اوصاف رانندگی زنان طنز یا واقعیت؟

آیا زنان واقعا راننده های بدتری هستند؟

مطمئن هستیم که تا کنون، با جوکها یا تصاویر طنز زیادی درباره ی رانندگی خانمها مواجه شده اید. تصاویر بسیار زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که رانندگی خانمها را به طنز گرفته اند.
آیا این واقعا بدین معناست که زنان راننده های بدی هستند؟
اول از همه باید گفت که تحقیقات نشان میدهد، مردان، بیش از زنان تصادف میکنند و مردها قوانین راهنمایی رانندگی را بیشتر زیر پا میگذارند. این مساله بسیار منطقی بنظر میرسد، زیرا هورمون تستوسترون در مردها، باعث افزایش ریسک پذیری میشود.
بله، برخی از زنان هم با سرعتهای بالا رانندگی میکنند اما اغلب آنها، محتاط تر از مردان هستند. بنابر این اگر اینگونه است، چرا مردها ادعا میکنند که زنان راننده های بسیار بدی هستند؟
جوک ها، یکی از روشهای غیر مستقیمی هستند برای اینکه مردم نا امیدی های خود را بیان کنند. مثلا اگر یک فرد، رویداد سیاسی خاصی را دوست نداشته باشد، به احتمال زیاد با ساختن جوک، این نا امیدی را تخلیه میکند.
چرا مردها اذیت می شوند
یک توضیح برای این باور نسبت به زنان این است که مردها، توسط زنانی که آرام رانندگی کرده و محتاط به نظر می رسند، اذیت می شوند. هرچقدر این حس نا امیدی بیشتر میشود، مردان بیشتر سعی میکنند که با استفاده از جوکهایی، درباره ی مهارتهای رانندگی زنان، این حس نا امیدی را تخلیه کنند.
اما این همه ی داستان نیست. مردی که توسط زنان، به هر علت دیگری نیز نا امید شود، میتواند از شرایط بهره برده و زنان را تمسخر کند. مثلا اگر یک مرد توسط زنان، در مساله ی دیگری(که هیچ ربطی به رانندگی ندارد) اذیت شده باشد، کماکان ممکن است سعی داشته باشد با اشتراک گذاشتن جوکهایی درباره ی مهارتهای رانندگی زنان، آنها را مسخره کند.
اما آیا این مساله تنها بعلت نا امیدی است یا عوامل دیگری نیز وجود دارند؟
نیاز به احساس بالاتر بودن نسبت به زنان، میتواند انگیزه ی دیگری باشد که مردان این برخورد را کنند. مردی که میخواهد حس برتری داشته باشد و حس بهتر درونی را تجربه کند، ممکن است جوکهایی را در مورد زنان به انتشار بگذارد.
اگر یک مرد، بخواهد حس مردانه و قدرت داشته باشد، باید ادعا کند که زنان راننده ی بدی هستند تا بتواند ارزش خود را بالا ببرد.
مردها اجسام متحرک را بهتر می بینند و درک بهتری از فضا دارند
در تحقیقی، نشان داده شد که مردان در شناسایی اجسام متحرک(خصوصا در سرعت های بالا) بهتر هستند. این ممکن است بدین معنا باشد که مردان میتوانند حرکت ماشینها و افراد پیاده در جاده را بهتر تشخیص دهند.

اما این مسائل، کماکان نمیتواند تضمین کند که یک مرد، همواره راننده ی بهتری نسبت به یک زن است. در بسیاری کشورها، نرخ های بیمه برای زنان، پایین تر از مردان است و این مساله نشان میدهد که باور اکثریت این است که احتمال تصادف مردان بیشتر است.
زنها در حال عملی کردن باور جامعه بصورت ناخودآگاه هستند
باتوجه به کلیشه ی موجود در جامعه و با توجه به تکرار زیاد جوک ها درباره ی مهارتهای رانندگی پایین زنان، باور عمیقی در سطح ناخودآگاه و در ذهن زنان ایجاد شده است. ذهن زنان پر از حرفها، تصاویر و داستانهای منفی شده است که این مساله باعث برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه آنها خواهد شد تا نهایتا، خودشان با دستهای خود، این افکار را بیشتر و بیشتر واقعیت ببخشند. بنابر این به این مساله باید توجه ویژه تری لحاظ کنند.
همچنین باتوجه به جو جامعه، چشمان زیادی روی رانندگی خانمها متمرکز است که این مساله باعث خواهد شد خانمها، نتوانند رانندگی کردن را بصورت ناخودآگاه انجام دهند و مدام، از ضمیر خودآگاه خود برای رانندگی استفاده کنند، حال آنکه، برای اینکه در انجام مهارتی مسلط شوید، باید پس از مدتی تمرین، آن کار را بصورت ناخودآگاه انجام دهید و به آن فکر نکنید. توصیه میشود مقاله ی زیر را مطالعه کنید :
تمرکز روی اشتباهات
وقتی یک فرد، باوری را در خود به وجود می آورد، ذهن او در تمام مدت به دنبال یافتن شواهدی خواهد بود که این باور را محکم تر کند(بدون اینکه خود آگاه باشد).
به عبارت دیگر، اگر مردها باور داشته باشند که زنان نمیتوانند خوب رانندگی کنند، با اولین تصادفی که توسط زنان رخ میدهد، توجه زیادی جلب میشود و به سرعت در سطح جهان منتشر میشود. به همین علت است که جک های زیادی را درباره تصادف های عجیب زنان میخوانید حال آنکه این جکها درباره ی مردان به ندرت شنیده میشود.
درواقع اگر جوکی درباره مردان منتشر شود، مردم آنرا داده ای نامرتبط طلقی کرده(زیرا با کلیشه ی موجود در جامعه فاصله دارد) و آنرا در حافظه بلند مدت خود ضبط نخواهند کرد.
این مساله به این علت است که ذهن برخی از مردم، قصد دارد بصورت انتخابی روی حقایق مشخصی متمرکز شده و از باقی آنها صرفنظر کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *