گزارش شورای اطلاع‌رسانی در خصوص سیاست بنزینی؛

سرانجام «بنزین برای همه» چه شد؟

افزایش مصرف بنزین طی ماه‌های اخیر در شرایطی اتفاق افتاده که این گمانه مطرح می‌شود که شاید دولت برای کنترل مصرف، تصمیم به گرانی بنزین بگیرد.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از خبرانلاین، لایحه دو فوریتی برای مجلس تهیه کرده‌ایم که افزایش قیمت برخی از کالاها به سال بعد موکول شود؛ این جمله‌ای بود که چهارم تیرماه از زبان رییس دولت سیزدهم شنیده شد؛ اظهارنظری که در گام اول، این شائبه را در ذهن بسیاری ایجاد کرو که دولت در سال آینده احتمالا تصمیم برای تغییر قیمت بنزین خواهد داشت.
اگرچه سید ابراهیم رییسی در همان برنامه تاکید کرده بود که برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اما با این حال، با توجه به این‌که طرح بنزین برای همه به صورت آزمایشی در جزیره کیش در حال اجرا بود، به نظر می‌رسید که دولت شاید تصمیم‌هایی در رابطه با قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲ داشته باشد.
آخرین وضعیت طرح بنزین برای همه
طرح بنزین برای همه، اسفند ماه سال گذشته به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شد. براساس این طرح، سهمیه بنزین همه خودروها حذف می‌شود و بنزین به جای خودرو، به کدملی تعلق می‌گیرد.
در این طرح به جای سهیمه بنزین ماهانه هر خودرو، برای هر کدملی ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر ماهانه سهمیه بنزین در نظر گرفته می‌شود، صاحبان خودرو می‌توانند این سهمیه را مصرف کنند و در صورت مصرف بیشتر از این سهمیه، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند. افراد فاقد خودرو نیز می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.
هیچ چیزی تاکنون هنوز از جزییات طرح بنزین برای همه منتشر نشده و ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین نیز طی اطلاعیه‌ای از اتمام دوره اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش خبر داده است
ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اعلام اتمام اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش اعلام کرد: اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش ۴ ماهه بوده و قرار است نتایج اجرای طرح مذکور در کمیته‌های تخصصی بررسی شده و مراتب جهت تصمیم گیری به دولت تقدیم شود.
وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز اعلام کرده است: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.
سید احسان خاندوزی در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی، عنوان کرده، به جهت اینکه در دولت چند موضوعِ تصمیم گیری اقتصادی دیگر مدنظر بود، این طرح فعلا از اولویت خارج شده است تا دولت در مورد سیاست‌های اولویت دار تصمیم گیری کند و بعد پرونده جدید باز شود؛ بنابراین فعلا اولویت تصمیم‌گیری و سیاست گذاری برای این طرح وجود ندارد.
تعیین تکلیف قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲
در این میان، دو هفته گذشته در میان شایعاتی که درباره قیمت بنزین مطرح می‌شد، محمدهادی سبحانیان، معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که هرگونه طرح اصلاح قیمتی در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.
به گفته او، با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین امسال، سیاست دولت استفاده از ابزارهای مهمی همچون گازسوز کردن خودروها جهت کنترل مصرف و عدم نیاز به واردات بوده است.
معاون سیاستگذاری اقتصادی درباره طرحی که به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم انجام شده بود نیز گفت: این طرح بعد از پنج ماه جهت بررسی و در صورت لزوم انجام اصلاحات یا توسعه متوقف شد و هنوز تصمیماتی در این رابطه اتخاذ نشده است.
وی متذکر شد: در مجموع برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین برای امسال وجود ندارد و هرگونه طرح اصلاح قیمتی در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.
پاسخ دولت با شایعات
در این فضا، پایگاه اطلاع رسانی دولت دیروز در واکنش به برخی گزارش‌ها و شایعات درباره قیمت بنزین اعلام کرد: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و انتشار شایعات و برخی قیمت‌هایی که در رسانه‌ها انتشار می‌یابد، صرفا حدسیات و سناریوسازی در این زمینه و عاری از حقیقت است.
براساس گزارش شورای اطلاع‌رسانی دولت، انجام طرح‌های آزمایشی مانند اصلاح طرح یارانه بنزین و تخصیص یارانه بنزین برای همه در جزیره کیش، به منظور شناخت نواقص احتمالی طرح بوده و نتایج اجرای آن فارغ از موفق یا ناموفق بودن، ارتباطی با موضوع افزایش قیمت بنزین نداشته و ندارد و هر نوع تحلیلی بر این اساس فاقد صحت است

image_print
10 پاسخ
  1. مرتضی
    مرتضی گفته:

    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر).
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با طرح جدید سهمیه بندی و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا (چه بسا بخشی از علتهای بحران عظیم خشکسالی هم باشد) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد که برنامه اصلی رئیس جمهور محترم هم می¬باشد.
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
    برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد.

    پاسخ
  2. dobry sklep
    dobry sklep گفته:

    Good day! Do you know if they make any plugins to help with Search
    Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank
    for some targeted keywords but I’m not seeing very good
    gains. If you know of any please share. Many thanks! You can read similar blog here:
    Sklep

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *