واگذاری روستابازار مشهد به بخش خصوصی صحت ندارد

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: واگذاری تنها روستابازار مشهد به بخش خصوصی صحت ندارد.

ایرج ناصری ‌مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با رد برخی شایعات مبنی بر واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی، اظهار داشت: تعطیلی این مجموعه در ۲ هفته گذشته به دلیل انجام انبارگردانی، متمرکز شدن مدیریت و صندوق روستابازار بوده است.

وی ادامه داد: روستابازار مشهد نخستین مجموعه راه‌اندازی شده از این دست در استان بود که به علت وجود برخی نقائص زیرساختی از جمله نبود گازکشی، باید با تکمیل زیرساختها و اجرای تغییرات قفسه‌بندی مجموعه، مجددا به چرخه فعالیت بازگردد.

مدیر سازمان تعاون روستایی با اشاره به اینکه این مجموعه زیر مدیریت و نظارت کامل قرار دارد و خوشبختانه فعال شدن آن و ارائه محصولات از مزرعه و با حذف واسطه موجب رضایتمندی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، اظهار کرد: به هیچ وجه مدیریت و نظارت این مجموعه به بخش خصوصی واگذار نشده و کاملا در اختیار تشکل های کشاورزی و تولیدی استان قرار دارد.

وی مدت زمان تعطیلی روستابازار مشهد برای اجرای اصلاحات زیرساختی را حدود ۱۵ روز دیگر اعلام کرد و از مردم خواست در خصوص فعالیت مجدد این مجموعه نگران نباشند.

ناصری مقدم با بیان اینکه خراسان رضوی بیشترین روستابازار کشور را دارد، افزود: این استان با ۴۸ روستابازار فعال، رتبه نخست کشور را در تاسیس و راه‌اندازی روستابازارها در قالب شبکه تعاون روستایی دارد.

وی با بیان اینکه مشهد دارای یک روستابازار است، ادامه داد: تعدادی دیگر روستابازار در این کلانشهر در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حذف واسطه‌گری، محصولات کشاورزی را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و به طور میانگین ۱۵ درصد ارزان‌تر به دست مشتری می‌رساند.

محمدرضا اورانی افزود: یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی وجود حلقه‌های متعدد واسطه‌گری است که موجب بالارفتن قیمت تمام‌شده محصول برای مردم می شود.

وی ادامه داد: ایجاد روستابازارها و عرضه محصولات کشاورزی به صورت مستقیم به همت سازمان روستایی و با همکاری شرکتهای تعاونی روستایی راهی برای تسهیل در رسیدن محصولات به دست مصرف‌کننده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که با توسعه این بازارها در مشهد و شهرستانها، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان با قیمت مناسب، محصول خود را عرضه و دریافت کنند.

اورانی افزود: هدف اصلی این طرح کاهش واسطه‌گری‌های متعدد و دلالی در حوزه محصولات کشاورزی است.

بزرگترین بازار عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در مشهد با عنوان “روستا بازار” در زیربنای ۵۰۰ مترمربع با ۱۹ غرفه و پنج میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بهمن پارسال در این شهر به بهره‌برداری رسید.

خراسان رضوی با داشتن رتبه نخست کشور از نظر شمار تشکلهای تعاون روستایی، ۶۸۲ تشکل فعال در حوزه تعاون روستایی، کشاورزی و زیربخشهای آن دارد.

افزون بر ۵۵۰ هزار نفر در روستاهای استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات شبکه تعاون روستایی هستند که از این نظر نیز خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

استان خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستا است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *