ربیعی: مذاکرات مبادله زندانیان ایران و آمریکا در جریان است

حادثه پارک ملت امنیتی نبود

سرویس سیاسی

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت صدای انفجار بامداد جمعه در پارک ملت گفت: بررسی ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود؛ تاکنون هم هیچ شواهدی در خصوص امنیتی بودن موضوع، ‌از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب به کار گرفته است و بر اساس تفاهم صورت گرفته اعضای هیات دولت جلسات منظمی با جناب آقای رییسی رییس جمهور محترم منتخب داشته اند و همچنان ادامه دارد و گزارش های لازم را ارائه کرده اند و دولت خود را مکلف به همکاری همه جانبه با رییس جمهور منتخب می داند. همچنین بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری دولت تا روز آخر که دارای مسئولیت هست به وظایف خود ادامه خواهد داد.

حادثه انفجار در پارک ملت به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت و عوامل صدای انفجار بامداد جمعه در پارک ملت گفت: بررسی ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود؛ تاکنون هم هیچ شواهدی درخصوص امنیتی بودن موضوع، ‌از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است؛ البته دستگاه های ذیربط برای شناسایی اقدام کنندگان، اقدامات لازم را پیگیری می‌کنند. طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت کشور، این حادثه به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست. با این حال، به محض دریافت اطلاعات جدید ، حتما به افکار عمومی توضیح داده خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی که به ابراز نگرانی های کشورهای غربی و روسیه نسبت به افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی اشاره داشت، گفت: تمام این اقدامات بر اساس نیازهای صلح آمیز در فعالیت‌های هسته ای ایران و بر مبنای حقوق مندرج جمهوری اسلامی ایران در برجام با استناد به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌گیرد و مطابق اعلامیه‌های متعدد در چارچوب بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام به سرعت بازگشت پذیر هستند. از نظر ما با توجه به مقاصد مطلقاً صلح آمیز، هیچ جایی برای نگرانی از این اقدامات وجود ندارد، با این حال، اگر مشارکت کنندگان در برجام نگران این فعالیت‌ها هستند، توصیه می‌کنیم که به جای گله‌گذاری از اقدامات ایران که نتیجه طبیعی بی‌تفاوتی نسبت به انجام تعهدات دیگر طرف هاست، سریع‌تر به تعهدات خود بازگردند.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر دیگر طرف‌های برجام به وظایف قانونی خود عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز هرچه سریعتر انتظارات قانونی مبتنی بر محدودیت‌ها در توافق برجام را محقق خواهد کرد.

ربیعی گفت که  برخی از کشورهای اروپایی در حالی اقدامات ایران را ناقض تعهدات برجامی‌ می دانند که خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، هیچگاه از مرحله حرف فراتر نرفته اند.

وی در همین راستا یادآورشد: مواضع سخنگوی ‌وزارت خارجه آمریکا در این خصوص غیرقابل قبول بوده و آمریکا در حالی از اقدامات ایران اظهار نگرانی می‌کند که وضعیت فعلی حاکم بر برجام، ناشی از اقدامات و رویکردهای غیرقانونی و یکجانبه خود این کشور است و این کشور در دوره بایدن نیز به اجرای سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران ادامه داده است.

وی تصریح کرد: سوخت راکتورهای تحقیقاتی و قدرت آنها بطور مستمر شاهد تحول کیفی با استفاده از فناوری‌های نوین می‌باشد. سوخت ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی،‌ نسبت به سوخت ۲۰ درصدی معمول، موجب ارتقای راندمان و کارآمدی راکتور تحقیقات تهران می‌شود؛ به گونه‌ای که هم بتوانیم کمیت رادیوداروها را افزایش بدهیم و از نظر زمانی نیز فرایند تولید،‌ سریع‌تر می‌شود. علاوه بر آن، می‌توانیم به تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی جدیدی که در شرایط حاضر امان تولید آن نیست، اقدام کنیم.

ربیعی یادآور شد: ما انتظار داریم حال که به این تکنولوژی پیشرفته دست یافته‌ایم،‌ برای توقف این فرایند، سوخت جدیدی را برای ما تامین کنند.

گردهمایی گروهک تروریستی منافقین فرصتی برای رسوایی سیاستمداران ریاکار آمریکایی

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست سه روزه اخیر گروهک تروریستی منافقین و حضور تعدادی از اعضای دموکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا  گفت: گردهمایی فرقه یا گروهک تروریستی منافقین فرصتی برای شناسایی و رسوایی سیاستمداران ریاکار آمریکایی است که برخلاف شعارهای تکراری، کمترین اعتنایی به مبانی و تاریخچه تروریسم و نقض حقوق بشر در سایر کشورها ندارند.

وی ادامه داد: البته ما هیچ وقت از آنهایی که طی سالیان اخیر با طراحی و پشتیبانی از تحریم، جنگ و ترور علیه مردم ایران که نام سیاست فشار حداکثری بر آن نهاده بودند، انتظار نداشتیم که راه خود را از گروهک های تروریستی منافقین جدا کنند. اما این مایه شرمساری آمریکا و اروپاست که وزیر امور خارجه سابق و بدنام آمریکا و چندین مقام رسمی دیگر آمریکایی و اروپایی، بخاطر نفرت پراکنی و البته بخاطر مشتی دلار، نه تنها خرید و فروش می شوند بلکه دوشادوش یک فرقه ورشکسته تروریستی و عاملان قتل عام هزاران ایرانی بی‌گناه می‌ایستند و بی شرمانه به این جنایت‌ها افتخار می کنند.

وی اضافه کرد: نشست های این فرقه مطرود، نمایشی بی نقاب از بدخواهی و کینه توزی علیه ملت ایران است. طبیعتاً آنهایی که وقیحانه در کنار تروریست ها می ایستند کمترین صلاحیتی برای سخن گفتن از ابتدایی ترین مبانی حقوق بشر و تظاهر به صلح جویی و نیک خواهی برای مردم ایران و هیچ مردم آزاده دیگری را در جهان ندارند.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از پیشرفت در مذاکرات برای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران خبر داده بود، گفت: ما قبلا و مکرراً اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران به خاطر نیات انسان دوستانه آماده تبادل همه زندانیان در ازای آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان است که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده اند. ما حتی در دولت پیشین آمریکا هم از این آمادگی طرف ایرانی خبر داده بودیم اما این دولت آمریکا بود که با اصرار بر گروگان گیری ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره امتناع کرده بود.

مذاکرات درباره مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی در جریان است

وی ادامه داد: آقای ظریف از مدت ها پیش طرح مبادله همه زندانیان ایرانی و آمریکایی با یکدیگر را مطرح کردند و دولت بایدن نیز از روزهای ابتدایی روی کار آمدن، این موضوع را مورد توجه قرار داد. مذاکرات در این زمینه در جریان است و در صورت آزادی زندانیان ایرانی و تامین منافع کشورمان و نیز به نتیجه رسیدن مذاکرات، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در برابر اعتراضات مردم به قطعی برق و اعتراضات در اصفهان به خاطر عدم دریافت حق آبه نیز اظهار کرد: خاموشی‌های برق، باعث ایجاد مشکلاتی برای زندگی مردم شد، ضمن احترام به نگرانی و اعتراض‌های مردم، از این خاموشی‌ها و مسائل پیش آمده متاسفیم. امروز قطعی برق خانگی کاهش یافته است و وزارت نیرو به سمت عدم قطع برق خانگی حرکت کرده است. گرما و خشکسالی، عدم سرمایه‌گذاری ناشی از تحریم برای تولید بیشتر برق از علل قطعی‌های اخیر برق است. علیرغم این مسائل ما بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق تولید کردیم.

وی ادامه داد: خشکسالی موضوع مهمی است که باید سازگاری با خشکسالی نه تنها در پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولتی قویتر دیده شود بلکه در سبک مصرف انرژی هم باید مورد توجه قرار گیرد. بنابر پیش بینی‌ها، دولت آینده نیز با این پدیده روبرو خواهد بود و همگان باید به نوعی در مواجهه با این پدیده همکاری و مشارکت داشته باشند و لازم است در سبک مصارف  کشاورزی، صنعتی و خانگی تجدید نظر شود. تجدید نظر در سبک مصرف و سیاستگذاری دولت در مورد چگونگی سازگاری مصارف کشاورزی، ‌صنعتی و خانگی با میزان تولید برق یک سیاست اجتناب ناپذیر از دو سو است که متاسفانه کمتر در این زمینه بحث و گفت و گو شده است.

یارانه‌ پنهان در انرژی همواره به سود طبقه ثروتمند

ربیعی در ادامه این بحث گفت: این خاموشی یک علامت از سیاست‌های یارانه‌ای پنهان در انرژی است که همواره به سود طبقه ثروتمند بوده نیاز به تامل و بررسی دارد که برای آغاز تصمیم‌گیری‌های سخت لازم است همگان با آن همراهی داشته باشند. روند سرمایه گذاری و احداث نیروگاه‌های‌ جدید ادامه دارد. میزان طرح‌های نیمه تمامی که سال ۹۲ گرفتیم و طرحهای نیمه تمامی به دولت بعد انتقال خواهیم داد منتشر خواهد شد. اما بخشی از خاموشی‌های اخیر نشان دهنده آثار تحریم‌ها بر سرمایه گذاری‌ها از جمله در صنعت برق است و دولت علیرغم همه مشکلات تلاش‌های ارزنده ای در خصوص احداث نیروگاه ها  انجام داده است.

این عضو هیئت دولت خبر داد که بیش از ۵ هزار مگاوات در زمینه برق سرمایه گذاری شده بود که به بحث تحریم خورد.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم ۷۹۲۶ مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲۱۰۱ مگاوات و جمعا به میزان ۲۰۰۲۷ مگاوات طرح‌های نیروگاهی به بهره‌برداری رسیده است و ۱۶۳۰۹ مگاوات طرح‌های نیروگاه حرارتی در حال احداث است. همچنین ۱۷۹۲۵ طرح های نیروگاهی در انتظار رفع توقف تامین مالی خارجی قرار دارند. برخی‌ها متاسفانه برشی از جایی می‌زنند و آماری را منتشر می‌کنند و قضاوت ناسالمی را بارها تکرار می کنند.

وی خطاب به منتقدین دولت گفت: یک ابهام در خصوص تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه مطرح می‌کنند که قابل ذکر است که طبق بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه گذاری موسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منافع داخلی شرکت‌های تابعه یا به صورت روشهای متداول سرمایه گذاری از جمله ساخت، بهره برداری و تصرف اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: طی برنامه ششم توسعه ۱۲۱۲۶ مگاوات طرح‌های نیروگاهی راه اندازی شده و ۱۹۶۶ مگاوات طرح‌های نیروگاهی آماده راه اندازی تا پایان برنامه ششم است. ۱۶۳۰۹ مگاوات طرح‌های نیروگاهی حرارتی در حال احداث طی برنامه ششم است؛ بنابراین در برنامه ششم کارها به درستی جلو رفته است. اما متاسفانه خیلی از دوستان آمادگی گفتن اثرات تحریم‌ها را ندارند.

تمام سیاست گذاری‌ها برای عادلانه بودن حق آبه است

ربیعی همچنین در پاسخ به بخش دوم سوال ذکر شده درباره اعتراضات به قطعی آب در اصفهان نیز گفت: در مورد آب اصفهان هم همین رویه است یعنی خشکسالی و کم آبی است. منتها دولت درباره آب منطقه باید تدبیر کند.  همه استانها با مسئله آب مواجه هستند و این موضوع باید به نحوی مدیریت شود. البته اختلافاتی هم درباره میزان حق آبه وجود دارد که دولت تصویر کلانی از آب‌های روزمینی و زیرزمینی دارد. مجموعه به هر حال حق آبه و سهم هایی که باید استانها داشته باشد طبق آن عمل می کند؛ امیدواریم که از خشکسالی بیرون بیاییم که این نگرانی ها رفع شود. اما تمام سیاست گذاری‌ها برای عادلانه بودن حق آبه است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *