صبح امروز از خبرنگاران خط مقدم می‌گوید؛

تخریب‌چیان قلم به دست

مریم اصغری

ویروس چینی، کوئید19، آمار مبتلایان و فوتی ها، مرگ و میر، بیماری و…

اینها مفهوم اغلب تیترهایی است که ما این روزهایمان را با نوشتن از آن پر میکنیم. از بخش فوریت های پزشکی تا سردخانه، از آمبولانس تا غسالخانه، از ورودی شهر تا بهشت رضا و… همه جا رفتیم و دیدیم و نوشتیم! فریاد کشیدیم، مطالبه کردیم، هشدار دادیم…

ما خبرنگارها حتی در روزهای قرنطینه هم تعطیل نبودیم، نه به اندازه کادر درمان که شاید همپا و در کنار آنها تلاش کردیم تا مردم را مجاب به خانه نشینی کنیم. تلاش کردیم تا باری را از دوش کسی برداریم. با عکس و خبر و گزارش و…

اما، هرروز نام یکی از همکارانمان را میخواندیم که مبتلا شده است. دعا میکردیم و این تنها کاری بود که از دستمان می آمد! همین هفته اخیر هرچه دعا کردیم بازهم سه خبرنگار و عکاس و تدوینگر حوزه رسانه های مشهد را از دست دادیم. حالا هم وقتی صحبت از نوشتن از کسانی باشد که شاید همکار، رفیق، همصحبت، یا اصلا زیر نام یک صنف با ما باشند به مراتب تلخ تر از هر نوشتنی است. درست به اندازه نوشتن از شهید صارمی، خبرنگاران هواپیمای چند سال پیش، دختران محیط زیست سال اخیر و… سخت و رنج آور است.

این گزارش به یاد خبرنگارانی که شاید شهدای حوزه رسانه در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند نوشته شده و گوشه کوچکی از جهاد این گروه کثیر را به تصویر می‌کشد!

امان الهی: در همان روزها که حتی خبر از ناقل بودن یا نبودن خود نداشتم، بخاطر حفظ جان مردم، حتی از اسنپ هم استفاده نمیکردم تا یک نفر کمتر به این بیماری مبتلا شود تا شاید این زنجیره وحشتناک قطع شود.

بیش از 500روز در راه مقابله

امروز یک‌شنبه ۳۱ مرداد ماه حدود ۵۴۰ روز از انتشار اولین خبر رسمی مبنی بر ابتلای فردی به ویروس کویید_۱۹ می‌گذرد. روزهایی که این بیماری ناشناخته ترس در دل مردم انداخته و دورهمی و دید و بازدید‌ها و مشاغل را بهترین مکان برای ابراز وجود خود دانسته و خیلی زود خود را به یک پاندمی جهانی مبدل کرد. در روزهای ابتدایی که ویروس منحوس کرونا بر سر زبان‌ها افتاد، بسیاری از مسئولین و متخصصین حوزه درمان به زودگذر بودن این بیماری خوشبین‌ بوده اما متاسفانه این بیماری روز بروز گسترده‌تر و همگانی‌تر شد. ویروس ناشناخته‌ای که بذر ترس و ناامیدی و یاس را در دل مردم کاشته و استرس را مهمان خانواده‌ها کرد.

از همان روزی که زمزمه‌های ویروس چینی در همان ووهان شنیده شد، خبرنگاران و متصدیان حوزه رسانه به اطلاع رسانی از زوایای پنهان و آشکار این بیماری پرداخته تا شاید با اشکار شدن و افزایش اطلاعات عمومی آحاد جامعه، بتوانند از گسترش این فاجعه انسانی جلوگیری کنند.

خبرنگار؛ مهم ترین ضلع فرهنگ سازی و مطالبه گری

خبرنگاران به عنوان مهم‌ترین ضلع مطالبه‌گر فرهنگ سازی و متصدی اطلاع‌رسانی به دنبال مطالبه عمومی مردم در کنار کادر درمان و دیگر مشاغل مربوط به ویروس کویید_۱۹ قرار گرفتند تا بتوانند اطلاع‌رسانی دقیق‌، عمیق و شفاف تری از این بیماری به گوش و چشم مخاطبان برسانند. در روزهایی که تمام شهر قرنطینه شده و بیشتر مشاغل تعطیل شدند کار خبرنگاران بیش از پیش اهمیت یافته و به جای قرنطینه خانگی در کنار کادر درمان و بیماران کرونایی حضور یافته تا علاوه بر اطلاع‌رسانی مردم را مجاب به خانه‌نشینی کنند.

قربانی: روزهای تلخ و پر کافوری مشهد را فراگرفته در هر شیفت بهشت رضا حدود ۷۰ نفر فوتی را آماده ورود به خانه ابدیشان می‌کنیم، ۷۰ نفر تنها فوتی مرد آمار دردناک و قابل تاملی است.

یکی از اولین خبرنگاران جهادی

رائین امان الهی خبرنگار صبح امروز، از اولین خبرنگارانی بود که به صورت جهادی در بیمارستان شریعتی که جهت پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافته حاضر شده بود تا علاوه بر وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی، کمکی برای کادر درمان باشند.

رایین می‌گوید: شاید حس کنجکاوی بیش از حد مرا به حضور در بیمارستان شریعتی واداشت؛ کنجکاوی در خصوص بیماری ناشناخته‌ای که تنها چند کلیپ از آن منتشر شده و همان کلیپ‌ها استرس و ترس را به جان مردم انداختند.

وی ادامه می‌دهد: اولین بار کلیپی از بیهوش شدن یهویی مردم ووهان چین در فضای مجازی دیده و پس از آن چند کلیپ از افرادی که در سطح شهر مشهد و در خیابان وکیل‌آباد به همان شکل مردم ووهان و به صورت یکباره از حال رفتند و مشاهده کرده و بیش از قبل کنجکاو شدم تا اطلاعاتی در خصوص این بیماری دست پیدا کنم.

روزهای سخت انتظار

خبرنگار صبح امروز روزهای سخت حضور در بیمارستان شریعتی را این‌گونه توضیح می‌دهد: تیماری بیماران کرونایی، بیمارانی که کمترین شناخت نسبت بیماریشان داشته و متاسفانه هیچ دارویی برای درمان کشف نشده سخت ترین کار بود.

وی اضافه می‌کند: در روزهایی که همراهان بیماران اجازه دیدار با فرد مبتلا به کرونا را نداشته و پشت درهای بیمارستان نگاه پر از انتظار و التماس خانواده بیماران تیغی بر روح و جان ما بود، من اسم ان روزهای اول شیوع کرونا را در دفتر یادداشت‌های روزانه خود مرگ در تنهایی، روزهای انتظار مرگ، بیخبری گذاشتم.

روزهای تلخ و غمگینی که بوی نای می‌داد

رایین با اشاره به اینکه «متاسفانه با قرار گرفتن در بطن کرونا علاوه بر کمک به کادر خسته درمان، بایستی گزارش‌هایی در خصوص این بیماری نیز به گوش و چشم مردم می‌رساندم» نیز ابراز می‌کند: گزارش‌هایی مبنی بر آمار فوتی و نبود درمان که جز یاس و ناامیدی رهاورد دیگری ندارد، جایی در گزارش‌های من نداشت، اما وظیفه خبرنگار اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف بوده و درست در همان روزها هر خط از گزارش‌ها را با اشک نوشتم تا مردم در خانه بمانند.

آژیر کرونا به صدا در آمد

رایین ادامه می‌دهد: شاید این حجم از تخت‌های پر بیمارستانی، کمبود تخت و دارو و نبود امکانات و خستگی کادر درمان را قبل از این تنها در فیل‌ها دیده بودم، اما این دیگر فیلم نبود و متاسفانه تلخ‌ترین واقعیت روزگار مدرن بود.

خبرنگار صبح امروز در بخش پایانی صحبت‌های خود می‌گوید: در همان روزها که حتی خبر از ناقل بودن یا نبودن خود نداشتم، بخاطر حفظ جان مردم، حتی از اسنپ هم استفاده نمیکردم تا یک نفر کمتر به این بیماری مبتلا شود تا شاید این زنجیره وحشتناک قطع شود.

قلم‌هایی که بوی کافور می‌دهند

مرتضی قربانی یکی دیگر از اهالی رسانه است که حدود ۱۳ سال در عرصه خبررسانی فعالیت داشته و اکنون با شروع پیک پنجم کرونا و سویه دلتا، در کنار غسالان بهشت رضا حضور یافته تا به امر غسل و کفن و دفن شتاب ببخشد.

قربانی این‌گونه بیان می‌کند: حدود یکماه پیش یکی از بستگانم فوت کرد و بهشت رضا اعلام کرد که سه روز دیگر جنازه را برای دفن تحویل می‌دهند، وقتی جویای علت این امر شدم گفتند که آمار فوتی‌ها بالا رفته و با کمبود غسال مواجه هستیم.

این خبرنگار که حالا یک غسال جهادی است ادامه می‌دهد: دین اسلام، روایات بسیاری از ثواب و خیر غسل و کفن و دفن مسلمان و نیز تسریع امور دفن داشته و به همین دلیل برای اثبات رسالت خبری خود در کنار غسالان حضور یافته و به این افراد کمک کردم.

قربانی ابراز می‌کند: روزهای تلخ و پر کافوری مشهد را فراگرفته در هر شیفت بهشت رضا حدود ۷۰ نفر فوتی را آماده ورود به خانه ابدیشان می‌کنیم، ۷۰ نفر تنها فوتی مرد آمار دردناک و قابل تاملی است.

رسالت خبرنگاری

این خبرنگاران جهادی، تنها نمونه‌ای از افراد خبرنگاری است که در کنار رسالت خود، جهاد و کمک به مشاغل کرونایی را انتخاب کرده است. هرچند خبرنگاری به نوبه خود یکی از پرخطر و ریسک پذیر ترین میان مشاغل با امنیت پایین است. اما همین خبرنگاران برای اطلاع رسانی دقیق و به جهت احقاق مطالبه مردمی مبنی بر قطع و پایان این بیماری منحوس و سیاه در مراکز درمانی و در پرخطرترین اماکن کرونایی حضور یافته تا علاوه بر مطالبه‌گری مردم را مجاب به کمک در قطع این زنجیره کنند.

رنجبر: متاسفانه در دو روز گذشته مصادف با عاشورای حسینی یکی از بهترین‌های عرصه اطلاع رسانی، نیز از میان پر کشید و همچنین بسیاری از خبرنگاران علاوه بر ابتلای خود به کرونا، موحب انتقال این بیماری به خانواده خود شده و متاسفانه بسیاری ازخبرنگاران ما این روزها داغدار عزیزان از دست رفته خود هستند .

ابتلای ۶۰ درصد خبرنگاران به کرونا

در ادامه با محمدجواد رنجبر، عضو خانه مطبوعات و رسانه‌های استان خراسان رضوی پیرامون وضعیت ابتلای خبرنگاران به کرونا به گفت‌گو نشستیم که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید؛

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان خراسان رضوی می‌گوید: حدود ۶۹ درصد از خبرنگاران استان حداقل یک‌بار به کرونا مبتلا شدند و برخی با وجود بهبودی نسبی، همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با عوارض این بیماری هستند.

محمدجواد رنجبر در گفتگو با خبرنگار «صبح امروز» می‌افزاید: در روزهایی که حتی برخی از مسئولین به خاطر ترس ناشی از ابتلا به کرونا خانه‌شینی را انتخاب کردند، خبرنگاران به عنوان طلایه داران اطلاع رسانی خانه و کاشانه را رها کرده و در خط مقدم کرونا حضور یافتند.

وی با اشاره به اینکه «متاسفانه در روزهای گذشته و مصادف با عاشورای حسینی یکی از بهترین‌های عرصه اطلاع رسانی، نیز از میان پر کشید» تاکید می‌کند: بسیاری از خبرنگاران علاوه بر ابتلای خود به کرونا، موحب انتقال این بیماری به خانواده خود شده و متاسفانه بسیاری ازخبرنگاران ما این روزها داغدار عزیزان از دست رفته خود هستند.

خانواده‌هایی که داغدار شدند

رنجبر تبیین می‌کند: خانه مطبوعات سعی بر کاهش خطر در میان خبرنگاران را راستای کار خود قرار داده و بر همین اساس همان روزهای ابتدایی گرونا اقلام بهداشتی را به دفاتر تحریریه ارسال کرده و در بخشنامه‌ای نیز به کلیه اداره‌ها ابلاغ کردیم در حد امکان آفیش‌های خبری خود را کاهش داده و یا با رعایت پروتکل‌ها و در فضای مناسب، تنشست‌های هبری خود را برگزار کنند.

وی با اشاره به واکسیناسیون خبرنگاران در ماه اخیر ادامه می‌دهد: یکی دیگر از اقدامات خانه مطبوعات به کمک بسیج رسانه، واکسیناسیون خبرنگاران بود که امید است این واکسیناسیون خطر ابتلا به کرونا بسیار در میان این قشر کاهش دهد.

از واکسیناسیون تا اهدای کارت همیار سلامت

قائم مقام خانه مطبوعات ابراز کرد: اهدای کارت همیار سلامت به خبرنگاران بدون محدودیت تعداد، یکی دیگر از اقدامات خانه مطبوعات در راستای تشکر از خبرنگاران بوده تا درصورت ابتلا به بیماری با مراجعه به مراکز درمانی دانشگاه و همچنین ۵۰ مرکز تخصصی به صورت رایگان اقدامات درمانی انجام شود.

سخن آخر:

محسن رحیمی عنبران، علی روغنگران، مجتبی محمودی و… بسیاری دیگر از همکارانمان این روزها با کرونا دست و پنجه نرم میکنند و نفس هایشان را از پشت ماسک اکسیژن میشنویم. تنها کار این روزهایمان این است که نه تنها برای همکارانمان که برای همه مردم ایران دعا کنیم تا این غم رخت بربندد و به امید روزی که واکسیناسیون درست ریشه این بیماری را بخشکاند و ایران را بیش از این سیاه پوش نکند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *