از عذرخواهی تا قول برای اقدام فوری

غیر محرمانه از اوین

در روزهای اخیر تصاویری از دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین منتشر شده که حاوی تصاویری از برخورد و ضرب و شتم زندانیان است و گروهی از هک شدن این دوربین‌ها خبر داده است.

در اولین واکنش رسمی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی روزگذشته (سه شنبه) درباره تصاویر منتشر شده از دوربین‌های مداربسته زندان اوین، ضمن پذیرش این رفتارهای غیرقابل قبول، عذرخواهی کرد.

حاج‌محمدی: درخصوص تصاویر زندان_اوین؛ مسئولیت این رفتارهای غیر قابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی، از خداوندمتعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحماتشان تحت تأثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد

محمد مهدی حاج محمدی در توئیتی نوشت:‌ «درخصوص تصاویر زندان_اوین؛ مسئولیت این رفتارهای غیر قابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی، از خداوندمتعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحماتشان تحت تأثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد.»

همچنین محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه روز سه شنبه در حاشیه مراسم معارفه معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ویدئوهای منتشر شده از دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین گفت: این موضوع در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست فکر می‌کنم تا فردا(چهارشنبه) اطلاع رسانی شود.

دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور

در پی انتشار این اخبار و تصاویر از زندان اوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور را مامور کرد بدون فوت وقت به موضوع این زندان رسیدگی کند.

متن دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور به شرح زیر است:

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای منتظری

دادستان محترم کل کشور

سلام علیکم

با توجه به اخبار و تصاویر منتشر شده در برخی از رسانه‌ها درخصوص زندان اوین، به جنابعالی ماموریت داده می‌شود بدون فوت وقت، پیرامون موضوع مذکور و رفتار مامورین با زندانی و یا زندانی با زندانی با سرعت و دقت بررسی جامع به عمل آورده و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید.

باید با ماموران خاطی در زندان اوین برخورد شود

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه، تاکید کرد: زندان، محلی برای مجرم پروری نیست بلکه محل تربیت است.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: “بایستی با زندانیان با ‎کرامت رفتار شود، زندان برای ‎مجرم پروری نیست بلکه ‎کانون تربیت است . لازم است مسئولین امر ضمن برخورد با خاطیان واقعه اخیر ، گزارش آن را ارائه دهند‎.

وی در انتهای توئیت خود از هشتگ زندان اوین استفاده کرد.”

جامعه دیگر عذرخواهی‌های نمادین را نمی‌پذیرد

در همین رابطه یک کارشناس مسائل حقوقی درباره انتشار تصاویری از زندان اوین گفت: انتشار اینگونه تصاویر نشانگر کاستی‌ها و خلاءهای نظارتی و اقدامات عملی در سازمان زندان‌ها است.

ایسنا نوشت: عباس تدین درباره تصاویری که از زندان اوین پخش شده و عذرخواهی رییس سازمان زندان ها گفت: اگر دسترسی به تصاویر زندان اوین از طریق شیوه های غیر قانونی صورت پذیرفته باشد، تحصیل این تصاویر و انتشار آنها می تواند از مصادیق بزه های مذکور در قانون جرایم رایانه ای باشد اما جدا از این موضوع، عدم شفافیت و عدم نظارت کافی بر بازداشتگاه ها و زندان ها علی رغم مطالبه داخلی و بین المللی در این خصوص قطعا باعث واکنش و اقدام در این مورد می گردد.

وی افزود: به نظر می رسد انتشار اینگونه تصاویر نشانگر کاستی‌ها و خلاهای نظارتی و اقدامات عملی در سازمان زندان‌ها است. هر نهادی که خود را رها و فارغ از نظارت و ارزیابی احساس کند چه بسا ناخواسته از مسیر درست فاصله بگیرد.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: این واقعیت که گاه  بازداشتگاه‌ها و زندان های ما از استانداردها  و اصول بین المللی مربوط به مکان های نگهداری و نحوه رفتار با متهمان و محکومان فاصله گرفته اند، قابل انکار نیست اما تلاش در تطابق با این معیارها و اصلاح گام به گام و رو به بهبود شرایط زندان ها نیز نباید از نظر پنهان بماند.

این حقوقدان ادامه داد: متاسفانه ما بارها شاهد بوده ایم عوامل نهادهای مختلفی مانند شهرداری با مردم بدرفتاری داشته اند و صرفا پس از انعکاس موضوع در رسانه ها، مسئولین مربوطه شروع به توجیه موضوع و بعضا عذرخواهی کرده اند ولی از عدم تکرار وقایع و پیشگیری از آنها خبری نبوده است.

تدین تاکید کرد: در موضوع انتشار تصاویر زندان اوین، اولین سوالی، که مطرح می شود این است که آیا این نحوه برخورد با زندانیان مسبوق به سابقه نبوده است؟ آیا این برخوردها تازه انجام پذیرفته و تصاویر آن منتشر شده است؟ اگر از ابتدا با اینگونه سوء رفتارها برخورد شده بود الان شاهد این وضعیت نبودیم.

وی در پایان با بیان اینکه جامعه دیگر عذرخواهی های نمادین را نمی پذیرد و برخورد عملی با خاطیان و پیشگیری از وقوع چنین حوادثی را خواستار است، گفت:  شاید یکی از مهمترین راه های پیشگیری از اینگونه وقایع در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها حداقل اجازه نظارت واقعی بر این امکان از طریق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یا از طریق سازمان های مردم نهادی است که در خصوص، حمایت از محرومان از آزادی باید تشکیل گردند.

در پایان لازم است ذکر کنیم، اینکه بعد از انتشار این تصاویر و جریحه‌دار شدن افکار عمومی، رئیس سازمان زندان‌ها به سرعت واکنش نشان داد و با پذیرفتن مسئولیت عذرخواهی کرد. اتفاقی کم سابقه در روحیات مسئولین است که در وهله اول باید خوشحال باشیم که این تغغیر در باور مسئولین ایجاد شده‌است. ضمنا دستور فوری رئیس قوه قضاییه برای پیگیری و گزارش درباره این موضوع نیز می‌تواند نوید برخورد قاطع با خاطیان باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *