جولان هفت هزار معتاد متجاهر در مشهد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: طبق برآورد دستگاههای متولی اکنون حدود ۹ هزار معتاد متجاهر در استان داریم که حدود هفت هزار نفر از آنها در مشهد ساکن هستند.

به گزارش ایرنا،  محمد حسین صالحی روز گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: همه معتادان متجاهر در خراسان رضوی را تحت درمان قرار می‌دهیم و  اولویت توانمندسازی افرادی هستند که امیدی برای برگشت به جامعه در آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در خراسان رضوی طی سالهای اخیر از یک هزار و ۸۰۰ نفر به حدود ۶ هزار نفر افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: پیش از این همه مراکز نگهداری معتادان متجاهر در مشهد فعال بود، اما اکنون در شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، قوچان و گلبهار نیز مرکز نگهداری معتادان متجاهر راه‌اندازی شده و یک مرکز هم در کاشمر در حال ساخت است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان با تاکید بر لزوم توانمندسازی معتادان متجاهر گفت: هم‌اکنون سه کارگاه توانمندسازی در اردوگاه “حسن‌آباد” مشهد با کمک یک خیر و شورای هماهنگی در حال ساخت و تجهیز است.

وی گفت: محل تجمع معتادان متجاهر که پیش از این محل تجمع  بیش از ۳۰۰ نفر بود، با اقدامات خوب انجام شده به ۱۰ تا ۲۰ نفر کاهش یافته است. جمع آوری معتادان متجاهر نقش مهمی نیز در کاهش سرقت داشته است، هر چند اعتیاد به تنهایی عامل سرقت نیست.

صالحی با اشاره به وجود حدود ۷۰۰ کلینیک سرپایی و مرکز درمان معتادان در استان بیان کرد: این مراکز باید ساماندهی شوند، همچنین ۲۰ مرکز نگهداری معتادان متجاهر در مشهد و ۶ مرکز در شهرستانها فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه بیمه معتادان متجاهر از جمله اقدامات بسیار خوب دولت می باشد، افزود: خراسان رضوی در این کار پیشرو است و هم اینک ۲ هزار معتاد متجاهر با خانواده خود زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند که بطور میانگین دستکم ۸۰ درصد هزینه آنها را بیمه پرداخت می‌کند. به مراکز ماده ۱۶ نیز ابلاغ کرده‌ایم که باید همه معتادان خود را بیمه کنند، همچنین در دوره کرونا همه معتادان متجاهر استان دستکم ۲ دز واکسن را دریافت کردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان کشفیات این مواد گفت: پارسال حدود ۴۰ هزار کیلوگرم مواد مخدر در استان و در ۲ ماهه اول امسال هفت هزار و ۲۰۰ کیلوگرم انواع مخدر کشف و ضبط شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین یک هزار و ۴۷۶ نفر فروشنده و یک هزار و ۸۶۵ معتاد متجاهر در استان دستگیر شدند و در این راستا ۸۷۳ عملیات انجام و ۱۵ باند موادمخدر منهدم شده است.

صالحی افزود: پارسال نیز ۹ هزار و ۴۴۶ خرده فروش و قاچاقچی، ۱۳ هزار و ۵۶۰ معتاد دستگیر و ۷۲ باند مواد مخدر در خراسان رضوی منهدم شدند.

وی با بیان اینکه کمک به معتادان باید هدفمند باشد، افزود: توصیه ما به گروه‌هایی که به توزیع غذا و لباس بین معتادان می پردازند، این است که به جای این کار به توانمندسازی آنها کمک کنند. همچنین در حوزه فرهنگ پیشگیری، دستگاههای مسوول باید بیش از این پای کار بیایند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه پیشگیری از اعتیاد به لحاظ اثرگذاری و هزینه پایین در اولویت است، گفت: برنامه های پیشگیری از اعتیاد اکنون در بخشهای مختلف از جمله کودکان، نوجوانان، دانشجویان، کارگران و فضاهای عمومی و خانواده ها در حال انجام است.

صالحی بیان کرد: از مهمترین کارها در حوزه پیشگیری خود مراقبتی و خود حفاظتی است که جز با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی انجام نمی شود. کودکان و نوجوانان باید از ابتدا “نه گفتن” به کار منفی را یاد بگیرند.

وی گفت: در استان برای ساماندهی معتادان متجاهر ریل‌گذاری بسیارخوبی انجام شده است و همه دستگاه ها بر اساس تکلیف خود عمل می کنن، مقابله با عرضه مواد مخدر از دیگر اقداماتی است که در حال انجام است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما مقابله با عرضه موادمخدر توسط خرده فروشان و جمع آوری آنها از محلات است که امسال به عنوان برنامه ویژه و با جدیت بیشتر دنبال می‌شود، چنانکه یکی از مطالبات جدی مردم مقابله با عرضه مواد مخدر خرده فروشان بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه صیانت به ویژه در شهر مشهد برنامه خاصی داریم و یکی از موضوعات اساسی حضور تشکل‌های مردمی در ابتدای خط و در بخش پیشگیری و کمک به اجرای برنامه ها است.  همچنین حضور تشکلهای مردمی، در آخر خط که معتادان بعد از تکمیل فرآیند درمان می‌خواهند به جامعه بازگردند نیز ضروری است. اگر تشکل های مردمی در اجرای برنامه ها کمک کنند، موفقیت ما چند برابر می‌شود.

صالحی با بیان اینکه بهره گیری از کمک خیران در  حوزه اعتیاد از برنامه های مهم در این زمینه است، افزود: در این راستا طی ماههای آینده  یک مرکز خیرساز در مشهد با ظرفیت ابتدایی ۱۵ نفر با تحت پوشش قراردادن خانواده آنها برای زنان معتاد متجاهر که بهبود یافته اند به بهره برداری می رسد.

وی گفت: همه معتادان متجاهر را تحت درمان قرار می دهیم افزود: اولویت ما برای توانمندسازی افرادی هستند که در این کار امیدی برای برگشت به جامعه در آنها وجود دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *