خطرناک ترین سویه کووید19 کشف شد

<اومیکرون>کرونایی تازه نفس پشت مرز ها

سرویس اجتماعی

بازهم سویه جدیدی از ویروس کرونا با نام «1.1.529B. » در آفریقای جنوبی شناسایی شده است به طوری که نگرانی‌های جهانی را نسبت به این جهش جدید بسیار افزایش داده است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» درواقع این سویه جدید با میزان بالای جهش‌های خود، می‌تواند اثربخشی واکسن‌های موجود را تهدید کند. اما چرا این سویه از کرونا، واهمه زیادی را به وجود آورده است؟

دانشمندان معتقدند که در گونه «اومیکرون» تعداد بالای جهش‌های اسپایک بالا-50 جهش- است؛ بنابراین این امر نشان می‌دهد که این ویروس توانایی مقاومت در برابر واکسن را داراست و در انتقال بیماری قوی‌تر عمل می‌کند. همچنین متخصصان علوم پزشکی کشورمان نیز احتمال می‌دهند سویه تازه شناسایی شده از قدرت سرایت به مراتب بیشتری نسبت به گونه دلتای ویروس کرونا برخوردار باشد و سیستم دفاعی بدن را شدیدتر به چالش می‌کشد و تضعیف می‌کند.

به گفته دانشمندان این سویه جدید را می‌توان به راحتی با تست‌های پی.سی.آر تشخیص داد و درمان را برای آن آغاز کرد، اما نگرانی‌های بسیاری از گسترش آن در مناطق و کشورهای مختلف جهان وجود دارد.

آیا باید نگران شیوع این سویه در دیگر کشورها از جمله ایران بود؟

براساس بررسی‌‌های صورت گرفته و اخباری که در دسترس است این سویه تاکنون در بوتسوانا و هنگ‌کنگ مشاهده شده و موارد مثبتِ ابتلا گزارش شده است؛ از سویی دیگر در بلژیک، آلمان و اسرائیل نیز موارد ابتلا مشاهده و شناسایی شده است. در این بین برخی از کشورها از جمله آمریکا، کانادا، بریتانیا، کشورهای اتحادیه اروپا سفرهای هوایی از جنوب آفریقا را متوقف کرده‌اند.

موضع ایران در این شرایط به چه صورت است؟

حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان این که «پرواز مستقیمی که منجر به ورود مسافر از آفریقای جنوبی به کشور شود نداریم» توضیح داد: درباره ورود مسافران پروازهای غیرمستقیم در صورت لزوم همان تدابیر قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

از سویی دیگر از اتباع ایرانی خواسته شده است که تا حد امکان سفر خود را به کشورهای آفریقایی به تعویق بیاندازند. هر چند که در چند سویه پیشین نیز تلاش بر این بود که ورود مسافران به کشور کنترل شود تا از شیوع سویه دلتا جلوگیری شود که این امر تحقق پیدا نکرد.

پرسش اصلی این است آیا تنها با نظارت بر پروزاها و منع ورود مسافران از کشورهای آفریقایی می‌توان ریسک ورود این جهش جدید را در کشور به صفر رساند؟

تجربه در ایران نشان داده که نتواستیم در چنین بزنگاه‌هایی نظارت‌های قوی و اثرگذاری بر مرزها، رفت‌وآمدها، ورود و خروج مسافران، انجام تست‌های مؤثر و … داشته باشیم. علاوه بر وجود خطر این سویه جدید در کشور و عادی‌انگاری عدم رعایت پروتکل‌ها منجر می‌شود ایران با اندکی تعلل و ساده‌انگاری وارد موج ششم کرونا شود

مسلما پاسخ خیر است. تجربه در ایران نشان داده که نتواستیم در چنین بزنگاه‌هایی نظارت‌های قوی و اثرگذاری بر مرزها، رفت‌وآمدها، ورود و خروج مسافران، انجام تست‌های مؤثر و … داشته باشیم. علاوه بر وجود خطر این سویه جدید در کشور و عادی‌انگاری عدم رعایت پروتکل‌ها منجر می‌شود -همانطور که محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز بیان کرده است- ایران با اندکی تعلل و ساده‌انگاری وارد موج ششم کرونا شود.

وی با انتقاد از فاجعه‌بار بودن عادی‌انگاری عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفته: «به سرپرست وزارت آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، وزیر علوم، وزیر کشور و وزیر تعاون اعلام کرده‌ام که اگر ما نمی‌توانیم از کرونا به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و نظام سنتی آموزش، کار و فعالیت‌های اجرایی و اجتماعی را تغییر دهیم حداقل باید به خاطر کرونا و زیرساخت‌هایی که برای پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از آن هزینه کرده‌ایم نگاه ویژه به آموزش مجازی داشته باشیم و حداقل باید 50 درصد آموزش‌ها مجازی باشد».

درواقع کاهش شتابزده نظارت‌ها، محدودیت‌ها و کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یک سو و احتمال ورود سویه جدید کرونا در کشور از جهتی دیگر می‌تواند شرایط را به سرعت دچار دگرگونی کند.

اما خبر امیدوارکننده در این شرایط اعلام شرکت آسترازنکا-آکسفورد است که از اثربخشی واکسن آسترازنکا-آکسفورد بر سویه اومیکرون گفته است. درواقع آسترازنکا اعلام کرد واکسن کرونای مشترک این شرکت با دانشگاه آکسفورد می‌تواند افراد را از بیماری شدید ناشی از گونه جهش‌یافته ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی یافت شده‌، محافظت کند.

این شرکت ضمن تایید مقاله فایننشال تایمز، اعلام کرده است: «داده‌های این آزمایش کوچک نشان می‌دهد که واکسن این شرکت تاثیر محدودی بر بیماری خفیف ناشی از گونه یافت شده در آفریقای جنوبی دارد».

براساس این مطالعه، واکسن کرونای آسترازنکا-آکسفورد پس از تزریق، به طور قابل ملاحظه‌ای تاثیرش علیه گونه جهش‌یافته‌ کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده، کاهش یافته است و همچنین علیه بیماری خفیف یا متوسط ناشی از این بیماری محافظت نکرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *