زادی ۸۸ زندانی توسط خیران و اصناف خراسان رضوی در ماه مبارک رمضان

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: همزمان با آیین گلریزان ماه مبارک رمضان، مقرر شد ۸۸ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد به نیت امام رضا(ع) با کمک اصناف و خیران این استان آزاد شوند.

شیوا خوش‌نسب روز پنجشنبه در نشست بررسی اقدامات در خصوص آزادی زندانیان خراسان رضوی افزود: در دوره‌های گذشته تلاش می‌شد زندانیان با کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال بدهی آزاد شوند، اما اکنون از این دست محکومان جرائم غیر عمد نداریم و آزادی زندانیان با بدهی یک میلیارد ریال را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی گفت: اگر بتوانیم با یاری خیرین این هدف را محقق کنیم برای آزادی ۲۵۰ زندانی جرائم غیرعمد استان خراسان رضوی با بدهی زیر یک میلیارد ریال اقدام خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: اگر در گذشته به دنبال پیشگیری از وقوع آسیب‌ها بودیم الان با جمعیت کنونی زندانیان و مسائل مربوط به آزادی زندانیان نیازمند مواجه نبودیم، لذا باید همچنان پیشگیری در اولویت باشد.

سرپرست دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری خراسان رضوی به ظرفیت اصناف مشهد اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه ۵۲ درصد اصناف گردشگری کشور در مشهد فعالیت دارند و از طرفی با بسیاری از اصناف دیگر می‌توانیم در رفع مساله بدهی زندانیان اقدام کنیم.

خوش نسب افزود: در حال حاضر گروهی از خیرین به صورت کاملا رایگان برای غربالگری سلامت زندانیان در خصوص بیماری سرطان پشت درب‌های زندان منتظر مجوز هستند و امیدواریم مسوولان زندان مشهد با این خیرین همکاری کنند.

اتحادیه‌های صنفی برای آزادی زندانیان پای کار بیایند

رییس ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی گفت: ۹۷ اتحادیه صنفی مشهد اگر پای کار بیایند می‌توان با اتکا به ظرفیت این قشر اقدامات بزرگی را رقم زد، چنانچه قرار است ۲۹ فروردین اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد گلریزانی اختصاصی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد ترتیب دهند که اقدامی شایسته است، امیدواریم سایر اتحادیه‌های صنفی در مشهد نیز مشارکت کنند.

جواد غفاریان طوسی افزود: پارسال ۲۱۰ میلیارد ریال از سوی خیرین برای آزادی زندانیان غیرعمد جمع‌آوری شد که با توجه به جمعیت و ظرفیت بالای فرهنگی و اقتصادی و صنفی مشهد معتقدیم باید این رقم به ۲ هزار میلیارد ریال می‌رسید.

رضا سلم‌آبادی، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی نیز گفت: این نهاد در استان سه هزار خانواده زندانی را زیر پوشش دارد و سالانه ۳۰ میلیارد ریال در این بخش هزینه می‌کند.

رییس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: زندانیان زن مظلوم هستند، چراکه امکان حضور در بند باز را ندارند و از طرفی در بخش اشتغال در زندان نیز با مشکلاتی مواجه‌اند.

فاطمه سلیمی افزود: در خصوص آزادی زندانیان زن جرائم غیر عمد شورای شهر اقداماتی انجام داده است و این آمادگی وجود دارد از ظرفیت شهرداری برای اشتغال این قشر استفاده شود.

دبیر ستاد هماهنگی مشارکتهای مردمی خراسان رضوی نیز با انتقاد از فعالیت پراکنده و چند بخشی در خصوص آزادی زندانیان گفت: به عنوان نمونه این ستاد به تنهایی ۵۰۰ خانوار از زندانیان جرائم غیرعمد را زیر پوشش دارد و برای آنها ۱۹ میلیارد ریال هزینه کرده است.

محمد جواد فولادی افزود: اکنون اتحادیه‌های صنفی، ستاد دیه، اداره کل زندانها و اقدامات تامینی استان، کمیته امداد امام خمینی(ره) و دیگر نهادها و تشکل‌های مردمی در حوزه آزادی زندانیان فعالیت دارند، اما هم‌افزایی و تجمیعی برای این اقدامات انجام نشده است.

فعالان حوزه طلا و جواهر مشهد نیز از اعلام آمادگی خیرین این مجموعه جهت ایجاد اشتغال برای دست‌کم ۵۰ زندانی در زندان مشهد در حوزه تولید مصنوعات نقره اعلام آمادگی کردند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *