اختلال کف پای گود

مهسا ایزدخواه

شاید بخش زیادی از افراد از این آسیب بدنی رنج می‎برند؛ در این اختلال، قوس کف پا بیش از حد نرمال بوده و پا حالت گود پیدا می‌کند. در برخی موارد قسمت پهلویی پا، دچار انحنای زیاد می‌شود.

علت قوس کف پا و درد آن متفاوت است و به میزان قوس کف پا بستگی دارد. هنگامی که قوس کف پا از حد طبیعی خود خارج شده باشد، ممکن است پا به طور متداوم رگ به رگ شود یا در معرض برخی کشیدگی‌ها قرار گیرد که در این صورت فشار بسیار زیادی بر پاشنه و سینه پا وارد می‌شود. این عارضه ممکن است در بعضی از بیماران باعث ناهنجاری‌های بیشتری شود؛ به طوری‌که بیمار به علت درد زیاد و فشارهای شدید با گوشه‌های بیرونی پای خود راه برود. قوس و گودی کف پا می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل انگشت چکشی و انگشت چنگالی شود.

علائم این اختلال به این صورت است که بیشتر مواقع هنگامی که بیمار ایستاده قوس کف پایش کاملاً مشخص است و در بعضی از مواقع پا تغییر شکل پیدا می‌کند که در زیر به اختصار توضیح می‌دهیم:

در بعضی از بیماران دیده شده‌ است که در سینه پای آن‌ها پینه ایجاد شده و یا  این پینه‌ها کنار پاشنه پا به وجود می‌آیند. در بیشتر مواقع هنگامی که بیمار در حال فعالیت‌های روزانه خود می‌باشد، راه می‌رود یا می‌ایستد، دچار درد شدیدی می‌شود.

انگشت چکشی: در بعضی از مواقع انگشتان پای بیمار انحراف شدیدی پیدا می‌کند، که به آن انگشت چکشی می‌گویند.

انگشت چنگالی: این عارضه در بعضی از بیماران دیده شده است که انگشتان پای آن‌ها مانند پنجه پرندگان جمع و فشرده می‌شود.

به صورت مداوم پاها رگ به رگ شده و دچار کشیدگی می‌شوند و گاهی پاشنه پا به سمت داخل پا منحرف می‌شود. برای تشخیص این مشکل، می‌توان از روش نقش کف استفاده کرد و در صورت مشاهده نقش غیر عادی؛ فرد باید به پزشک مراجعه کند تا پزشک بتواند با معاینه پای او، گودی کف پا را تشخیص دهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *