قمار پوتین با سه پیش‌فرض

یک  پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک ضمن تشریح فرضیه‌های روسیه در قبال بحران اوکراین خاطرنشان کرد: به نظر می رسد روس ها به سمت جنگ تمام عیار حرکت نمی کنند و باید از طریق دیپلماسی مساله را حل کنند.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، دیاکو حسینی در تحلیل خود نسبت به بحران اوکراین  اقدام پوتین درباره استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک اظهار داشت: درباره ریشه این بحران باید گفت استدلال اصلی روس‌ها این است که طی دهه های گذشته غرب ،‌ ناتو و در رأس آن ها آمریکا به خواسته های روسیه بی توجه بودند و این موضوع را نادیده گرفتند، لذا این بی‌توجهی‌ها و روند ادامه  داشت تا جایی که علی‌رغم هشدار پوتین، روسیه توانست شبه جزیره کریمه را ملحق کند.

وی تصریح کرد: اصرار غرب به اوکراین و پیوستن به ناتو ،‌ امروز روس‌ها را ناگزیر کرد تا برای ایجاد منطقه حائل تلاش کنند ،‌ در نتیجه تصمیمی که پوتین برای الحاق و استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک گرفت می تواند پیامدهای جدی داشته باشد و فضای جنگ سرد را احیا کند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: البته روسیه در موضعی نیست که تقابل جدی‌تری را داشته باشد زیرا اقتصاد روسیه ضعیف است و در شرایط فعلی قادر نیست که وارد رقابت ژئوپلیتیکی با غرب شود.

حسینی با اشاره به این که در اتفاقی که رخ داد روس‌ها سه استراتژی را در پیش گرفته اند و در واقع پوتین روی سه موضوع قمار کرده است،‌ گفت: اول این که روسیه از حمایت چین و عدم مخالفتش اطمینان بالایی دارد، دوم این که تصور می‌کند اروپا قادر نیست تا استقلال انرژی خود را در مقابل روسیه به دست آورد و سوم هم این که روسیه مطمئن است که اروپا، آمریکا  و ناتو در صورت وقوع جنگ احتمالی از اوکراین پشتیبانی نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین، این سه فرضیه موجب شد تا روس ها پیش آیند، اما در مساله اقتصادی باید دید در صورتی که آسیب ببینند، تا چه اندازه جدی هستند ، البته در شرایطی هم که روسیه موفق شود بخشی از اوکراین را بگیرد اما تبعات اقتصادی خیلی سنگین تری خواهد داشت نسبت به آن چه که به دست می آورد.

پوتین روی سه موضوع قمار کرده است، اول این که روسیه از حمایت چین و عدم مخالفتش اطمینان بالایی دارد، دوم این که تصور می‌کند اروپا قادر نیست تا استقلال انرژی خود را در مقابل روسیه به دست آورد و سوم هم این که روسیه مطمئن است که اروپا، آمریکا  و ناتو در صورت وقوع جنگ احتمالی از اوکراین پشتیبانی نمی‌کنند

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: در چنین شرایطی باید فضای جنگ سرد را احیا شده بدانیم، ضمن این که ناتو تقویت می‌شود، زیرا آمریکا موفق شده کشورهای ناتو را بار دیگر کنار هم جمع کند، ناتویی که به قول ماکرون رئیس جمهور فرانسه دچار مرگ مغزی شده بود ، با این شرایط احیا می شود و اروپا هم متوجه شد بدون حمایت آمریکا قادر نیست اقدامی انجام دهد.

حسینی خاطرنشان کرد: در هر حال روس ها به سمت جنگ تمام عیار حرکت نمی کنند و اروپا و آمریکا هم قادر نیستند کاری انجام دهند، باید از طریق دیپلماسی این مساله حل و فصل شود .

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل با اشاره به این که جامعه اوکراین چند دسته است ،‌ اظهار کرد: بخشی از جامعه روس تبار اوکراین احساس تعلق قوی نسبت به روسیه دارند اما بخش دیگر جامعه به سمت اروپا و غرب تمایل دارند و این دو دستگی در جامعه اوکراین وجود دارد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد اوکراین به واسطه وعده اروپا و غرب گول خورد و بیش از اندازه روی حمایت آن ها حساب باز کرده بود و تصور نمی کردند که روس ها حمله کنند اما به آن ها ثابت شد که این برداشت اشتباه بوده است ،‌ البته ممکن است اوکراین حمایت سیاسی دریافت کند اما نه به اندازه‌ای که بتواند به تنهایی در مقابل روس‌ها بایستد.

حسینی ادامه داد: زلینسکی باید واقع بین باشد و به غرب تکیه نکند زیرا تنها راه مواجهه با روسیه که دیپلماسی است را باید بپذیرد و چشم انداز قابل پیش بینی این است که نمی تواند عضو ناتو شود و باید در میان روسیه و ناتو بی طرف باقی بماند.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک افزود: به خاطر تشدید بحرانی که صورت گرفته برای زلینسکی سخت است که به دیپلماسی تکیه کند لذا این مهارت روسیه است که با کم کردن تنش ها اوکراین را تشویق به مذاکره کند تا تضمین های لازم را بگیرد.

به گزارش ایسنا، وی در پایان ابراز داشت:شرق اوکراین طرفدار روسیه هستند اما به این معنی نیست که روسیه  کار راحتی دارد ،‌ در صورتی که جنگ زمینی رخ دهد روسیه گرفتار می شود. زیرا افغانستان دیگری ایجاد می شود برای روس ها بهتر است که از طریق دیپلماسی با   کی یف وارد گفت و گو شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *