نمایندگان استان انتقاد کردند

آمار شاخص های توسعه خراسان شمالی واقعی نیست

نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی آمار مربوط به شاخص های توسعه استان غیرواقعی است، گفتند: این وضعیت مانع بزرگ برای جذب اعتبارات ملی است.

نمایندگان مردم استان در خانه ملت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: ارائه آمار اشتباه توسعه سبب شده است تا دست آنان در چانه زنی ها برای جذب اعتبارات بیشتر خالی باشد.

به گفته این نمایندگان، خوب نشان دادن حال استان درست است که خدمات نظام را نمایش می دهد اما نباید با آمار غیرواقعی سبب بروز مشکل در جذب اعتبارات شود زیرا این ضایع شدن حق مردم است.

این نمایندگان از مدیران خواستند تا مهندسی تازه ای در آمار شاخص های توسعه انجام شده و در آن بازنگری شود.

خوب نشان دادن حال بد به ضرر مردم است

نماینده مردم پنج شهرستان استان در این باره با انتقاد از اینکه خراسان شمالی از بیماری رنج می برد گفت: این در حالی است که در آمار وضعیت استان خوب نمایش داده شده است، این از آمار اشتباه ناشی شده است که سبب تاسف است.

محمد وحیدی با اشاره به اینکه بیکاری و وضعیت نامناسب اشتغال سبب مهاجرت جوانان استان شده است اظهار داشت: ۲۵۰ هزار نفر از این استان حدود یک میلیون نفری مهاجرت کرده و در آمار جمعیت این استان و آمار بیکاری آورده نمی شود که سبب شده وضعیت استان خوب نشان داده شود.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت استان از نظر بیمه تامین اجتماعی هم مناسب نیست.

وی با تاکید بر لزوم جذب اعتبار از سطح ملی و اشتغال زایی گفت: در این زمینه باید طرح های آماده برای بهره مندی استان از اعتبارات ملی داشته باشیم.

نماینده مردم خراسان شمالی در پنج شهرستان خراسان شمالی تاکید کرد: آمار مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی باید واقعی باشد تا بتوان در پیگیری ها برای جذب اعتبار از استان دفاع کنیم.

تشنگی روستاییان خراسان شمالی

دیگر نماینده مردم پنج شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از ارائه آمار نادرست به سطح ملی گفت: میزان بهره مندی روستاییان استان از آب آشامیدن سالم ۸۶ درصد عنوان شده است، این در حالی است که در کنار این آمار اعلام شده که ۳۰۰ روستای این خطه از کشور با تنش آبی روبه رو است.

سیدمحمد پاکمهر اظهار داشت: این آمار متناقض است، چگونه است که شاخص بهره مندی آب بالا و با این وجود ۳۰۰ روستا از ۷۰۰ روستا با تنش آبی روبه رو است؟

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون شهرهای استان هم با تنش آبی روبه رو شده اند، خوب جلوه دادن شاخص های توسعه سبب می شود که اعتراض های ما به عنوان نماینده خانه ملت و پیگیری ها  به نتیجه مطلوب نرسد.

وی خاطرنشان کرد: رقابت بین مدیران در خوب جلوه دادن حال و روز توسعه استان سبب شده وضعیت استان در حوزه های مختلف بر اساس واقعیت ها اعلام نشود و نتوانیم اعتبارات خوبی جذب کنیم.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: مدیران دستگاه ها، چه آنان که گمان می رود تغییر کنند تا ۲ ماه دیگر آمار مربوط به شاخص های توسعه را به روز رسانی کنند.

لزوم توسعه صنایع

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی هم بر توسعه صنایع پایین دستی تاکید کرد و گفت: صنایع مولد و مادر خوب در استان داریم اما برای توسعه صنایع پایین دستی خوب کار نشده است.

علی جدی با اشاره به تعطیلی برخی از صنایع و واحدهای تولیدی استان و نقش احیای آن در توسعه گفت: باید برای احیای صنایع تلاش شود، علاوه بر آن باید مشکلات سایر صنایع پیش از آن که آنان برای حل معضلات مراجعه داشته باشند، شناسایی شود.

وی تصریح کرد: در این باره باید کمیته ویژه برای بررسی وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی استان تشکیل شود، باید پیش از مراجعه صاحبان صنایع، ما به آنان مراجعه کنیم و مشکلات را شناسایی و حل کنیم.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به دنبال راه اندازی واحدهای تولیدی تعطیل شده باشیم.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

این استان در قریب به اتفاق شاخص های توسعه از میانگین کشوری پایین تر است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *