صاحب‌نظران از ویژگی‌های شهردار یک کلان‌شهر می‌گویند

شهردار مشهد باید…

بعد از اینکه شورای ششم در ساختمان شورای چهارراه شهدا ساکن شدند؛ شاید اولین و مهم‌ترین رخداد این ساختمان انتخاب شهردار توسط آن‌ها باشد.

براساس اعلام موسی‌الرضا حاجی‌بگلو؛ سخنگوی شورای شهر ششم مشهد طبق فرآیند و شاخص‌های مدنظر، با همفکری اعضای شورا در مرحله نخست 32 نامزد برای تصدی شهرداری مشهد انتخاب شدند که پس از بررسی این تعداد، به 21 گزینه رسیده است.

در ادامه فرایند انتخاب شهردار، 9 گزینه از بین 21 گزینه انتخاب شدند که از آنها خواسته شد برنامه‌های خود را ارائه دهند که هشت نفر از این تعداد در مهلت مقرر برنامه‌های خود را ارائه دادند و یک گزینه نیز به دلیل عدم ارائه برنامه حذف شد.

تا 21 مردادماه، گزینه های تصدی شهرداری شامل کیانوش کیامرز، رضا شیران، براتعلی خاکپور، خلیل الله کاظمی، سعید حسینقلی زاده مقدم، سیدعلی حسینی، سیدعبدالله ارجاعی و علی اصغر نیشابوری در جلساتی برنامه‌های مورد نظر خود را اعلام می‌کنند که این جلسات به صورت زنده از طریق درگاه‌های ارتباطی شورای شهر (shora_mashhad) در حال پخش است.

جهانبخش: نکته دوم اینکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر گام دوم انقلاب، استفاده از جوانان پخته و امتحان پس داده می‌تواند یک معیار مهم باشد. ویژگی دیگر در این مسیر پاکدستی و سلامت در سوابق کاری و زندگی است. با توجه به شرایط شهرداری‌ها، مبارزه با فساد باید یک ویژگی مهم باشد

اما شهردار مشهد باید دارای چه شاخصه‌ها و مولفه‌هایی باشد که بتواند شهر را بهتر اداره کند؟

«جوانی و قاطعیت عملیاتی» ۲ ویژگی شاخص شهردار آینده مشهد

عضو شورای چهارم شهر مشهد معتقد است شهردار آینده مشهد باید دارای قاطعیت عملیاتی و جوان‌باوری باشد.

محمدحسین جهانبخش با اشاره به مولفه‌های انتخاب شهردار مشهد اظهار داشت: انتخاب شهردار، شاه بیت کار هر شورایی در ابتدای شروع به کار خود است؛ شورای ششم مشهد نیز مدتی است فرآیند انتخاب شهردار را در دستور کار دارند و باید شهرداری در طراز شهر مشهد انتخاب شود.

وی افزود: مهمترین شاخصه در ابتدای امر برای شهردار مشهد این است که مشهد پایتخت معنوی ایران اسلامی است و به تعبیر امام راحل، آستان قدس رضوی پایتخت اصلی کشور است؛ وجود بارگاه منور رضوی هویت خاصی را برای مشهد رقم زده و مسئولان مشهد باید توجه ویژه‌ای به این هویت فرهنگی و اسلامی شهر مشهد داشته باشند. شهردار مشهد باید تفکری راهبردی داشته باشد؛ بحث تخصص یک مسئله مهم است اما در کلانشهری همچون مشهد و تهران انتخاب افراد باید براساس ملاک اندیشه و تفکر راهبردی باشد.

استاندار سابق خراسان رضوی تصریح کرد: نکته دوم اینکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر گام دوم انقلاب، استفاده از جوانان پخته و امتحان پس داده می‌تواند یک معیار مهم باشد. ویژگی دیگر در این مسیر پاکدستی و سلامت در سوابق کاری و زندگی است. با توجه به شرایط شهرداری‌ها، مبارزه با فساد باید یک ویژگی مهم باشد. توجه به مسائل فرهنگی و هویتی و کالبدی مشهد نیز باید یک معیار مهم باشد؛ توجه به مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا در مشهد نیز مهم است.

عضو شورای شهر چهارم مشهدمقدس با اشاره به بهره‌گیری و مشاوره از انسان‌های مجرب در حوزه مدیریت شهری اظهار داشت: طبیعتا توجه به عمران و آبادانی و فضای سبز یکی از ضرورت‌های مشهدمقدس است. شهردار راهبردی بحث آینده‌نگری و کادرسازی را باید مدنظر قرار دهد. زیرا این قدرت کادرسازی در آینده به کار خواهد آمد. تعامل با حوزویان و متخصصان و دانشگاهیان باید در دستور کار شهردار مشهد باشد؛ برنامه‌محوری و اهل کار عالمانه و حکیمانه و خرد جمعی یک مولفه مهم دیگر است و البته شهردار مشهد باید در سطح ملی نیز شناخته شده باشد و بتواند با نمایندگان مجلس و وزرا و حوزه ریاست جمهوری تعامل داشته باشد.

جهانبخش خاطرنشان کرد: «قاطعیت عملیاتی» یک ویژگی مهم دیگر برای شهردار مشهد است؛ جوان یاوری و جوان باوری ویژگی مهم دیگر برای شهردار مشهدمقدس است. مشهد در سال‌های اخیر بسیار گران اداره شده و شورای پنجم و شهردار این دوره شهر مشهد را گران‌تر از گذشتگان اداره کردند و شهردار جدید باید این نقیصه بزرگ را اصلاح کند.  برای مثال هر جای پارک حدود یک میلیارد تومان هزینه داشته و در توکیو و لندن نیز این مقدار هزینه نشده است. شهردار باید دنبال درآمد پایدار و حلال برای شهر مشهدمقدس باشد. شهر را نمی‌توان با فروش تراکم و جریمه اداره کرد زیرا نتیجه همین می‌شود که امروز شاهدیم و مشهد گران اداره شده است.

بنی‌هاشمی: شهردار باید علاوه بر توانایی فکری ، توانایی جسمی و به عبارتی جوان‌گرایی نیز داشته باشد، شهردار نباید در اتاق خود بنشیند و درب اتاق خود را به روی مردم ببندد لذا توانایی جسمی و البته تجربه و کارآمدی لازمه وجودی یک شهردار برای داشتن یک شهر موفق در تمام زمینه‌ها است

جوانی و پویایی برای شهردار مهم است

سید هاشم بنی هاشمی نیز درباره شاخصه‌های انتخاب شهردار مشهد اظهار داشت: برای انجام هر کاری باید دانش انجام آن کار را داشته باشیم و اگر فردی دانش  و فهم کاری را نداشته قطعا اگر ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد این کار به نتیجه نمی‌رسد.

شهردار و نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: شهردار مشهد باید جرات و جسارت ورود به مسائلی که شاید خطرآفرین باشد را داشته باشد، از جمله فعالیت‌های خدمات شهری و عمرانی که افراد باید جرات و جسارت ورود به انجام این کارها را داشته باشند و بتواند کارها را به درستی انجام دهد و به عبارتی ساز و کارها صحیح، با کیفیت خوب، با قیمت ارزان و در زمان کوتاه انجام شود.

وی بیان کرد: شهردار باید سلامت کاری، پاکدستی و روحیه و دغدغه حفظ بیت المال را داشته باشد، اینکه یک نفر خوب سخنرانی کند و یا حرف‌های خوشحال کننده بزند اما این کارها را نتواند انجام دهد قاعدتا فرصت‌ها را از اداره شهر می‌گیرد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در مشهد تصریح کرد: ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم، فرصتی که در مدت زمانی مشخص، شورای شهر و شهردار برای انجام خدمات برعهده دارد، اگر اشتباهی در این مدت برای امور شهر داشته باشد قابل جبران نیست این فرصت‌ها در حال گذر است، شرایط تغییر می‌کند و این فرصت‌ها از دست می رود، در نتیجه شهر از نظر آبادانی عقب می‌افتد و مردم با مشکلات مواجه می‌شوند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند شهرداری یک بنگاه اقتصادی است و با همین تفکر یک فرد اقتصاددان را بگذارند و بگویند او می‌تواند در زمینه اقتصادی این شهر را اداره کند، شهرداری مجموعه‌ای است که اقتصاد در آن نقش دارد و اقتصاد پشتوانه خدمات شهر است.

بنی هاشمی تصریح کرد: در واقع خدمات شهرداری دارای سه ویژگی انجام کار عمرانی از جمله حمایت از ساخت و سازهای مردم و پروژه‌ها، انجام کار خدماتی مانند فضای سبز، جمع‌آوری زباله و  بخش دیگر مسائل اجتماعی است یعنی ارتباطات اجتماعی را ساماندهی و مردم را به سمت زندگی‌ای هدایت کند که نشاط آور، سازنده و پیش رونده باشد لذا شهردار باید این مسائل را هم بفهمد و هم به اجرا دربیاورد.

وی گفت: یکی از مواردی که شهردار می‌تواند در مسائل شهری تصمیم گیری سریع‌تر و بهتری داشته باشد آشنایی به محیط و منطقه است، اگر شهردار غیربومی باشد، آشنایی از کوچه پس کوچه‌ها و سایر حواشی مشهد برای او زمانبر خواهد بود  و اگر بخواهد از دیگران اطلاعات را کسب کند کار مشکلی است، بنابراین اولویت قطعی و واقعی این است که شهردار بومی باشد.

شهردار اسبق مشهد افزود: شهردار باید علاوه بر توانایی فکری ، توانایی جسمی و به عبارتی جوان‌گرایی نیز داشته باشد، شهردار نباید در اتاق خود بنشیند و درب اتاق خود را به روی مردم ببندد لذا توانایی جسمی و البته تجربه و کارآمدی لازمه وجودی یک شهردار برای داشتن یک شهر موفق در تمام زمینه‌ها است.

ترقی: دانش شهردار مشهد باید منطبق با شهر باشد و بر اساس مقررات و ضوابط وزارت کشور سابقه مدیریت شهری داشته باشد و تخصص او مرتبط باشد اما اینکه بومی باشد محدود کردن در بومی بودن شاید کار درستی نباشد اما تا به حال موفقیت شهردارهایی که بومی بودند بیشتر بوده است چون آگاه تر به مسائل مشهد و اطلاعات بیشتری از نیازها، مشکلات و چالش ها داشتند

تجربه در کنار روحیه جوان گرایی و جوان باوری

در ادامه سخنگوی شورای وحدت ائتلاف و  نیروهای انقلاب استان خراسان رضوی نیز در این رابطه گفت: محدود کردن در بومی بودن شهردار شاید کار درستی نباشد اما تا به حال موفقیت شهردارهای بومی مشهد بدلیل آگاهی و اطلاعات بیشتر به مسائل نیازها، مشکلات و چالش ها در مشهد بیشتر بوده است .

حمیدرضا ترقی در خصوص شاخصه های انتخاب شهردار بیان کرد: شهر مشهد به عنوان تنها کلانشهر شیعه در جهان و به عنوان پایتخت معنوی ایران نیازمند شهرداری است که در شان این شهر باشد و بدون شک انقلابی بودن و پایبندی به ارزشهای اسلامی و هویت معنوی مشهد از ملزومات اولیه شهردار است.

سخنگوی شورای وحدت و ائتلاف و نیروهای انقلاب استان خراسان رضوی:برخورداری از کرامت اخلاقی، فکری، فساد ستیزی، عدالت محوری ، ساده زیستی مردمی بودن، برخورداری از دانش مدیریت کلانشهرها، داشتن تجربه مدیریت شهری ، مدیریت در بحران ها و تخصص مرتبط را از دیگر ویژگی هایی دانست که یک شهردار باید داشته باشد.

وی گفت: یقینا آشنایی با شهر مشهد، چالش ها، نیازها، کمبودها و ظرفیت های شهر مشهد باید در شهردار وجود داشته باشد و برنامه محوربرودن و تحول گرا بودن برای این موقعیت از شهر مشهد و آینده آن باید از ویژگی های شهردار باشد.

ترقی تصریح کرد: با توجه به این که دستگاههای ذی نفع و متفاوتی در شهر مشهد دخیل هستند بدون تعامل و همکاری با آنها امکان پیشبرد اهداف مدیریت شهری وجود ندارد لذا برخورداری از روحیه تعامل با این دستگاهها و آشنایی با ظرفیت ها و حقوق آنها لازمه یک شهردار است و باید این شهردار این ویژگی ها را داشته باشد.

وی افزود: جوان باور بودن، با نشاط ،کارآمد بودن، هماهنگی و همسویی با شورای شهر ششم ، متعهد به مصوبات شورا بودن ، دور اندیش بودن و اولویت دهنده به پروژه های زیر بنایی حمل و نقل و هویت ساز فرهنگی و رفاه اجتماعی مردم حتما باید در دیدگاههای شهردار وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای وحدت و ائتلاف و نیروهای انقلاب استان خراسان رضوی گفت: شهردار باید برای درآمد پایدار و سالم شهرداری به لحاظ اقتصادی دارای برنامه باشد تا به سمت درآمد صحیح سوق دهد، نسبت به نقاط کم برخوردار و آسیب های اجتماعی در مشهد احساس مسئولیت جدی داشته باشد و درصدد برطرف کردن آنها باشد و از حمایت دولت و مجلس برای پیشبرد پروژه های ملی مشهد باید برخرودار باشد.

وی با بیان اینکه تجربه در کنار روحیه جوان گرایی و جوان باوری لازمه کار شهرداری مشهد است و ما نیازمند افراد با تجربه و آشنای به مدیریت بحران ها با توجه مسائل و مشکلات عدیده شهر مشهد هستیم؛ افزود: لزوما جوان گرایی ، جوان بودن و کم تجربه بودن شهردار انتخابی مد نظر نیست ، شهردار مشهد باید از نیروهای جوان و با نشاط استفاده کند اما خود انسانی با تجربه و کارآزموده ای باشد.

ترقی گفت: دانش شهردار مشهد باید منطبق با شهر باشد و بر اساس مقررات و ضوابط وزارت کشور سابقه مدیریت شهری داشته باشد و تخصص او مرتبط باشد اما اینکه بومی باشد محدود کردن در بومی بودن شاید کار درستی نباشد اما تا به حال موفقیت شهردارهایی که بومی بودند بیشتر بوده است چون آگاه تر به مسائل مشهد و اطلاعات بیشتری از نیازها، مشکلات و چالش ها داشتند.

وی بیان کرد: ما نیروهای بومی متخصصی در مشهد و در مناسب مدیریتی کشور داریم  که می توانند شهردار شوند در صورتی که این افراد شرایط ویژه را برای شهردار شدن نداشته باشند می توان از نیروهای غیر بومی استفاده کرد در واقع مهم این است افراد منتخب برای شهردار با این شاخصه ها منطبق باشند اما  اولویت با نیروهای بومی است.

رحمانی: ولایی و ارزشی بودن شهردار مشهد مقدس جزو بدیهیات است اما اینکه صرفا به دنبال جوانی یا بومی بودن باشیم، صحیح نیست؛ جوان بودن شهردار در کنار تجربه و داشتن پیشینه اجرایی موفق، ارزشمند است. برای کلانشهری مانند مشهد، ترجیح باید بر شایسته‌سالاری باشد و کسی که دارای توانمندی، صلاحیت و اهلیت است بایستی انتخاب شود

جوان بودن شهردار در کنار تجربه و داشتن پیشینه اجرایی موفق، ارزشمند است

نماینده مردم مشهد در مجلس نیز در همین رابطه گفت: در حال حاضر مشهد بسیار گران اداره می‌شود و باید شهردار بعدی توجه ویژه‌ای به بهره‌وری و تامین منابع درآمدی پایدار داشته باشد.

فاطمه رحمانی با اشاره به مقوله انتخاب شهردار اظهار داشت: شهردار مشهد باید دارای نگاه تحولی و همچنین برنامه‌ای ویژه جهت درآمد پایدار باشد. در کشور ما که قانون مدیریت واحد مدیریت شهری وجود ندارد، روحیه تعامل شهردار با دستگاه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های مردمی نیز یک شاخصه بسیار مهم محسوب می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: کلان‌نگر بودن و همچنین توجه ویژه به مباحث فرهنگی و اجتماعی هم از ویژگی‌هایی است که شهردار آینده مشهد مقدس باید دارا باشد؛ بسیاری از افراد شعار توجه به هویت زیارتی مشهدالرضا را داده‌اند اما در حوزه اجرا، اقدامات چندانی صورت نگرفته است.

رحمانی خاطرنشان کرد: ولایی و ارزشی بودن شهردار مشهد مقدس جزو بدیهیات است اما اینکه صرفا به دنبال جوانی یا بومی بودن باشیم، صحیح نیست؛ جوان بودن شهردار در کنار تجربه و داشتن پیشینه اجرایی موفق، ارزشمند است. برای کلانشهری مانند مشهد، ترجیح باید بر شایسته‌سالاری باشد و کسی که دارای توانمندی، صلاحیت و اهلیت است بایستی انتخاب شود.

وی افزود: در حال حاضر مشهد مقدس بسیار گران اداره می‌شود و باید شهردار بعدی توجه ویژه‌ای به بهره‌وری و تامین منابع درآمدی پایدار داشته باشد؛ در حال حاضر تمامی هزینه‌های شهرداری مشهد بر دوش مردم است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *