حواشی استفاده از نام استاد شفیعی کدکنی در تبلیغات تجاری یک برند؛
اعتبار ملی بازیچه تجارت!
مریم اصغری
حضور افراد مشهور در تبلیغ برندهای تجاری یکی از اتفاقهای تاثیرگذار در تاييدکردن محصولات و خدمات آنها است و همواره در سالهای اخیر در تلويزيون، راديو، بيلبوردها، شبکه مجازی، رسانهها و کمپينهاي تبليغاتي رو به افزايش بوده است. در واقع به دلیل علاقهای که مردم به شخصیتهای مشهور دارند، اعتمادی بیواسطه بین طرفداران و فرشندگان کالاهای تجاری شکل میگیرد و این دقیقاً همان نقطه مهمی است که بازار فروش تجاری نیز به خوبی آن را میشناسد. اما این اتفاق تا آنجایی در مسیر قرار دارد که دو طرف قرارداد از متن آن باخبر بوده و به صورت خودخواسته در این تبلیغات نقش داشته باشند. چراکه هم اکنون نیز بسیاری از بازیگران، خوانندهها و ورزشکاران و چهرههای شناخته شده حاضر به نقش آفرینی در تبلیغات تجاری نمیشوند و شهرت و محوبیت خود را به تاراج تجاری نمیگذارند. در این میان استفاده نابجا و بدون رضایت نیز بسیار بدتر است و به اعتقاد اساتید حوزه تبلیغات نه تنها تاثیرگذار نیست، که نتیجه معکوس هم در پی دارد و حس سوءاستفاده از آن چهره را برای مخاطبان آن فرد تداعی کرده و تبعات گستردهای دارد.
اعتراضهای اهالی هنر و ادبیات
تمام توضیحات فوق بدان جهت ارائه شد تا به حواشی استفاده از عکس استاد شفیعی کدکنی، یکی که از چهره های شناخته شده ادبی کشور، توسط یکی از برندهای پوشک بزرگسالان نگاهی داشته باشیم که این اقدام با اعتراضهای شدیدی از سوی اهالی هنر و ادبیات مواجه شد و شرکت فوق را مجبور به توضیحات و نوعی عذرخواهی کرد. باید اشاره داشته باشیم که این برند تجاری در هایلات استوری خود با عنوان «انگیزشی» در اینستاگرام به معرفی چهرههایی، چون محمدرضا شفیعی کدکنی، علی نصیریان، آهو خردمند و… پرداخته و در انتها نیز تبلیغ برند خود را آورده بود.
واکنش صفحه اینستاگرام محمدرضا شفیعی کدکنی
گرداننده صفحهای که به نام محمدرضا شفیعی کدکنی در اینستاگرام فعالیت میکند، در واکنش به این اتفاق نوشته است: «ما بنا را بر این میگذاریم که شما شرکت محترم تولیدکننده پوشینه بزرگسال قصد داشتید که بگویید در سنین بالا و سالمندی هم میتوان تأثیرگذار بود و چه و چه…. اما عرض میکنیم که این چند روز سلسله تبلیغات شما که در لایههای بعدیاش نشان دادن برند و محصولات شماست، بسیاری از علاقهمندان به استاد شفیعی کدکنی را ناراحت کرده است. ما در کانالهای طنز و زرد، تبلیغات شما را با چند جین طعنه و تمسخر دیدیم که دست به دست شده بود. میدانیم که شما قصدتان این نبوده است. اگر قصدتان کار فرهنگی است ما میتوانیم چندین اولویت فرهنگی در روستاها و مدرسهها به شما معرفی کنیم که تأثیر مثبت آنها صدها برابر این تبلیغات است. تازه اگر حوزه کاری و برندی شما ارتباطی با این امور داشته باشد. اگر قصدتان مباحث انگیزشی است این روش شما نه تنها مثبت نبوده است بلکه بسیاری از دانشجویان و علاقهمندان را ناراحت کرده و درخواست داشتند واکنشی نشان دهیم که صمیمانه و از سر دغدغه چند سطری برای شما بنویسیم. منتظر توضیح و جوابیه شما به علاقهمندان فرهنگ و دانشجویان و استادان هستیم و مبنای ما نیت اولیه مثبت شما بوده است. در کدام کشور برند پوشک و پوشینهسازش استاد بزرگ فرهنگ و ادبیاتش را معرفی میکند؟!»
واکنش ادمین کانال محمدرضا شفیعی کدکنی
همچنین ادمین کانال شفیعی کدکنی هم در اعتراض به این شرکت و استفاده از عکس این پژوهشگر و پیشکسوت ادبی نوشت: «بنده شخصاً ایستادهام و کوتاه نخواهم آمد. اگر دیگر در اینجا چیزی نمانده باشد، هنوز حریمِ اهالی فرهنگ ایران و بزرگانش سرباز دارد. باید عذرخواهی کنید، حذف کنید و توضیح بنویسید. ادمین رسانه شفیعی کدکنی (این رسانه مستقل است و استاد محمدرضا شفیعی کدکنی هیچ نظارتی ندارند.)»
عذرخواهی ایزیلایف
سرانجام با اعتراضات گسترده مجازی و کامنتهای بیشماری که توسط هوادران استاد شفیعی کدکنی به انجام رسید، این برند پوشک بزرگسالان هایلات «انگیزشی» را از صفحه اینستاگرام خود حذف کرده و با عذرخواهی از اهالی فرهنگ نوشته است: «در پی دغدغه مهربانانه علاقهمندان به بزرگان و مفاخر این دیار، ضمن عذرخواهی صمیمانه، اعلام میدارد که در ذات محتوای «معرفی مفاخر» به جز احترام به بزرگان که ستونهای فرهنگی و ایجاد سرزندگی در سالمندان و ستونهای خانواده هستند، مفهومی وجود نداشته است. حذف این فعالیت برای احترام به نظر کاربران و پیشگیری از سوءاستفاده غیرهمدلانه دیگری صورت پذیرفت. استاد عالیقدر جناب آقای شفیعی کدکنی از بلندترین قلههای ادب این مرز و بوم هستند و خواهند بود، قلهای که احترام و عزتشان بیشک واجب قلبی تک تک ما در ایران، جامعه ادبی و فرهنگی و خانواده … بوده و خواهد بود. سایهشان بر سر فرهنگ ایران مستدام…»
واکنش کاربران صفحات مجازی
شایان ذکر است این انتشار در حوالی سالروز تولد محمدرضا شفیعی کدکنی (۱۹ مهرماه) اتفاق افتاد و با اعتراضهایی از جانب دوستداران و علاقهمندان این شاعر و پژوهشگر پیشکسوت و استاد دانشگاه همراه شد که این اقدام را «وقیحانه و دور از فرهنگ» دانسته و خواهان توضیح رسمی این شرکت شدند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
کاربری در این خصوص نوشته بود:« به عنوان یک فعال بخش تبلیغات پیشنهاد میکنم مشاور تبلیغاتی خود را عوض کنید.»
کابر دیگری نیز نوشت: « مدیر تبلیغاتی که تا کنون یکبار تاکنون تصویر شاعران و نویسندگان مطرح کشور خود را ندیده است، جای تاسف دارد. عذرخواهی با یک پست و استوری قطعا رفع تکلیف است!»
دیگری نیز کامنت گذاشت: «هنوز در جامعه کسانی را داریم که با سطح مطالعه پائین خود، مفاخر بزرگ و وزین کشور را نمیشناسند. شرم بر شما باد…»
Just came from google to your website have to say thanks.
Good job for bringing something important to the internet!
If most people wrote about this subject with the eloquence that you just did, I’m sure people would do much more than just read, they act. Great stuff here. Please keep it up.
Howdy! I simply wish to give a huge thumbs up for the great information you have here on this post. I will be coming again to your weblog for extra soon.
Excellent article!! I am an avid reader of your website:D keep on posting that good content. and I’ll be a regular visitor for a very long time!!
I have been surfing online more than three hours today, yet I never found anything that grabbed my interest as much as this piece.
Transform your interiors with copper effect tiles, the perfect blend of style and durability. Our copper effect bathroom tiles bring spa-like warmth and elegance to wet areas, while the robust copper effect floor tiles add an industrial yet luxurious touch to living spaces. Crafted from premium porcelain, these copper look porcelain tiles capture the rich, oxidised beauty of real metal with all the benefits of easy maintenance, stain resistance, and long-lasting performance. Available in a striking 60×120 copper floor tiles format, they create a seamless, contemporary look with minimal grout lines, making them an ideal choice for modern homes and commercial projects alike.
Very Interesting Information! Thank You For Thi Information!
I like the helpful information you provide in your articles. I’ll bookmark your blog and check again here frequently. I am quite certain I’ll learn many new stuff right here! Best of luck for the next!
This information is very important and you’ll need to know this when you constructor your own photo voltaic panel.
Is it okay to put a portion of this on my weblog if perhaps I post a reference point to this web page?
You certainly deserve a round of applause for your post and more specifically, your blog in general. Very high quality material!
I wish I could craft such articles as this. Thank you very much.
You have some helpful ideas! Maybe I should consider doing this by myself.
Thanks for a Interesting item; I enjoyed it very much. Regards Sang Magistrale
Hello there, You have done an incredible job. I will certainly digg it and personally recommend to my friends. I am sure they will be benefited from this site.