تقابل تفسیر نهی از منکر در موضوع حجاب و اقتصاد در «عمامه صورتی»؛

امر به معروف طبقاتی!

مهناز اصغری | فیلم مستند «عمامه صورتی» به کارگردانی حسین شمقدری و روایت حجت‌الاسلام حسین صفری است و داستان روحانی را روایت می‌کند که سعی دارد متفاوت باشد. او کافی‌شاپ می‌رود، در پارک و ساحل دور می‌زند و از تغییر اولویت‌ها می‌گوید.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ تقابل تفسیر امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حجاب و اقتصاد، تمام آن چیزی است که «عمامه صورتی» تلاش دارد به آن بپردازد و برای اثباتش هم، به سخنان رهبری تکیه می‌کند که می‌گویند: «بعضی تصور می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر می‌شود به اینکه انسان به فلان زنی یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی‌کند، تذکر بدهد. البته این‌ها امر به معروف و نهی از منکر هست اما مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر این‌ها نیست.»!

 شروع ماجرا

ماجرا از تفاوت دیدگاه حاج آقا صفری شروع می‌شود که چالش ورزشی می‌گذارد. بعد آن هم حضور در کافی‌شاپ و خیابان و تلاش برای ارتباط برقرار کردن با نسلی که ظاهرا دنیای‌شان با دنیای او فرسنگ‌ها فاصله دارد. همان نسلی که خود را در چهارچوب هنجارهای گذشتگان تعریف نمی‌کند و ارزشها و نگرش‌هایشان در برخی از حوزه‌ها تغییر یافته است. در ادامه هم جملاتی که بیننده در دو راهی «شعار و واقعیت» می‌ایستد و باید انتخاب کند که به کدام تن بدهد!

به طور نمونه: لهجه مشهدی حاج آقا صفری در مکانی که ظاهرا منزل شخصی‌اش است و می‌گوید: «شما معلومه به هرکی بگی حجاب، میگه “حاجی دلت خوشه؟ شما چشمتان باز نیست و توی این مملکت نمی‌فهمی چه خبره؟ این همه اختلاس که میشه شما تاحالا شده بری یکی رو ببینی فریاد بزنه؟”»

یا صدای راوی که قصد دارد نظام طبقاتی را به اعتقادات و احتمالا اقتصاد بسط دهد و چه بسا که تا جایی هم توانسته از پس این کار برآید. صدایی که روی تصاویری از پوشش مردم در بخش ویلاهای ساحلی شمال کشور تدوین شده بود و می‌گفت: «دین یک پدیده منحصر به فرد در ایران است. امر به معروف طبقاتی! شما پول داشته باش امر به معروف نمیشی و آزادی!»

ادامه ساخت مستند هم در قم و ماجرای منوریل و مخالفت برای عبور از حرم و یا، پیست اسکی دیزین و ماجرای کاخ های لتیان و کلاردشت که موزه نشدند، گذشت. بخشی هم در مشهد بود و که راوی آن را «گل سرسبد امر به معروف» خواند و به سراغ آیت‌الله علم الهدی رفت و همزمان که تصویر ساعت 150 ساله بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و حرم مطهر رضوی را نشان می‌داد، پاسخ امام جمعه در خصوص موقوفه گوهرشاد را مستند می‌کرد که گفت: «اینها مردم مریضی‌ان. موقوفه مسجد گوهرشاد متولی‌اش منم. حق‌التولیه‌اش هم به من تعلق می‌گیره. بنده حق‌التولیه رو چیکار کردم؟ اصلا 50درصد دست اوقاف است دست ما نیست و این کارها را اوقاف می‌کنه. اینها اینجوری مرض دارن، میخوان اذیت کنن.» بعد هم اشاره کرد به سخنان مقام معظم رهبری با ائمه جمعه در تاریخ  5مرداد سال گذشته و در خصوص «اجتناب از ورود به فعالیت‌های اقتصادی»!

بخش دیگری هم به ماجرای گشت ارشاد و افسر سرقت و عکس گرفتن از افراد بی حجاب و شماره پلاک خودروها و توقیف خودرو و حمل به پارکینگ و الی آخر پرداخت.

اهرمی برای ابراز نارضایتی

صفری در این مستند پای حرف‌هایی نشست که نمی‌دانیم چقدر موقع تدوین صحبت‌ها کات خورد یا نخورد، اما همین جملات خروجی نیم ساعته هم هرکدام به تنهایی قابلیت یک استوری انتقادی اینستاگرامی را داشت. هرچند خیلی‌ها با دیدن عمامه و آخوند اصلا نخواستند حرف بزنند؛ اما همان‌هایی هم که آمدند گلایه‌هایشان را باسانسور و بی‌سانسور گفتند و در بین برخی از آنها، بی عدالتی اقتصادی و نظام طبقاتی اهرمی بود برای ابراز نارضایتی! و چه بسا که باید به آنها حق داد.

چراکه بدون تردید در شرایطی که فشار اقتصادی اصطلاحا کفر مردم را درآورده، پرداختن یک سویه به امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب فقط موجب گارد گرفتن می‌شود. در «عمامه صورتی» شمقدری و روایت حجت‌الاسلام صفری، نهی از منکر مسئولین در قبال نهی از منکر حجاب مطرح شده است. همانطور که رهبری هم می‌فرمایند: «امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد و مهم‌ترینش حوزه مسئولین است.»

به گزارش روزنامه «صبح امروز» حسین شمقدری  کارگردان، مستندساز و مجری است و در کارنامه مستندسازی خود فیلم‌هایی همچون میراث آلبرتا، متولد اورشلیم، انقلاب جنسی، یزدان تفنگ ندارد، الف الف پاریس و 33 سال سکوت را به ثبت رسانده که به واسطه آن موفق به اخذ رتبه و لوح افتخار جشنواره فیلم عمار نیز شده‌است. همچنین حجت‌الاسلام حسین صفری استاد تکواندو، ورزش های رزمی و پیشگام در برنامه‌های طنز، با آموزش ورزش در خانه است که در صفحات مجازی همواره هم دنبال کننده دارد و هم منتقد!

image_print