جنجال واکسیناسیون کارکنان صداوسیما؛

آیا خون آن‌ها قرمزتر است؟

واکنش تند کاربران و انتقاد فعالان رسانه‌ای و اجتماعی به کلاب هاوس ختم نشد، موج انتقادات در توئیتر ادامه دارد. این کاربران خواستار شفافیت‌سازی در مورد شغل این کارکنان و علت قرار گرفتن این قشر در اولویت واکسیناسیون هستند.

در روز‌هایی که شهروندان در صف واکسیناسیون قرار گرفته و انتظار دریافت واکسن کرونا را می‌کشند، خبر واکسیناسیون برخی از پرسنل صداوسیما به گوش می‌رسد. نخستین بار این خبر توسط دنیا خمامی، فعال رسانه‌ای مطرح شد. او در کلاب‌هاوس ادعا کرد چند نفر دیگر از کارکنان صدا و سیما واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. این ادعا خبرساز شد و عده‌ای از پنهان‌کاری صدا و سیما انتقاد کردند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» به نقل از فرارو، پس آن صحت این خبر از سوی وزارت بهداشت تائید شد و مشخص گردید که ۳۰۰۰ نفر از کارکنان صداوسیما واکسن دریافت کرده‌اند. این موضوع موج انتقادات و واکنش‌های تند کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.

کیانوش جهانپور رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، در پاسخ به کاربری در توئیتر که در این باره از او سوال پرسیده بود، نوشت: «مصوبه ستاد ملی کرونا است برای عوامل درگیر در انتخابات از جمله ۳۰۰۰ نفر مشمول آن در صدا و سیما هستند، از خبرنگار و تصویربردار تا عوامل فنی.»
رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در تائید سخنان جهانپور اعلام کرده آن دسته از کارکنان صداوسیما که درگیر موضوع انتخابات هستند و قرار است ساعت‌ها در ساختمان این سازمان که از نظر تهویه هم وضعیت نامناسبی دارد کار کنند، واکسن کرونا را تزریق می‌کنند و تعداد این افراد هم بسیار محدود است.

این درحالی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیشتر در این باره گفته بود که واکسیناسیون خبرنگاران در فاز سه صورت می‌گیرد. خبرنگاران میدانی و خبرنگارانی که در نشست‌ها و برنامه‌های خبری حضور پیدا می‌کنند و مصاحبه نزدیک با افراد انجام می‌دهند، در فاز سوم اولویت واکسیناسیون کرونا قرار می‌گیرند.

سوال جدی  این است که آیا همه خبرنگاران درگیر انتخابات واکسن دریافت می‌کنند یا فقط خبرنگاران صداوسیما. آیا عوامل دیگر درگیر در انتخابات از جمله ناظران و کارمندان اجرایی و حتی نیروهای انتظامی و امنیتی هم واکسن دریافت می کنند یا نه؟

موافقان و مخالفان واکسیناسیون کارکنان صداوسیما در جریان گفت‌وگویی که در کلاب هاوس برگزار شد، از واکسیناسیون خارج از نوبت پرسنل صداوسیما انتقاد کردند. سارا بصیری، پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی از منتقدان این اقدام گفت: «درست است که نجات یک جان مهم است، اما این اولویت‌بندی نادیده گرفتن اقشار ضعیف است که باید هر روز برای یک لقمه نان فعالیت کنند و این عدم عدالت در توزیع واکسن است.»
کاربری دیگر در انتقاد به این اقدام عنوان کرد: «چرا چنین اقدامی صورت گرفته، چرا بحث انتخابات را مطرح کردند، در این مدت خبرنگاران در مراسم و جشنواره‌های مختلفی باید حاضر می‌شدند، چرا در آن زمان کسی به فکر این خبرنگاران نبود، دلیل این تفکیک چیست.»

واکنش تند کاربران و انتقاد فعالان رسانه‌ای و اجتماعی به کلاب هاوس ختم نشد، موج انتقادات در توئیتر ادامه دارد. این کاربران خواستار شفافیت‌سازی درمورد شغل این کارکنان و علت قرار گرفتن این قشر در اولویت واکسیناسیون هستند.

کاربری در توئیتر درخواست پاسخ به این سوال را داشت که «واکسیناسیون کارکنان صداوسیما بر اساس چه اولویتی آغاز شده است؟».

بخش اعظم منتقدان می‌گویند در حالی که بسیاری از بیماران صعب‌العلاج و زمینه‌ای هنوز موفق به دریافت واکسن نشده اند، صداوسیما تمام کارکنان خود را به بهانه مناظره‌های تلویزیونی و انتخابات واکسینه می‌کند. این دسته از منتقدان بر این باورند که کارکنان صداوسیما که بخش بزرگی از آن‌ها به عنوان خبرنگار و فعال رسانه‌ای فعالیت می‌کنند و در عمل باید رانت و فساد را افشا کنند در تناقضی عجیب بدون اطلاع‌رسانی به مردم واکسن کرونا دریافت کردند.

حسن علیزاده دبیر روزنامه الکترونیکی «عصر ایران» در واکنش به این موضوع در توئیتر نوشت: «آقای جهانپور انتشار فهرست ۳۰۰۰ نفره مشمولان واکسن در صداوسیما، حداقل کار در پاسخ به افکار عمومی است…»

رضا کاشف مدیرکل اسبق امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی نیز با انتقاد از واکسیناسیون ۳ هزار نفری کارکنان صداوسیما در توئیتر نوشت: «واکسن ۳۰۰۰ نفر از پرسنل صداوسیما مانند اهدای زمین نسبتا رایگان و تسهیلات کم‌بهره ساخت مسکن ارگان‌ها و نهاد‌های خاص است. اینجا تا همیشه برخی با برخی برابرترند. در این خاک آریایی-اسلامی هیچ‌کس با رانت مخالف نیست؛ مادامی که خودش هم جزو رانت‌خواران باشد.»
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ #واکسن_گیت از این موضوع انتقاد کرده و می‌گویند که آیا خون عوامل صداوسیما رنگی‌تر از بقیه است؟!

کاربری در این رابطه نوشت: «اگر مبنای تزریق واکسن بر اساس شغل باشد، شغل‌هایی به مراتب خطرناکتر از مجریان صدا و سیما وجود دارند. اینکه در نهایت همه باید واکسینه بشوند صحیح هست، اما اینکه برای افراد بالای ٧٠ سال انقدر رنج بکشیم که واکسن بزنند، بعد مجریان جوان سیما واکسن بزنند خارج از اخلاق است.»
کاربر دیگری با مخاطب قرار دادن احسان نیلی، فعال رسانه؛ تهیه کننده و کارگردان نوشت: «آقای احسان نیلی به عنوان یک تهیه کننده در توجیه واکسیناسیون خارج از نوبت سازمان صداوسیما گفت من نمیتونم بعد از ۳، ۴ قسمت مجری برناممو عوض کنم! بله درست میگید، اولویت با شماست. ما می‌تونیم پدر مادر‌های بالای ۶۰، ۷۰ سالمون رو عوض کنیم.»

ابراهیم علیزاده سردبیر «تجارت نیوز» با انتشار تصویر واکسینه شدن یکی از پرسنل صداوسیما نوشت: «واکسیناسیون کارکنان صداوسیما بر اساس چه اولویتی آغاز شده است؟ بقیه مردم در انواع مشاغل پرخطر در معرض خطر کرونا نیستند؟»

در مقابل، اما برخی از فعالان رسانه‌ای واکسیناسیون کارمندان صداوسیما را لازم و درست دانسته‌اند. کاربری در این رابطه نوشت: «از آنجا که صداوسیما در راس تولیدات محتوا‌های انتخاباتیه، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز واکسیناسیون کارکنان بخش ستاد انتخابات رسانه ملی رو صادر کرد. اقدام لازم و درستی بود.»

واکسیناسیون کرونا پیشتر نیز حواشی زیادی ایجاد کرده بود و برخی افراد ذی نفوذ توانسته بودند خارج از نوبت و به صورت غیر قانونی خود و یا نزدیکانشان را واکسینه کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *