صبح امروز از آخرین وضعیت کرونا در کشورگزارش می دهد

از بازگشت جریمه‌های کرونایی تا پیک ششم دراسفندماه

سرویس مردم- ویروس کرونا دست بردار نیست، هربار که جهش می‌کند زمینه شروع پیک دیگری فراهم می‌شود؛ ایران هم جزو کشورهایی است که پیک‌های متعدد شیوع این ویروس را تجربه کرده، اما هنوز چند ماهی از فروکش کردن پیک پنجم نمی‌گذرد که حالا زمزمه‌های اوج‌گیری ششمین حمله شنیده می‌شود، اما این‌بار خبری از سویه‌ی آلفا و دلتا نیست، بلکه جهشی موسوم به «اومیکرون» زمینه‌ساز پیک جدید شده است.
*بازگشت رنگ قرمز
بنابراعلام وزارت بهداشت،آخرین آمار از شناسایی ۱۱۸۵۱ بیمار کرونایی در کشور خبر می دهد.
طبق اعلام مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آمار روزانه مبتلایان شناسایی‌شده مبتلا به کرونا به بالای 7000 نفر رسیده است این در حالی است که قبل از شیوع اومیکرون، این عدد تا 1000 مبتلا در روز کاهش یافته بود؛ البته باید در نظر گرفت که تعداد مبتلایان کرونا بیش از اعداد اعلامی است چرا که بسیاری از این مبتلایان علائم ندارند یا برای انجام تست کرونا مراجعه نمی‌کنند.
شهرستان اردکان یزد نخستین شهری است که پس از انتشار سوی اومیکرون در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته است؛ در 47 روز گذشته هیچ شهری در وضعیت قرمز قرار نداشت.
شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت‌حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز و میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.
هم‌اکنون 114 شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند. مرکز استان‌هایی که از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند شامل تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد است.
* سویه غالب در کشور اومیکرون
در همین باره معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر سویه غالب در کشور اومیکرون است، گفت: زمان درگیر شدن فرد به سویه اومیکرون ۱.۵ تا ۳ روز است.
یونس پناهی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا، با بیان اینکه این ویروس از ابتدا تاکنون در جهت بقای خود دستخوش تغییراتی شده است، ادامه داد: آخرین جهش این ویروس، اومیکرون است. این سویه بر خلاف سویه دلتا قدرت انتشار بالایی دارد، به گونه‌ای که سویه دلتا 5 تا 6 روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند، اما این زمان در سویه اومیکرون 1.5 تا 3 روز رسیده است.
پناهی، درگیری ریه و بستری شدن مبتلایان در بخش‌‌های بیمارستانی و ICUها را از دیگر ویژگی‌‌های سویه دلتا نام برد و یادآور شد: سویه اومیکرون هر چند که سرعت انتشار بالایی دارد، اما شدت بیماری آن نسبت به سویه دلتا کمتر است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرم غالب ویروس کرونا در ایران را اومیکرون عنوان و بیان کرد: واکسیناسیون، میزان ابتلای افراد به این بیماری را کم نمی‌کند؛ زیرا دیده شده افرادی که حتی 3 دوز را دریافت کرده‌اند، مبتلا شده ‌اند اما شدت بیماری در این دسته از افراد به شدت کاهش می‌یابد و از بستری شدن آنها در بخش‌های بیمارستانی و ICU کم می‌‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درخصوص واکسن‌های کووید 19 گفت: ما در کشور واکسن‌های مختلفی از جمله سینوفارم، برکت و فخرا با پلتفرم غیرفعال و اسپایکوژن، پاستوکووک و نورا نیز با پلتفرم‌‌های پروتئینی را داریم.
وی یادآور شد: همواره این سوال مطرح است که واکسن‌‌ها در پیشگیری از این بیماری چه جایگاهی دارند. در این زمینه تحقیقات نشان داده است که بالاترین میزان ایمنی‌زایی زمانی ایجاد می‌شود که فرد مبتلا شده باشد و اگر این افراد دوز اول و دوم واکسیناسیون را دریافت کنند، بالاترین ایمنی‌زایی را در برابر کووید 19 خواهند داشت.
وی با تاکید بر اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اگر حداقل 3 ماه از واکسیناسیون گذشته باشد، نیاز است تا دوز بوستر (تقویتی) تزریق شود، خاطرنشان کرد: تفاوت زیادی میان واکسن‌های مختلف در ابتلای مجدد به بیماری کووید 19 وجود ندارد و هر چه واکسیناسیون کامل‌تر باشد، افراد به مراتب ایمنی‌زایی بالاتری را خواهند داشت، به گونه‌‌ای که افرادی که 3 دوز را دریافت کرده‌‌اند، ایمنی بالاتری از جنبه ابتلا به فرم شدید را خواهند داشت و افرادی که واکسینه نشده باشند، شدت بالاتری از بیماری را تجربه خواهند کرد.
اوایل اسفند اوج موج ششم کرونا
همچنین در همین باره رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده خراسان رضوی از اوایل اسفندماه به اوج موج ششم کرونا خواهد رسید.
دکتر محمدعلی کیانی اظهار داشت: هم اینک استان خراسان رضوی وارد موج ششم همه‌گیری کرونا شده است و روند افزایشی بیماران کرونایی با سویه غالب اومیکرون تا چهار هفته آینده و ابتدای اسفندماه ادامه دارد.
وی بیان کرد: هم اکنون کمتر از ۵ درصد بستری شدگان کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی از نوع سویه اومیکرون هستند که با همه گیری این ویروس بر شمار آنان افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ درصد آزمایش های کرونا در کشور از نوع سویه غالب اومیکرون است که طبق پیش بینی ها تعداد مبتلایان و بستری شدگان رو به افزایش است.
دکتر کیانی بیان کرد: ساده انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی با این توجیه که اومیکرون نوع خفیف کرونا است، یکی از چالش ها و مشکلات کنونی در مقابله با ویروس کرونا به شمار می رود.
وی افزود: مردم بدانند که اگرچه سویه اومیکرون نوع خفیف تر کرونا است، ولی با توجه به سرایت بالای این ویروس، میزان ابتلا و بستری شدگان ناشی از آن بسیار بالا پیش بینی شده است که به همین دلیل میزان مرگ و میر نیز بالا می رود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم اینک پوشش کامل واکسیناسیون و تزریق سه دز واکسن، مهم ترین راهکار مقابله با اومیکرون و خطرات مرگ و میر آن به شمار می رود.
*بازگشت جریمه‌های کرونایی به جاده‌ها
جانشین پلیس راهور ناجا از اعمال محدودیت تردد در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی با توجه به وضعیت تزریق واکسن و تست کرونا خبر داد.
سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به این سوال که وضعیت تردد به شهرهای کرونایی با توجه به قرار گرفتن ۹ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی چه می‌شود؛ اظهار داشت: تردد خودروهای شخصی پلاک غیر بومی «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی با داشتن تاییدیه تزریق واکسن در سامانه و در وضعیت «قرنطینه بیماری نبودن» فرد امکان پذیر است.
وی گفت: در این مرحله برای تردد خودروهای شخصی پلاک غیربومی «از» و «به» شهرهای زرد و آبی صرفاً با تایید در وضعیت بیماری قرار نداشتن در سامانه امکانپذیر است.
سردار حسینی اعلام کرد: اعمال جریمه خودروهای شخصی «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی بدون تاییدیه واکسن و یا نداشتن پی سی آر مثبت در هر ۲۴ ساعت مبلغ ۱ میلیون تومان خواهد بود.
وی گفت: در تردد خودروهای شخصی به شهرهای زرد بدون داشتن پی سی آر منفی( در وضعیت قرنطینه و بیماری نبودن) مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در هر ۲۴ ساعت جریمه اعمال خواهد شد.
جانشین پلیس راهور ناجا تصریح کرد: تردد حمل و نقل عمومی برون شهری با استفاده از اتوبوس، قطار، هواپیما و وسایل نقلیه دریایی با داشتن تاییدیه تزریق واکسن در سامانه و در وضعیت قرنطینه بیماری نبودن امکان پذیر است.
وی خاطر نشان کرد: تردد درون شهری خودروهای شخصی نیز به صورتی امکان پذیر است که مالکین آنها در وضعیت بیماری قرار نداشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *