نگاهی به فیلم‌های متقاضی حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر؛

رقابت بر سر سیمرغ

مریم اصغری

قسمت اول | قریب به دوسال می‌شود که جامعه با کرونا درگیر است و در این میان بسیاری از فعالیت‌های هنری رو به تعطیلی رفتند. سینما نیز از این موضوع مستثنی نبود و بسیاری از فیلم‌های در حال ساخت بارها به دلایل شرایط اپیدمی متوقف شد. در این میان چهره‌های سرشناسی در این حوزه را نیز از دست دادیم.

اما این صنعت همواره با هر تجربه‌‎ای از نفس نیفتاده و در هر شرایطی به حیات خود ادامه داده است. مصداق تائید این موضوع نیز متقاضی شدن 94 فیلم بلند سینمایی برای شرکت در جشنواره فجر سال جاری است. در این میان فهرست 94 فیلم، جهت تطابق با آئین‌نامه و مقررات جشنواره و احراز موارد قانونی اعلام شده در فراخوان جشنواره چهلم، مورد بررسی قرار گرفت و فهرست نهایی آثار شامل 74 فیلم سینمایی به هیات انتخاب جشنواره ارائه شد. هیات انتخاب نیز از 10 آذرماه کار بازبینی این 74 فیلم را آغاز می‌کنند و در نهایت 5 دی اسامی 22 فیلم بلند بخش مسابقه معرفی می‌شوند.‌

در ادامه در دو گزارش پیوسته در امروز و فردا به 74 فیلم متقاضی حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر نگاهی خواهیم انداخت.‌

جنگ جهانی سوم

این فیلم اولین تجربه همزمان تهیه‌کنندگی و کارگردانی هومن سیدی است و محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی از جمله بازیگرانی هستند که در «جنگ جهانی سوم» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده «من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم…»

بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که این فیلم اولین حضور محسن تنابنده در مقابل دوربین هومن سیدی است. در واقع تنابنده تنها بازیگر ستاره فیلم سیدی است که با یک بازی متفاوت در نقشی سخت به هنرنمایی پرداخته است.

مرد بازنده

محمد حسین مهدویان که پس از آخرین ساخته خود یعنی «زخم کاری» امسال با «مرد بازنده» در چهلمین دوره فجر حضور خواهد داشت. فیلمنامه این اثر توسط حسین حسنی، ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان نوشته شده است. مهدویان سال گذشته با «شیشلیک» در جشنواره حضور داشت.

تفریق

«تفریق» هشتمین فیلم بلند سینمایی مانی حقیقی است که بعد از بهبودی و مرخص شدن او از بیمارستان به دلیل بیماری کرونا، جلوی دوربین رفته است. نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی، بازیگران اصلی این فیلم هستند.

غریزه

داستان عاشقانه این فیلم در دهه چهل خورشیدی روایت می‌شود. سیاوش اسعدی نیز علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و روزبه معینی به عنوان مجری طرح اسعدی را همراهی می‌کند تا اولین محصول (خانه فیلم اَوستا) ساخته شود. امین حیایی، پانته‌آ پناهی‌ها، ژاله صامتی و پردیس پورعابدینی بازیگران آن هستند و این فیلم یکی از پرهزینه‌ترین و پرلوکیشن‌ترین فیلم‌های بخش خصوصی چند سال اخیر سینمای ایران است که در حدود 10 شهر با دکورهای دهه 40 فیلمبرداری شده است.

سه روز و سه قتل

این فیلم که در مدت کمتر از سه روز فیلمبرداری شده، براساس یک ایده مرکزی و با اجرای بداهه ۶ اجراگر ساخته شده است. ۶ اجراگر وارد خانه‌ای می‌شوند که سال‌ها قبل، سه قتل در مدت سه روز در آن رخ داده است و اجساد برای ۵ سال در آن خانه مدفون بوده‌اند.

«سه روز و سه قتل» به کارگردانی مسعود امینی‌تیرانی است و بهناز جعفری، حمید پورآذری، شادی کرم‌رودی، سونیا سنجری، میلاد رحیمی، سهند کبیری و امیر شکرگزار در آن حضور دارند.

علت مرگ، نامعلوم

در خلاصه‌ داستان فیلم آمده است: “هشت مسافر پیش از طلوع آفتاب، شهداد را به مقصد کرمان ترک می‌کنند. میان راه اتفاقی آن‌ها را از رفتن بازمی‌دارد.”

علی زرنگار کارگردان این فیلم پیش‌تر به عنوان نویسنده، آثاری همچون “بدون تارخ، بدون امضاء”، “مغز استخوان” و “چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” را در کارنامه خود ثبت کرده است.

بانیپال شومون، علیرضا ثانی‌فر، رضا عموزاد، علی‌محمد رادمنش و ندا جبرئیلی تیم بازیگران این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

صورت فلکی

حسین دارابی پس از آنکه سال گذشته با فیلم سینمایی «مصلحت» نخستین تجربه کارگردانی فیلم سینمایی خود را پشت سر گذاشت و توانست در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند، اکنون به سراغ «صورت فلکی» برای این دوره از جشنواره رفته است.

بهروز شعیبی و مریلا زارعی بازیگران این فیلم هستند و داستان فیلم، نگاهی زنانه به مقطع مهمی از تاریخ معاصر ایران دارد.

عطرهای خالی

فیلم عطرهای خالی به کارگردانی بهاره رهنما و در سال 1400 ساخته شده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی مجید بابایی و در ژانر اجتماعی، خانوادگی می‌‌باشد و فیلمنامه آن نیز توسط خود رهنما و با مشاوره «شادمهر راستین» به نگارش درآمده است.

در این فیلم نیوشا ضیغمی ،نیما رئیسی و بهاره رهتما در مقابل دوربین حسن اصلانی فیلمبردار عطر های خالی قرار گرفته‌اند.

آزادگان

مهدی فرد قادری که با فیلم‌های «جاودانگی» و «بی وزنی» در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی حضور داشته است، «آزردگان» را در ادامه تجربه‌های فرمالیستی‌اش در سینما و با سه گروه مختلف از بازیگران و عوامل مقابل دوربین برده است.

در خلاصه داستان «آزردگان» آمده است: فیلم‌های ما تا حالا چه کمکی به زندگی مردم کرده!؟

لیلا زارع، محمد امین، رضا بهبودی، فرخ نعمتی و رویا جاویدنیا از بازیگران این فیلم هستند.

شب هامون

فیلم شب هامون یک تریلر روانشناسانه است. پس در همین گام اول مشخص می‌شود که با داستانی جذاب، پرکشمکش و هیجان‌انگیز مواجه هستیم

شب هامون اولین تجربه فیلم بلند سینمایی کارگردانش حمیده معین‌‌فر با بازیگری نازنین فراهانی و رضا یزدانی است. این کارگردان فیلمسازی را در سال ۱۳۸۷ با ساخت مستند کوتاه «سه» در ایران شروع کرد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است «آیدا زنی از طبقه پایین جامعه، به دلیل شرایط بد مالی نوزاد بیمارش را از دست می‌دهد. او تصمیم می‌گیرد از مدیر موسسه‌ای که از او کلاهبرداری کرده انتقام بگیرد.»

شبگرد

فرزاد موتمن سیزدهمین تجربه سینمایی خود را در شرایط کرونایی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغ‌شده پشت سر گذاشت تا برای حضور در جشنواره‌ها و اکران در سینماهای کشور آماده شود.

امیر آقایی، روشنک عجمیان، مهشید افشارزاده و امیرحسین فتحی از بازیگران این ملودرام اجتماعی هستند.

برکه خاموش

این فیلم کاری از بهادر زمانی و به تهیه کنندگی محمدرضا نجاتیان است. این کارگردان پیش از این، کارگردانی فیلم بلند مستند داستانی میرقاسم به تهیه کنندگی هومن کبیری و نویسندگی و کارگردانی چند فیلم کوتاه و همچنین بازی در فیلم سینمایی رستاخیز و سریال تنهایی لیلا و کرگدن و… را در کارنامه خود دارد.

در خلاصه داستان «برکه خاموش» آمده است: “وقتی واسه رسیدن به آرزوهات، هیچکسی کمکت نمیکنه… این خودتی که میتونی رویاهاتو بسازی… تنهای تنها.» فرزانه کریمیان‌فر، یاور احمدی‌فر و امیر زمستانی از بازیگران این اثر هستند.

کابل، پلاک 11

«کابل پلاک ۱۰» مضمونی متفاوت نسبت به سایر فیلم های نوید محمودی دارد و الناز شاکر دوست بازیگر آن است. در خلاصه فیلم آمده است: «ثریا: لیلی جان چی رو نگاه میکنی؟ آدم که مردن خودشو تماشا نمیکنه»

برف اخر

«برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد. امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی و… در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی داشته‌اند. همچنین احسان علیخانی، حمیدرضا علی‌نژاد، امیرحسین عسگری و حسن مصطفوی نیز سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی هستند.

خانه شیشه‌ای

امیر پورکیان کارگردان سریال تابوشکن و پرحاشیه «ممنوعه» که جزو آثار پرمخاطب در شبکه نمایش خانگی بود و در زمان توزیع نیز طعم توقیف و ممیزی را چشید، پس از 6 ماه پروانه ساخت ملودرام اجتماعی «خانه شیشه‌ای» را دریافت کرد. این فیلم با محوریت فعالیت پاپاراتزی‌ها، روایتی متفاوت از پشت پرده زندگی شخصی سلبریتی‌ها را به تصویر خواهد کشید و داستان خواننده‌ای را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد با مافیا و پشت‌پرده صنعت موسیقی مبارزه کند.

بهاره کیان‌افشار، شهاب مظفری و نیما شعبان‌نژاد در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

ملاقات خصوصی

امید شمس، کارگردان «ملاقات خصوصی» یکی از فیلم اولی‌های امسال سینماست که پیش‌تر در عرصه فیلم کوتاه فعالیت و دستاوردهایی در جشنواره‌های ایرانی و خارجی داشته است. این فیلم روایتگر داستانی عاشقانه و پرالتهاب است که در جنوب شهر اتفاق می‌‌افتد و پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین‌فر در آن بازی می‌کنند.

لختگی

قصه این فیلم در فضای هنر و تجربه رخ می‌دهد و نویسندگی آن را حسن وارسته، نویسنده سریال‌های پایتخت، بچه مهندس، علی البدل و دیوار به دیوار به عهده داشته است. این فیلم سینمایی اثری در ژانر معمایی و متفاوت است و کارگردانی آن نیز بر عهده کاوه دهقان‌پور است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است« این اراضی سال‌هاست رازی در سینه خود دارد، شاید امروز همان روزی است که باید گوری را نبش کرد و راز خفته را از این اراضی مرموز بیرون کشید.»

کثیف

موضوع این فیلم پیرامون اقامت یک گروه تئاتر در یک هتل و اتفاقاتی که برای این گروه در شب اول اجرا می‌افتد، است.

این فیلم نخستین ساخته پوریا رجبی است. این کارگردان و تهیه کننده که نگارش فیلمنامه را هم بر عهده داشته، «کثیف» را فیلمی جنایی عنوان کرد که به لحاظ روانشناختی، در سینمای ایران کاری نو محسوب می‌شود.

از نکات قابل توجه در خصوص این فیلم می‌توان به استفاده از بازیگران بومی استان فارس اشاره کرد.

طبقه یک و نیم

نوید اسماعیلی «طبقه یک و نیم» را اولین و آخرین فیلم کمدی می‌داند که کارگردانی کرده و البته برای دیده شدن آن در اکران عمومی همچنان تلاش می‌کند.

این فیلم یک کمدی اجتماعی با فضایی خاص است که اولین اثر سینمایی نوید اسماعیلی در مقام کارگردان محسوب می‌شود. داستان فیلم نیز در یک کارخانه می‌گذرد که مدیر مالی آن یک روز با ورود به محل کار، متوجه اتفاقاتی غیرمنتظره می‌شود که همین سرآغاز ماجراهای مختلف فیلم است

اسدالله یکتا، اصغر حیدری، امیرمحمد متقیان، بهروز پناهنده، خسرو احمدی، رامتین پورقاسمیان، سیروس همتی، شهره سلطانی و مهدی هاشمی تیم بازیگران این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

کوزوو

«کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا ، بر اساس فیلمنامه‌ای از خود او در ژانر کمدی ساخته شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «معدنچیا میگن: هرچی بیشتر دنبال الماس بگردی، کمتر پیداش می کنی. به عقیده اونا، الماسه که آدمشو پیدا می کنه. اونه که تصمیم می گیره دست کی بیوفته و رو انگشت کی بشینه»

فرهاد آئیش، بهاره کیان‌افشار، کوروش تهامی، روشنک گرامی، هومن شاهی و گوهر خیراندیش در این فیلم حضور دارند.

ماه بی بی

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «دختربچه‌ای در اوایل سال‌های ۱۳۰۰ شمسی در شهری در حاشیه کویر به خاطر تنبیه در مکتب‌خانه دچار مشکلات جسمی می‌شود و..»

«ماه بی بی» به کارگردانی امین اصلانی، درامی تاریخی است که براساس طرحی از مهدی عبادتی با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و فیلمبرداری این اثر تاریخی در مدت 25 جلسه، در خانه بروجردی‌ها در کاشان و برخی دیگر از لوکیشن‌های این شهر تاریخی به انجام رسیده است.

سیما بابایی، فریدون محرابی، محمد صدیقی‌مهر، ستایش مرشد، حمیرا نونهالی و مریم بوبانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

شمش طلا

این فیلم پر بازیگر به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند.

در این فیلم «ابراهیم حاتمی‌کیا»، تهیه‌کننده نخستین ساخته سینمایی پسرش است  و بازیگرانی همچون حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، بهناز جعفری، سینا رازانی و ناصر هاشمی در آن حضور دارند.

لایه‌های دروغ

این فیلم رامین سهراب، داستان یک آتش‌نشان را روایت میکند که ناخواسته وارد ماجرایی می‌شود و این حادثه بعد از سال‌ها زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بار دیگر مجبور به مرور آن اتفاق می‌شود.

«لایه‌های دروغ» نخستین فیلم تولید مشترک سینمای ایران و فنلاند است که رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، روشنک گرامی، ارسلان قاسمی و کامران تفتی در آن ایفای نقش میکنند.

نعره سکوت

« نعره سکوت» به نویسندگی و کارگردانی سعید شعبانی است و مضمونی اجتماعی دارد و در خلاصه داستانش آمده: الهام زنی که دغدغه‌های زندگی خود را با سختی و به تنهایی به دوش می‌کشد در محیط کار احساس ناامنی می‌کند، او چالش‌های عمیقی را پشت سر می‌گذارد و به همین خاطر مجبور به فروش تخمک خود می‌شود.

علیرضا استادی، شیدا یوسفی، تیما تقی‌زاده، عرفان اخلاصچی، اشکان هورسان گروه بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

کن پامنار

«کن پامنار» اولین اثر سینمایی اشکان درویشی است. چندی پیش نیز خبری منتشر شد که موسسه خیریه فرشته‌های بهشتی نیز در تولید این فیلم همکاری می‌کند و قرار است درآمد حاصل از بلیت‌فروشی را در اختیار نیازمندان قرار بدهد.

سیامک صفری و فریبا کوثری بازیگران این فیلم هستند و فیلم روایتی از زندگی کودکان کار در محله‌های فقیرنشین مناطق پایین شهر تهران است.

لوتریا

این فیلم علی عطشانی بر اساس یک داستان واقعی است و حکایت کولبر جوان اهل کردستان ایران است که به کشور مکزیک رفته است.

آنتونیو مونروی بازیگر مطرح سینما و تئاتر کشور مکزیک و همچنین حسیبا ابراهیمی بازیگران این فیلم هستند.

فیلم اگرچه محصول مشترک ایران و مکزیک است اما توسط کمپانی آمریکن برایتلایت فیلم پروداکشنز هالیوود تولید شده است.

لاله کبود

«لاله کبود» هفتمین فیلم سینمایى مهرشاد کارخانى‌ است که فیلمبرداری آن در تهران و حاشیه آن انجام شده است. این فیلم مانند کارهای قبلى کارخانى تم اجتماعى‌خیابانى دارد و با نگاهى تازه به تنهایى آدم‌ها در شرایط حاضر مى پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «مردى براى رهایى تنها سه روز مهلت دارد زنده بماند..» بازیگران «لاله کبود» شامل مهتاب نویدى، محسن غفارى و شکیلا سام می‌شود.

راننده و پیانیست

این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی علی زمانی عصمتی و با حمایت شهرداری یزد ( سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد) و با هدف معرفی بیشتر شهر یزد به عنوان اولین شهر ایرانی ثبت شده در یونسکو با عنوان قدیمی ترین شهر خشت و گلی و دومین شهر قدیمی جهان بعد از ونیز جلوی دوربین رفته است.

داستان در شبی اتفاق می‌افتد که چند دختر پسر دانشجو در تلاشند تا یک موزیک کلیپ را برای جشن جهانی یزد آماده کنند و رضا اخلاقی‌راد، تینا اسدی، هادی آقابزرگی و امیررضا وزیری گروه بازیگران فیلم هستند.

اینان

فیلم  به کارگردانی رهبر قنبری، داستان عماد یک جوان سی ساله را روایت می‌کند که برادرش نیازمند اهدای عضو است. عماد برای یافتن عضو پیوندی راهی مشهد می‌شود اما این سفر طولانی و غیرمنتظره تجربیات و آشنایی با افرادی را در پی دارد که باورهای قبلی‌اش را به چالش می‌کشد و عشقی زمینی او را به درکی تازه از زندگی می‌رساند.

از جمله بازیگران این داستان هم می‌توان به صبا سهیلی، سپیده آرمان ، با همراهی جمعی از بازیگران محلی خراسان اشاره کرد

مخفیگاه

فیلم «مخفیگاه» اولین فیلم بلند بنیامین نادعلی در مقام کارگردان و یک فیلم اجتماعی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «از وقتی یادمه دارم واسه زندگیم رکاب می‌زنم ولی کم زمین نخوردم، تازه فهمیدم خوبه یه وقتایی زمین بخوری که بفهمی راه رو داری اشتباه میری.»

امیررضا رنجبران، نهال دشتی، میلاد معیری، شایان فصیح‌زاده، امیر رئیسیان، سام دادخواه، روناک پوریادگار، مهدی امینی، حمید پری نژاد، بهار قاسمی ، علیرضا مهران و… از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *