تغييرات در يک اتاق

سيد حبيب قاآني/ امروز مهم ترين انتخابات پارلماني بخش خصوصي در جامعه فعالان اقتصادي برگزار مي شود وسرنوشت چهار سال آينده اتاق ‌بازرگاني تعيين مي گردد، اعضاي اتاق بازرگاني اين انتخابات را مهم‌ترين همه‌پرسي در جامعه اقتصادي قلمداد مي کنند و آمارهاي منتشر شده نشان مي دهد که ازميان2 هزار119 نفر متقاضي شرکت در اين دوره از انتخابات ،تعداد 775 نفر واجد شرايط نشدند و رقابت بين 1344 نفر در سراسر کشور خواهد بود.

اما آنچه که دراين ميان واضح و مبرهن است ،اينست که هيچ مجموعه‌ پويايي بدون در نظر گرفتن ويژگي مهم «تغيير»نمي تواند ادامه حيات خود را بيمه ن و درادامه اين مسير، مترقي و بالنده گردد.

برآيند کلي نظرات و ديدگاههاي افراد حاضر دراين دوره از انتخابات اتاق بازرگاني نشان مي دهد سرفصل اصلي برنامه و دغدغه ‌ي امروزِ در اتاق الزام به ايجاد تغييرات جدي است تغييراتي چشمگير و البته بدون چشم‌پوشي ازتلاش و زحمات گذشتگان، که دوره به دوره وبا سختي و ممارست اين تک جايگاه مهم اقتصادي بخش خصوصي را راهبري وبه امروز رسانده اند. امروزبدون شک انتخاب کنندگان به دنبال ترکيبي هستند که اتاقي برنامه محور و انديشه محور جزو اولويت هايشان باشد و صرفا به دنبال مطالبه گري سنتي نباشند ونقشي اساسي در تصميم گيري هاي اقتصادي کشور ايفا نمايند .

بهرحال اتاق بازرگاني نهاد دولتي نيست که با وضع قانون و تخصيص بودجه قدرت گرفته و فعاليت کند، بلکه نيروي محرک و تقويت کننده اتاق بازرگاني فعالان و بنگاه‌هاي بخش خصوصي هستند که هرچه بيشتر از آن حمايت کنند، اتاق بازرگاني قدرت بيشتري خواهد داشت وشرط اين امر علاوه بر مشارکت اعضا،خروج کامل دولت از اقتصاد و اجراي خصوصي‌سازي واقعي است.

امروز خيلي  از کارشناسان و حتي چهره هاي اقتصادي دولتي اذعان دارند که به دلايل متعدد دولت بنگاهدار خوبي نيست و در کشورهايي که همچنان دولت اصرار به حضور در اقتصاد در نقش بنگاهدار دارد، متاسفانه بخش خصوصي هم توفيقي در اين حوزه نداشته است. عدم موفقيت در رسيدن به توسعه اقتصادي، محروميت اقتصاد از فعاليت نخبگان و به حداقل رسيدن نوآوري، بهره‌وري و انگيزه‌هاي رقابتي نمونه‌هايي از آثار اقتصاد دولتي است که بايستي بازنگري اساسي در اين روند صورت بگيرد.

امروز اتاق بازرگاني را مي‌توان به زنجير تشبيه کرد که هر حلقه آن در جايگاه خود نقش حياتي دارد و هرچه حلقه‌هاي بيشتري به هم پيوسته باشند، توان و اعتبار آن افزايش مي‌يابد وانتخابات هيأت نمايندگان اتاق‌هاي بازرگاني يکي از نمادهاي قدرت گرفتن اين زنجيره است و هرچه اين انتخابات با استقبال بيشتري از سوي بخش خصوصي روبرو شود، اتاق بازرگاني و نمايندگان منتخب آن اعتبار بيشتري پيدا مي‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *