گفت‌وگو با ناصرآملی مقدم پیرامون جایگاه اجتماعی و سیاسی مشهد در کشور؛

کم‌لطفی‌هایی که گریبان پایتخت معنوی جهان اسلام را گرفته است

سرویس اجتماعی

مشهد از لحاظ فرهنگی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. آنچه که جایگاه خراسان را متفاوت از هر منطقه دیگر از کشور کرده قدمت تاریخی آن، بارگاه امام هشتم شیعیان، قطب گردشگری بودن این منطقه و جمعیت بالای حاشیه‌نشین آن است. مشهد، پایتخت معنوی جهان اسلام با توجه به تمام پتانسیل‌هایی که دارد نیازمند توجه بیشتری در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

درواقع نبود برنامه‌ریزی‌های مدون و بلندمدت منجر شده که این شهر با چالش‌های گوناگونی چون افزایش جمعیت، درصد بالای حاشیه‌نشینان، کم‌توجهی‌های حوزه فرهنگی و گردشگری روبه‌رو شود.

در این بین ناصر آملی مقدم، رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خراسان رضوی درباره جایگاه سیاسی و اجتماعی مشهد توضیحاتی ارائه می‌دهد. او معتقد است مشهد، ابعاد فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و سیاسی برجسته‌ای دارد و همین منجر شده که موقعیت شهر مشهد منحصر به فرد باشد.

مشهد، آنچنان که شایسته است در کشور دیده نشده

وی در این راستا بیان کرد: اگر علایق مشهدی و خراسانی من در این داوری چندان موثر نباشد، از نظر من مشهد، آنچنان که شایسته است در کشور دیده نشده. خراسان یک منطقه تمدنی است، اما آثار فرهنگی، سیاسی، مدنی خراسان بزرگ بیشتر از همه جا در مشهد دیده می‌شود.

هر ساله بیش از ۱۰ میلیون مسافر به مشهد می‌آیند همین امر منجر به ایجاد موقعیتی برجسته در حوزه گردشگری مذهبی برای مشهد شده است، ولی متأسفانه توجه لازم به این شهر آن طور که شایسته و بایسته است صورت نگرفته

اهمیت خراسان از لحاظ مباحث دینی و فقهی

آملی مقدم با بیان اینکه «گرچه مشهد همه خراسان بزرگ را در برنمی‌گیرد، ولی در هر صورت پایتخت خراسان بزرگ محسوب می‌شود» افزود: به همین دلیل است که در ادبیات فارسی و یا در عرفان، سبک خراسانی داریم. حتی در مباحث دینی و فقهی نیز حوزه خراسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان با اشاره به اینکه خراسان از لحاظ فرهنگی و هنری نیز شناخته شده بوده و حرفی برای گفتن دارد؛ درواقع شخصیت های بزرگی چون مطهری و شریعتی خراسانی بودند ادامه داد: از لحاظ جمعیت نیز مشهد دومین شهر بزرگ کشور محسوب می‌شود. همچنین از لحاظ مذهبی یکی از بزرگترین شهرهای مذهبی کشور به شمار می‌آید؛ همگی این‌ها نشان‌دهنده موقعیت برجسته خراسان است.

آملی مقدم با اشاره به این که هر سال میلیون‌ها نفر برای زیارت به مشهد می‌آیند، تشریح کرد: هر ساله بیش از ۱۰ میلیون مسافر به مشهد می‌آیند همین امر منجر به ایجاد موقعیتی برجسته در حوزه گردشگری مذهبی برای مشهد شده است، ولی متأسفانه توجه لازم به این شهر آن طور که شایسته و بایسته است صورت نگرفته. از سویی دیگر این شهر از بعد سیاسی نیز مورد کم‌لطفی‌هایی واقع شده است.

توجه به حاشیه شهر و «مسأله کشف‌رود» در شورای شهر پیشین

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «مشهد به خاطر وسعت بالا و توسعه وسیعی که در دو دهه اخیر پیدا کرده با مسأله حاشیه‌نشینی روبه رو شده است» افزود: شورای شهر پیشین توجه ویژه‌ای به حاشیه شهر داشته است، حتی بیش از مرکز شهر به حاشیه پرداخته. کافی است سری به پیرامون مشهد بزنید و ببینید چه میزان از فعالیت‌های عمرانی چشم گیری انجام شده است. به طور مثال به مقوله «کشف‌رود» که معضلی برای شهر مشهد محسوب می‌شد رسیدگی زیادی شده است.

رئیس‌جمهور و شورای شهر توجه بیشتری به حاشیه شهر کنند

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان ادامه داد: همچنین توسعه مناطق پایین شهر، مثل پنج تن، ساختمان و …- که عمده حاشیه‌نشینان در شمال و شمال شرق مشهد در آنجا ساکن هستند- به خوبی به چشم می‌خورد. اگر به این مناطق رجوع کنید شاهد فعالیت‌های چشم گیر مدیریت شهری پیشین در آن خواهید بود. هر چند باید توجه داشته باشیم که این اقدامات همچنان کافی نیست؛ چرا که این مناطق به دلیل بحران اقتصادی و وضعیت معیشتی فاقد شرایط نرمال و طبیعی هستند. امیدوارم که در این دوره ریاست‌جمهوری و شورای شهر توجه بیشتری به حواشی شهر مشهد داشته باشد.

به گفته آملی مقدم، همچنان برخی توقعات در حوزه فرهنگی و عمرانی شهر مشهد برآورده نشده است؛ درواقع نیاز بود که اقدامات زیر بنایی بیشتری صورت بگیرد و مدیریت شهری پیشین می‌بایست استقلال خود را از نهادهای حاکمیتی حفظ کند؛ بنابراین ضروری است که برای تحقق این امر، تعاملات لازم در چارچوب قانون صورت بگیرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *