فوران چاه‌های فاضلاب خانگی بجنورد

چاه‌های فاضلاب خانگی در بسیاری از مناطق بجنورد توان جذب را ندارند، بویژه در زمان بارش‌های رگباری محتویات این چاه ها فوران کرده و وضعیت اسفباری را برای ساکنان ایجاد می‌کند اما مسوولان می‌گویند که به علت نبود اعتبار، درمانده از حل این معضل هستند.
به گزارش ایرنا، پر شدن زود به زود چاه های فاضلاب در شهر بجنورد و پس زدگی فاضلاب از برخی مجموعه های مسکونی گلایه شهروندان را در پی داشته است، در این باره شرکت آب و فاضلاب استان با اذعان به کندی اجرای طرح جمع آوری فاضلاب اعلام کرده است که حتی اگر شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شود، مشکل حل نمی شود زیر تصفیه خانه با ظرفیت کنونی پاسخگو نیست.
طرح جمع آوری فاضلاب در شهر بجنورد از سه دهه پیش آغاز شده و با حرکت لاک پشتی در حال اجرا است و این در حالی است که مشکل فاضلاب و پاسخگو نبودن چاه‌های جذبی شهروندان را عاصی کرده است.
این مشکل بویژه در مجتمع های مسکونی که تراکم واحدهای مسکونی و جمعیت در آن بالا است بیشتر استٰ‌ همین چند وقت پیش بود که فاضلاب یکی از بلوک ها در مجتمع مسکونی ناوک به علت پر شدن چاه های جذبی، بالا زد و ساکنان این واحدهای مسکونی را عاصی و گرفتار و مشکلات روانی زیادی بر ساکنان تحمیل کرد.
مشکل فاضلاب پیش از این هم در شهرک گلستان بجنورد به عنوان بزرگ ترین مجموعه مسکن مهر استان و مجتمع مسکونی الغدیر مرکز استان، با پرشدن چاه ها و سرازیر شدن فاضلاب در محلٰ رخ نمایی کرد، کارشناسان می گویند در نبود طرح جمع آوری فاضلاب، این معضل گریبان سایر مناطق و مجتمع ها هم خواهد شد.
کند بودن اجرای طرح جمع آوری فاضلاب در بجنورد علاوه بر اینکه سبب انتقاد شهروندان شده، تهدیدی برای منابع آب زیرزمینی هم هست. کارشناسان می گویندٰ‌ در این شرایط که طرح جمع آوری فاضلاب و اجرای شبکه ها به کندی پیش می رود، منابع زیر زمینی آب این شهر در معرض آلودگی است و آب برخی چاه ها در اطراف شهر برای آشامیدن غیرقابل مصرف شده است.
با اجرای طرح انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد و تامین بخشی از آب مورد نیاز شهروندان بجنورد از این سد، برخی از چاه ها خاموش شد از این رو با توجه به برداشت نشدن آب از چاه ها سطح آب زیرزمینی بجنورد بالا آمد. در این میان نفوذ فاضلاب به منابع زیرزمینی سبب شده تا این منابع با تهدید آلودگی روبه رو باشد. اکنون نفوذ فاضلاب از چاه های حفر شده به منابع زیر زمینی یکی از دغدغه ها است و کندی در اجرای طرح فاضلاب سبب شده تا فاضلاب به منابع زیرزمینی نفوذ کرده و این منابع را آلوده کند.
در این باره باید به اجرای طرح های فاضلاب سرعت داده شود اما اعتبارات پاسخگوی این امر نیست. در این سال ها با وجود تلاش های انجام شده اکنون میزان بهره مندی شهروندان مرکز استان از خدمات فاضلاب ۵۵ درصد است و مسوولان شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی پیگیر هستند تا بخش خصوصی برای اجرای طرح های فاضلاب وارد عرصه شود.
ساکنان مجموعه ناوک در انتظار طرح جمع آوری فاضلاب
مدیرعامل شرکت کیش اوریناک در این باره با اشاره به مشکل فاضلاب در یکی از بلوک های این مجموعه مسکونی و با انتقاد از کندی اجرای طرح جمع آوری فاضلاب و بی بهره بودن ساکنان این مجتمع از مزایای این طرح گفت: از شرکت آب و فاضلاب انتظار می رود بخشی هایی از شهر بویژه آن جا را که تراکم واحدهای مسکونی بالا است در اولویت جمع آوری فاضلاب قرار دهد.

قاسمعلی علی پور اظهار داشت: مجتمع مسکونی ناوک تنها چند سال است که به بهره برداری رسیده است اما تراکم بالای جمعیت سبب شد تا چاه های جذبی زود به زود پر شود و تخلیه زود به زود چاه ها هم دیگر جوابگو نباشد، این مشکل در زمان نه چندان دور گریبان گیر سایر بلوک های این مجتمع خواهد شد و علاوه بر آن سایر ساختمان های این منطقه از جمله فروشگاه ناوک و نیز ساختمان امور مالیات هم با این مشکل روبه رو می شوند.
وی افزود: تنها راه حل مشکل فاضلاب در این منطقه، اجرای طرح جمع آوری فاضلاب است، اکنون انشعاب فاضلاب برای این واحدها دریافت شده اما نصب انشعاب ها تاکنون معطل مانده است، بهار امسال پر شدن چاه ها و پس زدگی فاضلاب تا چند روز ساکنان را گرفتار و عاصی کرد، این مشکل اکنون با تخلیه فاضلاب حل شده است اما طغیان آن دیر یا زود دوباره رخ نمایی می کند.
علی پور در پاسخ به این سوال که چرا سیستم سپتینگ در این مجتمع اجرا نشده است گفت: اجرای این طرح هزینه بر است و به همین علت در دستور کار قرار نگرفت.
مدیرعامل شرکت کیش اوریناک با بیان اینکه ۲۰۰ خانوار دراین مجتمع سکونت دارند افزود: تراکم جمعیت سبب شده تا شاهد حفر چاه های زیاد در منطقه باشیم که این امر هم خطرآفرین و تهدید زا است.
آب پاکی آب و فاضلاب بر دست شهروندان
معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به اینکه کمبود اعتبار سبب کندی اجرای پروژه جمع آوری فاضلاب مرکز استان شده است گفت: تزریق اعتبار پاسخگوی نیاز نبوده و این طرح تاکنون کند پیش رفته است به طوری که طرح جمع آوری فاضلاب بجنورد مرکز استان از سال ۶۹ در دست پیگیری و اجرا است و این طرح در حدود ۳۰ سال پیش آغاز شد اما در این مدت تنها ۵۵ درصد از شهر تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.
حمید اشک زران با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب بجنورد اکنون دیگر پاسخگوی خدمات بیشتر نیست اظهار داشت: برای تکمیل خدمات فاضلاب در شهر، علاوه بر اجرای شبکه جمع آوری باید شرایط تصفیه خانه هم مناسب باشد در این باره ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب بجنورد پاسخگوی جذب بیشتر نیست اکنون این تصفیه خانه با ظرفیت کامل در حال فعالیت است و جذب بیش از این میزان سبب کاهش کیفیت تصفیه می شود و از حد استاندارد پایین می آید از این رو نمی توانیم فاضلاب بیشتری را در این تصفیه خانه جذب کنیم.
وی تصریح کرد: اکنون ظرفیت تصفیه خانه در مرکز استان ۱۹ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در روز است که تمام این ظرفیت در حال استفاده بوده و نیاز است تا برای توسعه خدمات ظرفیت تصفیه خانه دست کم تا ۲ برابر ارتقا یابد، افزایش ظرفیت تصفیه خانه مرکز استان از سال ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت و ارزیابی ها انجام شد که با مشکل تامین اعتبار روبه رو شد.
اشک زران با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده، اجرای طرح توسعه تصفیه خانه بجنورد دست کم ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد خاطرنشان کرد: اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر بجنورد و اجرای طرح توسعه تصفیه خانه و ارتقای ظرفیت آن به ۲ برابر ظرفیت فعلی بر اساس فهرست بهای سال گذشته، دست کم یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: برای تکمیل طرح جمع آوری فاضلاب در بجنورد باید ۲۲۰ کیلومتر دیگر شبکه اجرا شود، البته حتی اگر شبکه فاضلاب هم اجرا شود در عمل نمی توان خدمات فاضلاب را بیش از این توسعه داد، توسعه خدمات فاضلاب به شهروندان مستلزم توسعه ظرفیت تصفیه خانه است بر این اساس شهروندان و از جمله ساکنان در منطقه ناوک به این زودی از خدمات فاضلاب بهره مند نخواهند شد و همچنان باید منتظر باشند.
اشک زران گفت: برآورد ما این است در منطقه ناوک هم یکهزار تا یکهزارو ۵۰۰ مشترک فاضلاب وجود دارد که برای اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی افزود: چاه های جذبی با گذشت چند سال توان جذب را از دست می دهند، زیرا منافذ چاه ها با چربی ها بسته می شود و جذب فاضلاب انجام نمی شود از این رو چاه ها در زمان کوتاه تری پر می شود و به ناچار باید زود به زود تخلیه شود، یک راهکار برای جلوگیری از پر شدن چاه های جذبی که باید در مجتمع های مسکونی مورد توجه باشد، اجرای سپتیگ است که متاسفانه در این مجتمع مسکونی اجرا نشده است.
معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی تصریح کرد: در سیستم سپتینگ، فاضلاب ابتدا در این مخزن جمع آوری می شود و فاضلاب در آن ته نشین شده و آب آن در چاه جذبی رها می شود در این روش چربی ها به چاه راه پیدا نکرده و چاه دیرتر پر می شود.
وی با بیان اینکه برخی مناطق بجنورد شرق و شمال شرق این شهر که با مشکل بیشتری روبه رو هستند باید در اولویت طرح جمع آوری فاضلاب قرار گیرند افزود: برای سرعت دادن به اجرای طرح جمع آوری فاضلاب نیاز است تا بخش خصوصی هم در این باره وارد عرصه شود، سرمایه گذاری در بخش فاضلاب، سرمایه گذاری سود ده است از این رو انتظار می رود بخش خصوصی سرمایه خود را در این بخش وارد کند.
معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: این شرکت در سال های گذشته پیگیر بود تا شرکت پتروشیمی در این زمینه وارد عرصه شده و در زمینه جمع آوری فاضلاب و اجرای شبکه سرمایه گذاری کند اما تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *