نرخ‌های دلبخواهی آرایشگاه‌های زنانه در مشهد

ارقام سرسام‌آور خدمات آرایشگاه‌های زنانه و نرخهای دلبخواهانه آنها برای مشتریان در مشهد، این رسته صنفی را به یکی از بی‌ضابطه‌ترین واحدهای صنفی تبدیل کرده است که روز به روز بر دامنه تخلفات آنها افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا و براساس اظهارات عنوان شده از سوی بسیاری از بانوان این شهر، هر آرایشگاه در هر نقطه از شهر مشهد متناسب با بافت اجتماعی آن منطقه، نرخ متفاوتی را برای ارائه انواع و اقسام خدمات خود تعیین کرده است و خود آرایشگران نیز فراخور هزینه ها یا میزان مهارت خود در دادن این خدمات، تعیین کننده نرخ می شوند.

به گفته آنان جدا از آرایشگران فاقد جواز کسب، که به صورت زیرپله ای فعالیت دارند، آرایشگران دارای جواز کسب نیز فاقد نرخنامه مشخصی هستند و می توان گفت که درا ین عرصه هیچ ضابطه ای حاکم نیست و تقریبا هر آرایشگاهی خدمات خود را با نرخ متفاوتی ارایه می کند.

البته نرخ آرایشگاه ها هم بسته به جیب افراد دارد، نرخ آرایش و پیرایش در مناطق برخوردار شهر برای مشتریان آن مناطق چندان زیاد به نظر نمی رسد و طبق اظهارات شهروندان ساکن در این مناطق، اگر آرایشگر کار خود را خوب انجام دهد، می توان از بالا بودن نرخش گذشت.

زهرا . م یکی از مشتریان آرایشگاه های صاحب نام مشهد به خبرنگار ما در این باره گفت: هم اینک کمترین دستمزد در آرایشگاه ها بابت آسانترین کار ۷۰ هزار تومان است و ارقام بالایی برای دستمزد ارایه انواع خدمات آرایشی و پیرایشی در نظر می گیرند، اما اگر کار خوبی داشته باشند، دستمزد بالایشان قابل تحمل است اما اینکه دستمزد گرانی از مشتری بگیرند اما مطابق با میل او عمل نکنند، قابل تحمل نیست.

یکی دیگر از بانوان مشهدی در گفتگو با خبرنگار ما معتقد است که امروزه نمی توان خدمات آرایشی و پیرایشی برای بانوان را حذف کرد، حداقل هر دو هفته یکبار هر بانویی نیاز به خدمات این صنف پیدا می کند اما باید نظارت بیشتری بر این بخش انجام گیرد، هر کدام از آرایشگاه ها بسته به منطقه ای که در آن قرار دارند و میزان اجاره ای که پرداخت می کنند، دستمزد متفاوتی برای مشتریان در نظر می گیرند و البته هیچگاه نرخنامه ای هم در محل کسبشان نصب نمی کنند.

حسنیه .ع اضافه کرد: نرخ برخی خدمات با توجه به وقتی که آرایشگر می گذارد و هزینه موادی که مصرف می کند، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، به عنوان مثال کراتینه کردن مو مگر چقدر وقت و هزینه می برد که برخی در ازای آن بیش از ۲ میلیون تومان دستمزد از مشتری طلب می کنند؟

وی همچنین از آرایشگرهای بی نام و نشانی صحبت کرد که محل زندگی خود را، که عمدتا اجاره ای است، به آرایشگاه تبدیل کرده و تنها به دلیل نداشتن تابلو آرایشگاه، قدری ارزانتر از باقی آرایشگاه ها دستمزد می گیرند.

در مقابل آرایشگران نیز قیمت دستمزدهای خود را با نرخ تورم و گرانی ها می سنجند و می گویند که این نرخ با توجه به هزینه های جانبی آرایشگاه ها منصفانه است.

یکی از این آرایشگران، که خواست نامش ذکر نشود، گفت: دو سالی است که اتحادیه هیچ نرخنامه ای نداده و تنها نظارت بر نوع خدماتی که آرایشگران ارایه می دهند را تشدید کرده است، اما در این مدت قیمت مواد آرایشی دو یا سه برابر شده و هزینه اجاره مکان نیز افزایش یافته است لذا نمی توان خدمات را با نرخهای دو سال قبل ارایه کرد، آرایشگر هم برای بقای کسب خود ناگزیر به افزایش قیمتها است.

رییس اتحادیه صنف آرایشگاه های زنانه مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تایید چندنرخی بودن خدمات آرایشگاه های زنانه در مشهد گفت: نرخنامه این صنف مربوط به سال ۱۳۹۸ است و تاکنون هیچ تغییر قیمتی در نرخ خدمات آرایشگاه های زنانه صورت نگرفته است، در حالی که با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه های جانبی، قیمت همه لوازم آرایشی و حتی اجاره مکان و هزینه های آب و برق چندین برابر شده است.

فاطمه سالارزاده افزود: نرخهای پیشنهادی این صنف افزایش بیش از ۵۰ درصدی برای ارایه انواع خدمات بود، اما کمیسیون نظارت تنها با افزایش ۴۰ درصدی موافقت کرد، با این حال از زمان تعیین ۴۰ درصد افزایش نرخ خدمات آرایشگاه های زنانه تاکنون هنوز این موضوع به تصویب کمیسیون نظارت استان نرسیده و به اتحادیه آرایشگاه های زنانه ابلاغ نشده است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی ملاک برای آرایشگاه های زنانه باید همان نرخنامه سال ۱۳۹۸ باشد، اما با توجه به افزایش قیمت لوازم و مواد آرایشی و هزینه های جانبی آرایشگاه ها، این صنوف خودسرانه نرخهای خود را افزایش داده اند.

رییس اتحادیه صنف آرایشگاه های زنانه مشهد مدعی شد که با همراهی مرکز بهداشت و تعزیرات حکومتی، هفته ای سه مرتبه گشتهای مشترکی در سطح شهر انجام شده و با گرانفروشی خدمات آرایشگاه های زنانه برخورد قانونی می شود.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص عدم ضابطه مندی نرخ آرایشگاه های زنانه، گفت: ارایه خدمات آرایشگاه ها با نرخی که خارج از نرخنامه مصوب کمیسیون نظارت باشد، تخلف بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
امیر دلداری افزود: نرخنامه آرایشگاه های زنانه مشهد هنوز به‌روزرسانی نشده است که باید نرخنامه جدید به تایید کمیسیون نظارت استان رسیده و سپس به آرایشگاه های زنانه ابلاغ شود، لذا عرضه گران خدمات توسط آرایشگاه ها خارج از نرخنامه پیگرد قانونی دارد.
اتحادیه صنف بانوان آرایشگر تاکنون یک هزار و ۸۰۴ مجوز کسب آرایشگاه زنانه در مشهد صادر کرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *