عبور ناوگان اتوبوسرانی مشهد از مرکز فرسودگی

توجیحات عضو شورا برای گرانی بلیت اتوبوس

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد گفت: میانگین عمر ناوگان مسافری این شهر از ۱۰ سال گذشته و به فرسودگی رسیده است، در ادوار گذشته اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های جدیدی به این ناوگان اضافه شده اما اکنون وضعیت مطلوبی در این بخش نداریم.

به گزارش ایرنا، ایمان فرهمندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هزینه تمام شده سرویس دهی توسط ناوگان اتوبوسرانی به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰  تومان رسید که این رقم در سال ۱۴۰۱ به هشت هزار تومان می‌رسد.

وی گفت: از ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بهای هر سفر ناوگان اتوبوسرانی، سهم مسافر تنها ۷۵۰ تومان می‌شود، دولت نیز تقریبا کمک قابل توجهی نداشته و همه این هزینه را شهرداری پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش سرویس‌دهی اتوبوسرانی و قطارشهری مشهد به عنوان مابه‌التفاوت نرخ پرداختی توسط شهروندان هزینه شده است که دولت در این بخش فقط ۱۳ میلیارد تومان کمک کرده و مابقی مابه التفاوت کرایه پرداختی مسافران را شهرداری تامین کرده‌ است.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در ناوگان تاکسیرانی نیز تاکسیران، سرمایه گذار است و یارانه ای از شهرداری و دولت دریافت نمی کند لذا تلاش می شود نرخ کرایه به نحوی تنظیم شود که علاوه بر امکان استفاده برای مردم، بخشی از هزینه‌های تاکسی جبران شود.

فرهمندی خاطرنشان کرد: استفاده از حمل و نقل همگانی و پاک برای مردم باید کم هزینه باشد، باید محدودیت‌هایی نیز برای خودروهای شخصی به عنوان عامل آلاینده هوای شهر ایجاد شود.

وی در خصوص تخفیف هزینه حمل و نقل عمومی در مناطق کم برخوردار نیز افزود: در ناوگان اتوبوسرانی مشهد ۱۳ خط با نرخ های پایین تر از نرخ مصوب با تخفیفات ۳۰ و ۹۰ درصدی برای خدمت رسانی پیش‌بینی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در ناوگان قطارشهری نیز در ایستگاه‌های طبرسی، ولایت، فجر و غدیر نیز هزینه ای معادل نرخ اتوبوسرانی دریافت خواهد شد.

هم اکنون نرخ خدمات اتوبوسرانی برای هر مسافر در مشهد ۷۵۰ تومان و در قطارشهری هزار تومان است.
شورای شهر مشهد در سال جاری قصد افزایش ۵۰ درصدی نرخ حمل ونقل عمومی را دارد که البته تاکنون هیات تطبیق فرمانداری مشهد با این مصوبه موافقت نکرده است.
در حال حاضر هزار و ۸۵۳ دستگاه انواع ناوگان با میانگین سن ۹.۲ سال در خطوط اتوبوسرانی مشهد فعال است و مطابق قانون هوای پاک سن فرسودگی ناوگان دیزلی برابر هشت سال تعیین شده است، بر این اساس حدود هزار و ۱۰۹ دستگاه ناوگان فرسوده در چرخه سرویس دهی فعال هستند.
همچنین به رغم تمام محدودیتها در تامین ناوگان جدید و افزایش سرسام‌آور هزینه خرید ناوگان، از سال ۹۶ تاکنون تعداد ۴۵۶ دستگاه انواع ناوگان جدید بر روی سامانه اتوبوسرانی مشهد تامین شده‌است اما با توجه به فرسودگی و هزینه بالای نگهداری و تعمیرات ضرورت دارد سالیانه حداقل ۳۰۰ دستگاه انواع اتوبوس برای مشهد تامین شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *