی غیور اصلی است، بیشتر آشنا میشوند.