مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

مدارس از ابتدای آبان ماه حضوری می‌شود

معلمان حق التدریس که دوره‌های پودمانی خود را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده، از ابتدای مهرماه به صورت نیروی پیمانی آموزش و پرورش استخدام شده و تعدادی از نیروهای حق‌التدریس نیز در حال گذران این دوران بوده که این افراد نیز از ابتدای مهرماه به مانند سنوات گذشته شروع به فعالیت و تدریس در مدارس کرده تا دوران پودمانی خود را به پایان رسانده و به استخدام در بیایند

از ابتدای آبان ماه، مدارس شهری که تعداد دانش آموزان آن کمتر از ۳۰۰ نفر باشد، با رعایت دستورالعمل‌ها و اخذ مجوز می‌توانند کلاس حضوری تشکیل داده و از نیمه آبان ماه، مدارس با تعداد دانش آموز بالای ۳۰۰ نفر نیز می‌توانند کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار کنند

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: سال تحصیلی جدید از سوم مهرماه آغاز شده‌، اما شروع سال تحصیلی به معنای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست.

قاسمعلی خدابنده در حاشیه اجلاس مدیران ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون چگونگی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو افزود: از سوم مهرماه مدارس روستایی و عشایری که هر کلاس کمتر از ۱۵ دانش آموز متشکل شده، به صورت حضوری کلاس‌ها تشکیل می‌شود.

وی ابراز کرد: در مدارس روستایی و عشایری که بیش از ۱۵ و کمتر از ۳۰ دانش‌آموز، از نیمه مهرماه سال جاری کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود. طبق ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش، در مناطق شهری هیچ کلاسی در مهرماه به صورت حضوری برگزار نمی‌شود.

خدابنده ادامه داد: برخی از مدارس غیردولتی در سطح استان که دانش‌آموز کمی دارند، در صورتی که امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری را دارند، درخواست و آمادگی خود را به صورت کتبی به اداره اعلام کرده، پس از نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و عدم خطر ویروس برای دانش‌اموزان مجوز برگزاری کلاس حضوری برای این مدارس نیز صادر می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای آبان ماه، مدارس شهری که تعداد دانش‌آموزان آن کمتر از ۳۰۰ نفر باشد، با رعایت دستورالعمل‌ها و اخذ مجوز می‌توانند کلاس حضوری تشکیل داده و از نیمه آبان ماه، مدارس با تعداد دانش آموز بالای ۳۰۰ نفر نیز می‌توانند کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار کنند.

معلمین حق التدریس استخدام می‌شوند

وی در خصوص وضعیت معلمان حق‌التدریس در سال جاری بیان کرد:معلمین حق التدریس که دوره‌های پودمانی خود را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده، از ابتدای مهرماه به صورت نیروی پیمانی آموزش و پرورش استخدام می‌شوند. تعدادی از نیروهای حق‌التدریس نیز در حال گذران این دوران بوده که این افراد نیز از ابتدای مهرماه به مانند سنوات گذشته شروع به فعالیت و تدریس در مدارس کرده تا دوران پودمانی خود را به پایان رسانده و به استخدام در بیایند.

خدابنده افزود: حدود پنج هزار و ۴۰۰ نفر از معلمین و مدرسین از نیروهای خرید خدمات آموزشی هستند که این افراد نیز به شکل خدمات آموزشی فعالیت خود را در سال تحصیلی جدید ارائه داده و ادامه بدهند. بخشی از این نیروهای خرید خدمات، نیروهای ایثارگر بوده که پس از گذراندن دوره‌های دانشگاه، این افراد نیز به استخدام آموزش و پرورش در میایند.

وی در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون ابهامات و شایعات پیش امده در خصوص ارائه کارنامه دانش‌آموزان به پدران توضیح داد: برخی از خانواده‌ها دچار اختلافات و تنش‌های درون خانوادگی بوده و پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و حضانت فرزند به یکی از والدین سپرده شده که با در جریان قرار گرفتن مدرسه از تنش و جدایی والدین، طبق قانون کارنامه و مدارک تحصیلی را به کسی ارائه می‌دهد که طبق نامه دادگاه قیم دانش آموز باشد.

به گفته خدابنده، ارائه کارنامه به پدران تنها به این شرط لازم‌الاجرا بوده و در غیر این صورت، اگر برای مدرسه محرز نشده که بین والدین اختلافی وجود دارد، ارائه کارنامه به هریک از والدین بلا مانع است.

واکسیناسیون دانش آموزان  اجباری نیست

وی در پایان در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان توضیح داد: واکسیناسیون اگرچه اجباری نبوده، اما توصیه ما این است که برای ایمنی بیشتر حتما تزریق واکسن قبل از آغاز مدارس به صورت حضوری آغاز گردد و امسال بر خلاف سال گذشته تعطیلی مدارس بر مبنای رنگ‌بندی شهرها صورت نگرفته و تنها با ابلاغ از سوی وزارت خانه مدارس تعطیل می‌شوند و همچنین امسال آموزش ترکیبی وجود نداشته و یا به صورت کاملا مجازی و یا به شکل حضوری آموزش ارائه می‌شود.

در ادامه این مصاحبه، مدیرکل دستگاه تعلیم و تربیت استان در اجلاس روسای آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در آغاز مهر ماه تنها حدود ۶ درصد دانش آموزان استان سال تحصیلی را به صورت حضوری آغاز  کرده و شورای مدرسه می‌بایست با تکمیل فرم‌های خود ارزیابی بر اساس چک لیست‌ها ابلاغی، بررسی و اعلام کند که آیا امکان برگزاری حضوری کلاس‌های درسی در مدرسه فراهم است یا خیر، پس از تایید شورای مدرسه، ادارات آموزش و پرورش مناطق نیز بایستی این فرم را تایید نمایند.

کمبود نیروی انسانی دردی کهنه و درمان نشده

وی با بیان اینکه «دستگاه تعلیم و تربیت استاد در آغاز سال تحصیلی با کمبود بیش از  ۲۴ هزار نیروی انسانی مواجه است» اظهار کرد: امسال ۱۰ هزار و ۸۰۰ همکار فرهنگی در استان در آستانه بازنشستگی قرار داشتند که تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از ایشان بازنشسته شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: تاکنون مجوز افزایش آمار نیروهای خرید خدمات آموزشی به استان داده نشده است. تعداد پرسنل شاغل دستگاه تعلیم و تربیت استان از سال ۹۲ تاکنون با کاهش بیش از ٢۶ هزار نفری روبرو بوده است.

برخی از دانش آموزان هنوز ثبت‌نام نکردند

خدابنده با اشاره به نقش موثر مدیران، شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان به منظور اقناع جامعه در خصوص ضرورت بازگشایی مدارس گفت: پیش‌بینی ما برای سال تحصیلی پیش‌رو ثبتنام حدود یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانش‌آموز بوده و تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در مدارس سراسر استان ثبت‌نام نموده‌اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه این اجلاس تشریح کرد: بر اساس دستورالعمل 06 برای اطمینان از حفظ شرایط مطلوب هر دو هفته یک‌بار مطابق چک ‌لیست جامع، با مشارکت کارشناسان مراکز خدمات جامع سلامت از 20 درصد مدارس ارزیابی‌های دوره‌ای انجام می‌شود. تعطیلی مطلق مدارس یک منطقه یا کل استان جز در مواردی که به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده و ابلاغ شده باشد موضوعیت ندارد.

ضرورت استفاده مداوم ماسک توسط دانش آموزان

این مقام مسئول با بیان اینکه «استفاده کلیه دانش‌آموزان، معلمان و کار کنان مدارس از ماسک در تمام مدت در مدرسه الزامی می‌باشد» افزود: کارگروه بهداشت و سلامت پروژه مهر دستگاه تعلیم و تربیت استان اقدامات خود را در سه حوزه ارزیابی وضعیت آمادگی مدارس، واکسیناسیون فرهنگیان و توانمندسازی نیروی انسانی اجرایی نموده است.

معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه «91 درصد همکاران فرهنگی در سطح استان دُز اول و بیش از 47 درصد دُز دوم دواکسن خود را در مقابله به بیماری کرونا دریافت نموده‌اند» توضیح داد: تا کنون بیش از 644 هزار نفر ساعت دوره های آموزشی ویژه کلیه همکاران با اولویت مدیران، معاونین  مدارس، آموزگاران پایه، مراقبین و رابطین سلامت مرتبط با پروژه مهر 1400 برگزار شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *