رهبران افغانستان به دام توطئه جدید آمریکا نیفتند

مقاومت یا صلح با طالبان؟!

نشست «مقاومت یا صلح با طالبان؟! بررسی اما و اگرهای چگونگی تعامل با طالبان و آینده صلح در افغانستان» با حضور دیپلمات‌های پیشین، اساتید دانشگاه و کارشناسان مسایل افغانستان توسط خبرگزاری آوا برگزار و در آن تاکید شد که رهبران افغانستان نباید به دام توطئه‌های آمریکا بیفتند و کشور را به سمت جنگ داخلی و تجزیه هدایت کنند.

ابوالفضل ظهروند، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کابل که در این نشست صحبت می کرد، با اشاره به حواشی و واکنش‌هایی که اخیرا پیرامون مواضع برخی کارشناسان ایرانی درباره مسایل افغانستان شکل گرفته، تصریح کرد: موضع رسمی جمهوری اسلامی با مواضع کارشناسی باید تفکیک شود.

وی همچنین گفت: در افغانستان بحث شیعه و سنی نداریم. ملت و مردم و نظام سیاسی افغانستان برای ایران مساله است نه اقوام. تعامل یا تخاصم هزاره ها یا شیعیان و سایر اقوام با طالبان موضوع بحث نیست.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: تغییرات طالبان با تغییرات محیط اجتماعی امروز افغانستان فرق دارد و تغییرات طالبان عقب‌تر از این تغییرات است. هژمونی طلبی طالبان تغییری نکرده است. پس طالبان تغییر نکرده‌اند، فقط هوشمندتر شده اند.

وی همچنین بیان کرد : جنگ داخلی نقشه آمریکا برای تجزیه افغانستان است. آن‌ها ارزشی برای افغانستان قایل نیستند. هدف شان تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه است.

مجتبی نوروزی معاون پیشین رایزن فرهنگی سفارت ایران در کابل نیز در این نشست با اشاره به پیام رهبر انقلاب اسلامی ایران درباره طالبان و تحولات افغانستان در سال ۷۷ گفت این پیام فصل الخطاب است.

نوروزی ادامه داد: نکته دیگر این است که آیا طالبان علمای اهل سنت را قبول دارند یا نه. اگر قبول دارند پس چرا از فتوای آنان درباره نادرست و حرام بودن جنگ تبعیت نمی کنند؟

وی خاطرنشان کرد: طالبان امروز به صورت کامل در زمین آمریکا بازی می کنند. امروز منافع امریکا این است که بازیگری غیر از دولت وارد میدان شود.

نصرالله صادقی‌زاده نیلی، نماینده پیشین مجلس افغانستان نیز در پیامی تصویری ابراز داشت:  طالبان برای بازگشت مردم به مناطق‌شان شرایطی را وضع کرده‌اند. راهی برای تعامل با طالبان وجود ندارد؛ زیرا طالبان در عمل تغییر نکرده اند.

وی افزود: با این حال، ما آماده تعامل هستیم؛ ولی در «حکومت متمرکز اسلامی» طالبان، راه تنفس مردم بسته می شود. از این نظر تعامل با طالبان مساوی با اسارت است. باید به مردم اجازه تعیین سرنوشت خود از سوی طالبان داده شود.

کمک به تقویت حکومت مرکزی افغانستان عاقلانه ترین راه برای امنیت منطقه است

در همین رابطه نیز یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که عاقلانه ترین راه‌ برای امنیت منطقه، کمک‌ به برقراری صلح و توسعه و تقویت حکومت مرکزی ‫افغانستان است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

« با گسترش حضور طالبان در همسایگی ما، خشونت و جنگ زمینه را برای ظهور ‫داعش فراهم می کند که در توهم «دولت اسلامی ‫خراسان» هستند، عاقلانه ترین راه‌ برای امنیت منطقه، کمک‌ به برقراری صلح و توسعه و تقویت حکومت مرکزی ‫افغانستان است آینده افغانستان از آن جوانان آگاه این‌ سرزمین است نه ‫طالبان.»

اخیرا سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه  تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی امنیتی و سیاسی موضوع افغانستان را با جدیت از نزدیک و با نگرانی پیگیری می کند و با طرف های مختلف در افغانستان در حال گفت وگو و رایزنی است.»

او اضافه کرد: «حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و تأکید بر آن داریم که گفت وگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار برای مسئله افغانستان است. در همین چارچوب ما تلاش می کنیم که گفت وگوها بین گروه های مختلف افغانی تسهیل شود و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در سفری که به این کشور داشتند با گروه های مختلف افغانستانی رایزنی و گفت وگو کرده اند.»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *